Gemeente in de fout ? En serieus boel !

Nietsje
Topic Starter

Gemeente in de fout ? En serieus boel !

#1 , 04 sep 2016 22:16

Niet 100% zeker van , wel ongeveer 90% !
En ik ben van plan om mij te verdedigen / terug te slaan.

Ik heb een legestandbelasting gekregen en ik werk een beetje tegen , met andere woorden ik
heb ze niet betaald op de vervaldag om reden van dat ik het een en ander ontdekte in de
akte van leegstand waarover ik mijn twijfels had.

De gemeente verstuurde mij ne rappel , maar ze verstuurden ook ne rappel naar mijn
zoon en dochter met inclusief copy aanslagbiljet 2014 leegstand.

Ongeveer 1 maand later stonden de deurwaarders voor mijn deur , niet dat ik mij laat
overbluffen door deurwaarders , maar de gemeente had ook de deurwaarder gestuurd naar
mijn zoon en dochter. En geloof mij ze waren er niet vrolijk van.
Uiteraard betaalde ik de deurwaarder , enkel en alleen omwille van mijn kinderen

Mijn kinderen zijn naakte eigenaar in onverdeeldheid , exact zo de akte , alles nagekeken

Omdat ik nog andere pesterijen moest incasseren van de gemeente , ne avond aan het google
geslagen en hier terecht gekomen. Hier in het juridisch forum wordt geschreven dat
men kinderen met _naakte eigendom_ niet mag betrekken bij leegstand !

Per aangetekend schrijven breng ik de gemeente op de hoogte dat :
- _Leegstand_ wettelijk en alleen toepasselijk is op zakelijk gerechtigden
- _Naakte eigenaar_ is GEEN zakelijk recht
- Dat de gemeente mijn kinderen _naakte eigenaars_ met rust moeten laten

Een klein jaar later , aanslagbiljet 2015 , vorige week opnieuw de deurwaarders bij mijn
kinderen !

Ik wil actie ondernemen tegen de gemeente , alvorens hiermee te beginnen 100% zekerheid
wat betreft : Wie kan mij artikel of wet / staatsblad / of ... bezorgen.
1 - Gemeente mag geen deurwaarder sturen naar mijn kinderen als _naakte eigenaars_
2 - Welke is de beste actie die ik kan doen (vriendelijkheid en beleefdheid al geprobeerd)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 04 sep 2016 23:59

Hebt u (volgens de correcte procedures) bezwaar aangetekend tegen de eerste aanslag? Of gewoon niet betaald?

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 sep 2016 08:49

Als de kinderen de naakte eigenaars zijn, wie is dan de vruchtgebruiker? En waarom laat die het huis leeg staan?

Reclame

scorpioen

#4 , 05 sep 2016 09:42

Als de kinderen de de gerechtsdeurwaarder aan de deur gehad hebben is het vermoedelijk al te laat. Als zij een aanslagbiljet ontvangen moeten zij bezwaar indienen bij het College van Burgemeester en Schepenen, en als die hen in het ongelijk stelt, moeten zij een verzoekschrift neerleggen bij de fiscale rechtbank. Dat moet allemaal tijdig gebeuren, binnen de termijnen die vermeld worden op het aanslagbiljet en de beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen. Als niet tijdig bezwaar wordt ingediend moet er betaald worden.

Nietsje
Topic Starter

#5 , 05 sep 2016 09:51

Hebt u (volgens de correcte procedures) bezwaar aangetekend tegen de eerste aanslag? Of gewoon niet betaald?
Mooi om mij te willen helpen.

Wij hebben eerst vrijstelling aangevraagd. (Smalend van kastje naar de muur en antwoord in 1 lijntje)
niet toegestaan.
Nadien perfect binnen de termijnen beroep (bezwaar) idem in 1 lijntje Burgemeester en schepenen
hebben beslist in a.v. u op de leegstandinventaris lijst te laten staan.

