onterechte eerste boete fiscus en indienen bezwaar tegen fiscus

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
Jantje84
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

onterechte eerste boete fiscus en indienen bezwaar tegen fiscus

#1 , 06 jan 2025 14:47

Beste,

ik heb na een recente belastingscontrole van de personenbelasting ( men heeft 2 jaar ineens gecontroleerd, nl. inkomsten 2022 en inkomsten 2023 ) een bericht van wijziging gekregen voor de 2 betrokken jaren. Nadat ik mijn opmerkingen heb gegeven, hebben ze een deel van mijn opmerkingen aanvaard, een deel verworpen, doch hebben ze mij een boete aangerekend onder de vorm van een belastingsverhoging van 10% met motivatie dat ik geen fraude heb gepleegd en dit mijn eerste boete is.

Het toeval lukt dat ik een aantal dagen later in de krant lees dat deze ( eerste ) sancties onterecht al jaren door de fiscus worden opgelegd na beslissing van het grondwettelijk hof.
De minister van Peteghem bevestigde dit nadien ook openlijjk in de pers en stelt dat er geen ( eerste ) sancties meer zomaar automatisch zullen worden toegekend in de toekomst ( en zeker niet bij een eerste overtreding).
Ik heb de betrokken ambtenaar die mijn dossier heeft gecontroleerd met dit grondwettelijk arrest geconfronteerd en deze stelt dat ze gewoon de instructies uitvoert die haar zijn opgelegd ondanks dat haar minister openlijk in de pers stelt dat er niet zomaar nog automatisch sancties zullen worden opgelegd door dit grondwettelijk arrest. Er wordt gesteld dat ik dan maar bezwaar moet indienen.

Betrokken persartikels:

https://www.hln.be/mijn-geld/duizenden- ... &auth_rd=1

https://www.tijd.be/netto/news/belastin ... lijk%20Hof.

Iemand ervaring met gelijkaardige onterechte belastingsverhoging bij eerste overtreding en zeker gezien het recent grondwettelijk arrest?

Iemand ervaring met indienen van bezwaar bij de fiscus voor gewijzigde aanslagen?

Hoe groot zijn de slaagkansen?
Volgens wat ik heb vernomen wordt dan gans de beide aanslagjaren opnieuw onder de loep genomen en alles opnieuw beoordeeld. Gezien de complexiteit en onlogica die gevolgd is door fiscus, vrees ik nog een groter terug te betalen bedrag of kan je bezwaar indienen tegen een deel van de beslissing van de vorige ambtenaar opdat de rest niet opnieuw onder de loep wordt genomen?
Klopt het dat deze tweede ambtenaar 'plots' voorgaande jaren ( tot 7 jaar terug zelfs ) ook er kan bijnemen en die ook controleren of heeft hij die bevoegdheid niet?
Maw, hoe verloopt zo een bezwaarprocedure in de praktijk?
Is het zinvol een advocaat aan te spreken reeds in deze fase om het bezwaar juist op te stellen?
Is het zinvol om een verhoor te vragen waar blijkbaar recht op is als je het explicitiet aanvraagt in je bezwaar.

Heel wat vragen dus daar dit voor mij de eerste 'aanvaring' is met de fiscus, dus heb geen flauw idee hoe hiermee om te gaan. Heb hen zelf al gebeld, maar krijg daar nauwelijks uitleg en wimpelen ze me eigenlijk af ondanks ik wel alle medewerking wil verlenen en ik ter goeder trouw heb gehandeld.

Bedankt om dit te bekijken,

Groeten,
Jan

polk

#2 , 07 jan 2025 08:14

Beste,

ik heb na een recente belastingscontrole van de personenbelasting ( men heeft 2 jaar ineens gecontroleerd, nl. inkomsten 2022 en inkomsten 2023 ) een bericht van wijziging gekregen voor de 2 betrokken jaren. Nadat ik mijn opmerkingen heb gegeven, hebben ze een deel van mijn opmerkingen aanvaard, een deel verworpen, doch hebben ze mij een boete aangerekend onder de vorm van een belastingsverhoging van 10% met motivatie dat ik geen fraude heb gepleegd en dit mijn eerste boete is.
Dat kan, in toepassing van artikel 444 WIB92 en artikel 226 KB/WIB92.
Het toeval lukt dat ik een aantal dagen later in de krant lees dat deze ( eerste ) sancties onterecht al jaren door de fiscus worden opgelegd na beslissing van het grondwettelijk hof.
De minister van Peteghem bevestigde dit nadien ook openlijjk in de pers en stelt dat er geen ( eerste ) sancties meer zomaar automatisch zullen worden toegekend in de toekomst ( en zeker niet bij een eerste overtreding).
Ik heb de betrokken ambtenaar die mijn dossier heeft gecontroleerd met dit grondwettelijk arrest geconfronteerd en deze stelt dat ze gewoon de instructies uitvoert die haar zijn opgelegd ondanks dat haar minister openlijk in de pers stelt dat er niet zomaar nog automatisch sancties zullen worden opgelegd door dit grondwettelijk arrest. Er wordt gesteld dat ik dan maar bezwaar moet indienen.

