Fiscaal Co-ouderschap

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
Anno2025
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Fiscaal Co-ouderschap

#1 , 29 aug 2024 21:05

Beste,

Discussie/verwarring

Mezelf en Moeder hebben een vonnis: die stelt fiscaal gedeeld co-ouderschap vs jaarlijks fiscale opvang fiches school.

Mijn stelling is: dat dit enkel betrekking heeft tot de belastingvrije som die men jaarlijks krijgt voor de kinderen. Bv. Een belastingvrije som van 5000€ waarvan ik aan Moeder 2500€ moet afstaan.

Moeders stelling is dat OOK de fiscale aftrekbaarheid van de opvang school gedeeld moet worden echter ben ik daar niet mee eens.

Dus mijn vraag is word fiscaal fiches zoals opvang gezien als iets die fiscaal moet gedeeld worden?

Thomas_A

#2 , 30 aug 2024 02:11

Wat staat er dan precies in het vonnis?

Waarom stelt u trouwens dat u hierdoor “de helft van het voordeel afstaat”, als evengoed het omgekeerde kan gezegd worden?

Anno2025
Topic Starter

#3 , 30 aug 2024 12:58

Wat staat er dan precies in het vonnis?

Waarom stelt u trouwens dat u hierdoor “de helft van het voordeel afstaat”, als evengoed het omgekeerde kan gezegd worden?
Vonnis stelt het volgende:

- 50/50 regeling (bilocatie)
- Hoofdverblijfplaats/domicilies vader (mezelf)
- Gezamenlijke ouderlijk gezag
- fiscaal gedeelde co-ouderschap
- kinderrekening betaald de schoolfacturen en word enkel gespijsd door kinderbijslag

Moeder veranderde de adressen eind 2022 op school naar haar nieuw adres waardoor de fiscale attesten van de opvang op haar naam terecht zijn gekomen en de kinderen hun informatie op die attest op haar adres staan waardoor ik dus 'benadeeld' word en niks kan inbrengen.

Zij wilt nu dat de school de facturen opsplitst en dat de fiscale attesten 50/50 verdeeld worden.

Daar knelt het ik kan maar akkoord gaan met een opsplitsing wanneer de gebruikskosten telaste zijn van diegene die gebruik maakt van de opvang/eten. En dat kan enkel indien de kindrekening verdwijnt m.i.

Dus zij beweerd dat de fiscale attesten opvang 50/50 moet gedeeld worden maar dat staat niet omschreven in het vonnis.

Reclame

Terug naar “Stel een vraag”