Mag ik herhalen :
Het reglement , de wet zegt : Leegstand belasting is een zakelijk Recht
Naakte eigenaar zijn GEEN zakelijk gerechtigde
Bijgevolg maakt de gemeente een zware fout om naakte eigenaars lastig te vallen !
Kwestie 100 % exact te zijn

Wie kan mij artikel of wet / staatsblad / of ... bezorgen.
1 - Gemeente mag geen deurwaarder sturen naar mijn kinderen als _naakte eigenaars_
2 - Welke is de beste actie die ik kan doen (vriendelijkheid en beleefdheid al geprobeerd)

Nietsje
Topic Starter

#6 , 05 sep 2016 10:01

Als de kinderen de naakte eigenaars zijn, wie is dan de vruchtgebruiker? En waarom laat die het huis leeg staan?
Met dank voor uw reactie
Wij de ouders zijn de vruchtgebruikers / en normaliter zoals het hoort bij successie.
Het staat leeg i.v.m. renovatie
En de echte reden van leegstand lijkt jaloezie etc..
Maar allemaal ergens een beetje naast mijn echte probleem.

Mag ik herhalen :
Het reglement , de wet zegt : Leegstand belasting is een zakelijk Recht
Naakte eigenaars zijn GEEN zakelijk gerechtigde
Bijgevolg maakt de gemeente een zware fout om naakte eigenaars lastig te vallen !

Kwestie 100 % exact te zijn
Wie kan mij artikel of wet / staatsblad / of ... bezorgen.

mava105

#7 , 05 sep 2016 10:19

De gemeente heeft geen boodschap aan de oorzaak van leegstand. Een pand staat leeg of staat het niet. Er zijn duidelijke termijnen dat een pand mag leegstaan voor verbouwingswerken. Maar als er niets gebeurd moet men leegstandstaks betalen.. Mogelijks had de gemeente geen aanslagbiljet aan uw kinderen mogen sturen, maar dan betaal jij in ieder geval de volle pot en nu ook mogelijks met boete. Iemand zal het moeten betalen. Lees hieronder duidelijk punt 2
http://www.bespaarbelastingen.be/algeme ... belasting/

Nietsje
Topic Starter

#8 , 05 sep 2016 10:42

Als de kinderen de de gerechtsdeurwaarder aan de deur gehad hebben is het vermoedelijk al te laat. Als zij een aanslagbiljet ontvangen moeten zij bezwaar indienen bij het College van Burgemeester en Schepenen, en als die hen in het ongelijk stelt, moeten zij een verzoekschrift neerleggen bij de fiscale rechtbank. Dat moet allemaal tijdig gebeuren, binnen de termijnen die vermeld worden op het aanslagbiljet en de beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen. Als niet tijdig bezwaar wordt ingediend moet er betaald worden.
Het lijkt erop dat de gemeente precies weet hoe de wet er uitziet & wat zij mag en niet mag !
Leegstand belasting is een zakelijk Recht
Naakte eigenaars zijn GEEN zakelijk gerechtigde
Maar de gemeente anderzijds weet ook dat ik alle kleine lettertjes napluis i.v.m. zakelijk Recht.

De gemeente volgde mooi de wetgeving:
-Verstuurde aanvankelijk niets naar de kinderen (naakte eigenaars en niet zakelijk gerechtigden)
-Het aanslagbiljet idem zoals de wet voorschrijft niet naar de niet zakelijk gerechtigden.
Alle procedures zijn tijdig gebeurd , maar niets is aanvaard !

Zowat 9/10 betaald meteen de leegstandbelasting , de gemeente is immers oppermachtig !
De naakte eigenaars lastig vallen = Machtsvertoon van de gemeente.

scorpioen positief van jou is de verwijzing naar _fiscale rechtbank_ op google aan het zoeken
geweest quasi niets over terug te vinden , kan je meer , graag meer. Danke.

JPV
Juridisch actief: Ja

#9 , 05 sep 2016 10:57

Gelieve duidelijk te zijn: "alle procedures zijn tijdig gebeurd", betalen is ook een onderdeel van de procedure, dus blijkbaar is toch niet alles tijdig gebeurd.

