Tegen de beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen (CBS) kan men een vordering instellen bij de fiscale rechtbank. Welke rechtbank, en binnen welke termijn, moet vermeld staan in de beslissing van het CBS.
Als de kinderen geen aanslagbiljet ontvangen hebben, enkel de deurwaarder, kunnen zij alsnog een bezwaar indienen bij het CBS (en daarna bij de fiscale rechtbank), als zij door het exploot van de deurwaarder voor het eerst in kennis gesteld werden van de aanslag.
Wat de grond van de zaak betreft:
- naakte eigendom is wel degelijk een zakelijk recht.
- wie de leegstandsbelasting moet betalen, staat in principe in het belastingreglement.
Een geldig motief om de belasting aan te vechten is echter terug te vinden in een arrest van het Grondwettelijk Hof van 3 maart 2016.
http://www.const-court.be/public/n/2016/2016-033n.pdf
De kans is echter klein dat het CBS zal oordelen dat het belastingreglement in strijd is met de grondwet. De fiscale rechter zal dit vermoedelijk wel beslissen.
De gemeente is niet oppermachtig. Je moet echter de procedure gebruiken die er is. Dus tijdig bezwaar indienen bij CBS en daarna tijdig vordering instellen bij fiscale rechtbank (kan je ook zelf doen, kost niets, zelfs geen rolrecht te betalen, bij verlies van de zaak wel rechtsplegingsvergoeding te betalen aan de tegenpartij).
Sorry scorpioen , maar de Vlaamse regering (of zo iets , bedoel Vlaanderen.be) schrijft precies het tegenovergestelde
van wat jij schrijft ! Scorpioen ik bedoel het goed , excuus !
Ik wordt hier echt heel goed geholpen , alleen gaat het hier een beetje te snel !
En jawel de gemeente is absoluut nonchalant en oppermachtig ! Alles hier schrijven daarvoor is het forum te klein.
Awel van dag 1 had ik het begrepen !
Ik en mijn vrouw hadden daarom onmiddellijk beslist _VERKOPEN_ dat zou ons veel miserie besparen.
Immo kantoor binnen gegaan , contract van 6 maanden getekend , maar er gebeurde NIETS !
Gemeente had contact gezocht met IMMO kantoor en hen opgedragen elke verkoop te stoppen
Reden -Niet betaalde 40 euro_ en daarom geen afgeleverde renovatie-vergunning.
Totaal uit de lucht gegrepen vanwege de gemeente.
Reeds meer dan een jaar geleden , alles betaald , ook die 40 euro , alle plannen en vergunningen
in mijn bezit. Ik met deze bewijzen naar Immo kantoor, ja ja alles OK
Maar is werkelijkheid , uit angst voor de oppermachtige gemeente geen werkelijke verkoop.
En zo verder en zo voort , nog meerdere, een lijst van pesterijen !