Betrokken persartikels:

https://www.hln.be/mijn-geld/duizenden- ... &auth_rd=1

https://www.tijd.be/netto/news/belastin ... lijk%20Hof.

Iemand ervaring met gelijkaardige onterechte belastingsverhoging bij eerste overtreding en zeker gezien het recent grondwettelijk arrest?
Het arrest van het Grondwettelijk Hof stelt dat er niet automatisch een belastingverhoging mag worden opgelegd bij een eerste onopzettelijke overtreding. Het is niet de bedoeling, stelt het Hof, dat door de toenemende complexiteit van de fiscaliteit automatisch belastingverhogingen worden opgelegd. In feite gaat de vraag die aan het Hof werd voorgelegd over het aftrekverbod, waarbij de toepassing van een effectieve belastingverhoging een voorwaarde is. Dit leidt in sommige gevallen tot onlogische situaties: bedrijven die enkele weken te laat indienen worden van ambtswege belast op hun laattijdige aangifte, er wordt automatisch een belastingverhoging opgelegd van 10%, dus als je 10 miljoen € belastingen betaalt als bedrijf heb je een sanctie van 1 miljoen € aan je been omdat je enkele weken te laat was, hetgeen uiteraard volledig buiten proportie is.

Daaruit volgt -m.i., i.t.t. de teneur in de gazetten, niet automatisch dat er, na een fiscale controle, geen belastingverhoging voor een eerste overtreding zonder opzet kan worden opgelegd. Indien dat wel zo zou zijn, zou er geen enkele incentive zijn voor belastingplichtigen om hun ingediende aangifte van de eerste keer correct in te dienen. In feite moedig je belastingplichtigen dan aan om 'per ongeluk' fouten in hun aangifte in hun voordeel te steken, en af te wachten tot de administratie de fout vaststelt en rechtzet zonder sanctie.
Iemand ervaring met indienen van bezwaar bij de fiscus voor gewijzigde aanslagen?

Hoe groot zijn de slaagkansen?

Volgens wat ik heb vernomen wordt dan gans de beide aanslagjaren opnieuw onder de loep genomen en alles opnieuw beoordeeld. Gezien de complexiteit en onlogica die gevolgd is door fiscus, vrees ik nog een groter terug te betalen bedrag of kan je bezwaar indienen tegen een deel van de beslissing van de vorige ambtenaar opdat de rest niet opnieuw onder de loep wordt genomen?
Klopt het dat deze tweede ambtenaar 'plots' voorgaande jaren ( tot 7 jaar terug zelfs ) ook er kan bijnemen en die ook controleren of heeft hij die bevoegdheid niet?
Maw, hoe verloopt zo een bezwaarprocedure in de praktijk?
Is het zinvol een advocaat aan te spreken reeds in deze fase om het bezwaar juist op te stellen?
Is het zinvol om een verhoor te vragen waar blijkbaar recht op is als je het explicitiet aanvraagt in je bezwaar.

Heel wat vragen dus daar dit voor mij de eerste 'aanvaring' is met de fiscus, dus heb geen flauw idee hoe hiermee om te gaan. Heb hen zelf al gebeld, maar krijg daar nauwelijks uitleg en wimpelen ze me eigenlijk af ondanks ik wel alle medewerking wil verlenen en ik ter goeder trouw heb gehandeld.

Groeten,
Jan
Bezwaar indienen is eigenlijk risicoloos, en zeker aan te raden om te doen in uw geval. In bezwaar wordt enkel uw grief, in casu m.b.t. de toepassing van een belastingverhoging, behandeld. Men opent uw dossier dus niet volledig opnieuw. Er opent geen 7-jarige onderzoekstermijn. Bezwaar instellen is een laagdrempelige procedure waarvoor, zeker bij eenvoudige discussies zoals de uwe, geen advocaat nodig is. U verwijst simpelweg naar het Arrest van het Grondwettelijk Hof en vraagt dat er afgezien wordt van de belastingverhoging. U hebt inderdaad het recht om te vragen gehoord te worden door de ambtenaar die het bezwaar onderzoekt indien u dat wenst.

Ik geloof echter niet dat de Administratie het Arrest zoals het nu in de pers wordt geïnterpreteerd als bestendige richtlijn zal gebruiken. Ik verwacht eigenlijk binnenkort een communicatie van Financiën waarin de uitspraak van de Minister wordt genuanceerd.

LeenW

#3 , 07 jan 2025 09:59

Als ik het arrest en de Parlementaire Vraag lees, is het allemaal toch wel een pak genuanceerder dan wat in de media is verschenen. Dat gezegd zijnde, als er fouten door onduidelijke codes zijn gebeurd en niet bv. een hoop een privékosten als beroepskosten werden ingegeven, zou ik zeker bezwaar indienen.