- heb jij en/of je kinderen bezwaar aangetekend? Op basis van welke gronden?
- wat was het resultaat van het bezwaar?

scorpioen

#10 , 05 sep 2016 10:59

Tegen de beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen (CBS) kan men een vordering instellen bij de fiscale rechtbank. Welke rechtbank, en binnen welke termijn, moet vermeld staan in de beslissing van het CBS.

Als de kinderen geen aanslagbiljet ontvangen hebben, enkel de deurwaarder, kunnen zij alsnog een bezwaar indienen bij het CBS (en daarna bij de fiscale rechtbank), als zij door het exploot van de deurwaarder voor het eerst in kennis gesteld werden van de aanslag.

Wat de grond van de zaak betreft:
- naakte eigendom is wel degelijk een zakelijk recht.
- wie de leegstandsbelasting moet betalen, staat in principe in het belastingreglement.

Een geldig motief om de belasting aan te vechten is echter terug te vinden in een arrest van het Grondwettelijk Hof van 3 maart 2016. http://www.const-court.be/public/n/2016/2016-033n.pdf

De kans is echter klein dat het CBS zal oordelen dat het belastingreglement in strijd is met de grondwet. De fiscale rechter zal dit vermoedelijk wel beslissen.

De gemeente is niet oppermachtig. Je moet echter de procedure gebruiken die er is. Dus tijdig bezwaar indienen bij CBS en daarna tijdig vordering instellen bij fiscale rechtbank (kan je ook zelf doen, kost niets, zelfs geen rolrecht te betalen, bij verlies van de zaak wel rechtsplegingsvergoeding te betalen aan de tegenpartij).

Nietsje
Topic Starter

#11 , 05 sep 2016 11:15

De gemeente heeft geen boodschap aan de oorzaak van leegstand. Een pand staat leeg of staat het niet. Er zijn duidelijke termijnen dat een pand mag leegstaan voor verbouwingswerken. Maar als er niets gebeurd moet men leegstandstaks betalen.. Mogelijks had de gemeente geen aanslagbiljet aan uw kinderen mogen sturen, maar dan betaal jij in ieder geval de volle pot en nu ook mogelijks met boete. Iemand zal het moeten betalen. Lees hieronder duidelijk punt 2
http://www.bespaarbelastingen.be/algeme ... belasting/
Zo is dat , precies zoals jij schrijft mava105
De oorzaak schreef ik enkel omdat jij er hierboven naar vraagde. En exact met alle respect van termijnen.
Ook over de boete en volle pot geen enkel probleem !
Heel mooi lichtpuntje is uw link naar _BespaarBelastingen_ enerzijds , maar punt 2 anderzijds waar
_BespaarBelastingen_ duidelijk diende te zijn is onduidelijkheid en onbekwaamheid troef.

Citaten van de site °opstalhouder, erfpachter of vruchtgebruiker° zijn toch allemaal identiek dezelfde,
namelijk _zakelijk gerechtigden_

Over Naakte eigenaars en over Niet zakelijk eigenaars zwijgen ze in alle talen.

Maar we zijn op goede weg , de wet of het staatsblad hoe zou het daar in staan
Ne dikke merci < mava105 > we zitten op de rechte lijn !

(Nu moet ik gaan werken , deze avond ben ik benieuwd of er iemand bij is met een wet / wetsontwerp)

Nietsje
Topic Starter

#12 , 05 sep 2016 11:34

Niet verwacht , zoveel hulp , kan echt niet meer volgen met lezen en reageren !
Ik moet toch 100% exact schrijven zodat ik 100% juist verder kan afhandelen.

Om te beginnen snel 2 uren recup rust gevraagd bij mijn werkgever en gekregen.
Dit omwille van een belangrijk ontvangen e-mail van de Vlaamse regering of zoiets,
Blijkbaar was die aan het meelezen alhier !
Mag ik de link hier posten , het begint met http://www.vlaanderen.be , volgens mij nog geen
wet teksten , maar toch al 90% of bijna de wet.

