Beste,
Mijn vrouw heeft vorige week een som van 24.000€ op haar rekening gestort gekregen als gevolg van het overlijden van haar grootmoeder.
Deze is vorige maand gestorven en blijkbaar had zijn voor haar kleinkinderen een TAK23 verzekering aangegaan met telkens één van haar kleinkinderen als begunstigde.
Wij waren niet op de hoogte van deze verzekering en zijn dus (aangenaam) verrast van deze verkregen som. Mijn schoonvader had aan mijn vrouw gevraagd om een kopie van haar identiteitskaart en bankrekeningnummer te geven, maar we wisten totaal niet dat dit zo'n grote som ging zijn, wij dachten maar aan enkele duizend Euro.
Nu, mijn schoonvader gaat ervan uit dat hier geen successierechten betaald dienen te worden, en dat alles via de notaris is geregeld.
Ik ben daar echter niet zo zeker van en het eerste dat ik kan terugvinden is dat dient wel dient aangegeven te worden.
mijn vraag is:
Dit is het enige dat verkregen is door mijn vrouw na het overlijden van haar grootmoeder. Dienen we dit afzonderlijk aan te geven of kunnen we dit samen met de erfenis verkregen door mijn schoonvader bij de huidige notaris regelen?
Kan er iemand aangeven of dit bedrag effectief belastbaar is en aan hoeveel %?
Ik ga er ook van uit dat mijn vrouw zich niet van de domme kan houden en dit gewoonweg niet aangeven?
Staan er boetes op het niet-aangeven van dit bedrag?
Alvast bedankt
Christophe