Reclame

Jantje84
Topic Starter

#4 , 07 jan 2025 13:33

Beste,

daar ik geen flauw benul had van de gemaakte 'fouten', die mijn inziens voor interpretatie vatbaar zijn en ik voorheen nooit controle heb gehad, heb ik ook jaar nadien ( inkomsten 2023 ) gelijkaardig ingevuld. Ik vrees nu dat ik daar ook ( ooit ) een controle van kan krijgen en door de eerste boete van 10% die men mij nu reeds oplegt voor 2021 en 2022, het jaar 2023 ook zal beboeten, maar dan door belastingsverhoging van 20%. Daar ik nooit een controle voordien heb gehad en de wetgeving omtrent betrokken aftrekpost heel vaag is, wist ik tot nu toe niet hoe de fiscus deze aftrekpost zag, ik heb dus steeds ter goeder trouw gehandeld. Maw vind ik dat ik moeilijk gestraft kan worden voor aftrekposten die voor subjectieve interpretatie vatbaar zijn.
Mijn vraag is, is het zinvol en mogelijk om een wijziging te vragen van het aanslagjaar 2024 ( inkomsten 2023 ) dat ik reeds heb ingediend met gelijkaardige 'fouten', maar nog geen controle van heb gehad? Is dit dan vragen voor een ontheffing of dergelijke? Wat zijn de voorwaarden en gevolgen hiervan?

Groeten,
Jan

polk

#5 , 07 jan 2025 13:50

Beste,

daar ik geen flauw benul had van de gemaakte 'fouten',
Eerste overtreding zonder opzet => 10% (art 226 KB/WIB)
die mijn inziens voor interpretatie vatbaar zijn
Als u niet enkel niet akkoord bent met de toepassing van een belastingverhoging, maar eveneens ten gronde niet akkoord bent, kan u dit best als grief toevoegen aan uw bezwaarschrift.
en ik voorheen nooit controle heb gehad, heb ik ook jaar nadien ( inkomsten 2023 ) gelijkaardig ingevuld. Ik vrees nu dat ik daar ook ( ooit ) een controle van kan krijgen en door de eerste boete van 10% die men mij nu reeds oplegt voor 2021 en 2022, het jaar 2023 ook zal beboeten, maar dan door belastingsverhoging van 20%.
Artikel 229 KB/WIB92:

Voor de vaststelling van het krachtens de artikelen 225, 226, 228 en 228/1 toe te passen percent van de belastingverhogingen, is een tweede of een volgende overtreding aanwezig wanneer op het ogenblik waarop een nieuwe overtreding wordt begaan, aan de overtreder kennis is gegeven van de verhoging die de vorige overtreding heeft bestraft.

Men kan dus bij een eventuele controle van aanslagjaar 2024 geen belastingverhoging van 20% weerhouden.
Daar ik nooit een controle voordien heb gehad en de wetgeving omtrent betrokken aftrekpost heel vaag is, wist ik tot nu toe niet hoe de fiscus deze aftrekpost zag, ik heb dus steeds ter goeder trouw gehandeld. Maw vind ik dat ik moeilijk gestraft kan worden voor aftrekposten die voor subjectieve interpretatie vatbaar zijn.
Mijn vraag is, is het zinvol en mogelijk om een wijziging te vragen van het aanslagjaar 2024 ( inkomsten 2023 ) dat ik reeds heb ingediend met gelijkaardige 'fouten', maar nog geen controle van heb gehad? Is dit dan vragen voor een ontheffing of dergelijke? Wat zijn de voorwaarden en gevolgen hiervan?

Groeten,
Jan
Een ontheffing impliceert een aanpassing in uw voordeel. U kan uiteraard vragen om een spontane rechtzetting te doen van aanslagjaar 2024, maar dat zou ik enkel overwegen indien u volledig akkoord bent met de weerhouden wijzigingen.

Jantje84
Topic Starter

#6 , 08 jan 2025 10:40

Beste Polk,

welke verhoging zal men dan toekennen voor een eventuele controle van aanslagjaar 2024 daar u stelt dat dit niet gezien kan worden als een tweede inbreuk omdat ik op dat moment van aangifte nog niet in kennis was gesteld van mijn eerste 'inbreuk'?
Gaan ze dit dan opnieuw beschouwen als een eerste 'inbreuk' en opnieuw 10% boete toekennen ipv 20%

Bedankt voor uw deskundig inzicht.

Groeten,
Jan

polk

#7 , 08 jan 2025 11:22

Indien u de gecorrigeerde aanslagbiljetten m.b.t. de fiscale controle ontving nadat u uw aangifte van aanslagjaar 2024 ingediend hebt, zal men inderdaad bij een aanpassing opnieuw een eerste overtreding moeten weerhouden. Indien men dat niet doet, maakt u de controleur attent op artikel 229 KB/WIB92.

Indien u vraagt om een spontane rechtzetting van aanslagjaar 2024 en daaraan, gelet op de goede trouw etc, de vraag toevoegt om af te zien van de toepassing van een belastingverhoging, bestaat de kans dat men daarin meegaat.

Het is evenwel helemaal geen zekerheid dat aanslagjaar 2024 ook voor een controle geselecteerd zal worden.

Jantje84
Topic Starter

#8 , 09 jan 2025 15:26

Beste Polk,

Bedankt voor uw antwoord.

Terug naar “Stel een vraag”