Vorige maand overleed mijn vader op 92 jarige leeftijd. Mijn ouders zijn gescheiden toen ik 15 was. Op mijn 20ste ben ik gehuwd en vandaag, 42 jaar later, hebben mijn vrouw en ik vier volwassen kinderen. Van toen wij huwden tot vandaag heb ik noch mijn vrouw of één van de kinderen één van mijn ouders of mijn vijf jaar oudere zus nog ontmoet. Op 3 april werden mijn echtgenote, ik en onze vier kinderen bij de notaris geroepen, teneinde het testament van mijn vader te bespreken. Bij de notaris waren alleen ik, mijn echtgenote en onze kinderen. De notaris vertelde dat mijn zus zich had laten excuseren. Ook vertelde hij dat wijlen mijn vader zijn twee kinderen liet onterven, dat mijn zuster haar twee kinderen niet in het testament staan en dat de kinderen van zijn zoon, mijn vier kinderen dus, alles volgens de wet zullen erven. Na de bespreking van het testament bleek dat ik desondanks flink wat geld zal erven alsook een zesde deel van de woning. Waarop mijn kinderen mij erop attent maakten dat wij, hun ouders, sociaal huren en het daarom verstandiger is wanneer ik afstand van de erfenis doe.
Mijn vraag nu is: wat als de sociale huurmaatschappij te weten komt dat ik een al dan niet flinke som geld plus nog een zesde deel van de ouderlijke woonst van mijn vader erfde. Mijn echtgenote werd door een wetsdokter op haar dertigste invalide voor het leven verklaard. Ikzelf en dat eveneens door een wetsdokter op mijn zesentwintigste deels invalide voor het leven. Nu uit onze sociale woning worden gezet en 'elders' helemaal opnieuw beginnen zien wij niet meer zitten.