Nietsje
Topic Starter

#13 , 05 sep 2016 12:10

Tegen de beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen (CBS) kan men een vordering instellen bij de fiscale rechtbank. Welke rechtbank, en binnen welke termijn, moet vermeld staan in de beslissing van het CBS.

Als de kinderen geen aanslagbiljet ontvangen hebben, enkel de deurwaarder, kunnen zij alsnog een bezwaar indienen bij het CBS (en daarna bij de fiscale rechtbank), als zij door het exploot van de deurwaarder voor het eerst in kennis gesteld werden van de aanslag.

Wat de grond van de zaak betreft:
- naakte eigendom is wel degelijk een zakelijk recht.
- wie de leegstandsbelasting moet betalen, staat in principe in het belastingreglement.

Een geldig motief om de belasting aan te vechten is echter terug te vinden in een arrest van het Grondwettelijk Hof van 3 maart 2016. http://www.const-court.be/public/n/2016/2016-033n.pdf

De kans is echter klein dat het CBS zal oordelen dat het belastingreglement in strijd is met de grondwet. De fiscale rechter zal dit vermoedelijk wel beslissen.

De gemeente is niet oppermachtig. Je moet echter de procedure gebruiken die er is. Dus tijdig bezwaar indienen bij CBS en daarna tijdig vordering instellen bij fiscale rechtbank (kan je ook zelf doen, kost niets, zelfs geen rolrecht te betalen, bij verlies van de zaak wel rechtsplegingsvergoeding te betalen aan de tegenpartij).
Sorry scorpioen , maar de Vlaamse regering (of zo iets , bedoel Vlaanderen.be) schrijft precies het tegenovergestelde
van wat jij schrijft ! Scorpioen ik bedoel het goed , excuus !

Ik wordt hier echt heel goed geholpen , alleen gaat het hier een beetje te snel !

En jawel de gemeente is absoluut nonchalant en oppermachtig ! Alles hier schrijven daarvoor is het forum te klein.
Awel van dag 1 had ik het begrepen !
Ik en mijn vrouw hadden daarom onmiddellijk beslist _VERKOPEN_ dat zou ons veel miserie besparen.

Immo kantoor binnen gegaan , contract van 6 maanden getekend , maar er gebeurde NIETS !
Gemeente had contact gezocht met IMMO kantoor en hen opgedragen elke verkoop te stoppen
Reden -Niet betaalde 40 euro_ en daarom geen afgeleverde renovatie-vergunning.
Totaal uit de lucht gegrepen vanwege de gemeente.
Reeds meer dan een jaar geleden , alles betaald , ook die 40 euro , alle plannen en vergunningen
in mijn bezit. Ik met deze bewijzen naar Immo kantoor, ja ja alles OK
Maar is werkelijkheid , uit angst voor de oppermachtige gemeente geen werkelijke verkoop.

En zo verder en zo voort , nog meerdere, een lijst van pesterijen !

asperger

#14 , 05 sep 2016 12:26

Dus de gemeente belette u om het onroerend goed tijdig te verkopen?
Kunt u dat bewijzen? Niemand gaat zomaar geloven dat de gemeente verkopen gaat blokkeren om leegstandsheffing te kunnen innen...

Ik vermoed dat uw kinderen niet zuiver naakte eigenaars zijn.
Hoe is de toestand "beide ouders= vruchtgebruikers" en "kinderen=naakte eigenaars" tot stand gekomen?
Hoe weet u dat jullie als ouders de enige vruchtgebruikers zijn?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

mava105

#15 , 05 sep 2016 12:38

? Niemand gaat zomaar geloven dat de gemeente verkopen gaat blokkeren om leegstandsheffing te kunnen innen...

?
Gemeente kan altijd bij de verkoop, via uw notaris uw opstaande schulden laten blokkeren. Notarius zal ze dan afhouden van de verkoopsprijs. Ze moeten daarvoor niet heel de verkoop laten blokkeren.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”