Glijtijden en recuperatie

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
Nieuwsgierige_jeugd
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Glijtijden en recuperatie

#1 , 22 jan 2025 12:29

Dag Iedereen,

Indien een organisatie met glijtijden werkt is er dan nog recht op het opnemen van recuperatie voor uren dat men te veel presteert?

Situatie: Werknemer heeft een 40u contract per week en presteert in 1 week 43u. Heeft deze werknemer recht op 3u recup vrij op te nemen of niet?

Naar mijn interpretatie heeft deze hier niet recht op aangezien 43u binnen het wettelijk maximum van 45u ligt.

Wie kan dit verhelderen voor mij aub.

treesje58

#2 , 22 jan 2025 13:29

Waar ik werk zijn dat wel degelijk overuren.

Het is een 3 uur bovenop het afgesproken contract. (of in mijn geval 5 uur gezien een 38 uren week).

Uw werknemer heeft 3 uur extra gepresteerd voor u, en dat is niet gratis. Eens horen bij de vakbond.

Of als ik het zo even snel opzoek:
Flexibiliteitsmarge
In het kader van een glijdend uurrooster kan tot maximum 9 uren per dag en 45 uren per week worden gewerkt. De werknemer moet zijn normale wekelijkse arbeidsduur op gemiddelde wijze naleven binnen de toepasselijke referteperiode. De referteperiode bedraagt 3 kalendermaanden tenzij de collectieve arbeidsovereenkomst of het arbeidsreglement een andere duur bepaalt die evenwel niet langer mag zijn dan een jaar.
Oftewel, simpel gelezen: over een periode van 3 maand de uren verdeeld mogen ze niet meer gewerkt hebben dan hun contractuele duur van 40uur.
Dus als ze een week 43 uur extra doen kunnen ze bijv. 3 weken 39 uur doen. Of een andere week 37 uur.

Maar...
De toepassing van het systeem van de glijdende uurroosters door de werknemer mag geen afbreuk doen aan een effectieve arbeidsorganisatie. De werknemer dient rekening te houden met gerechtvaardigde vragen van de werkgever met het oog op het waarborgen van een effectieve arbeidsorganisatie.
Er is samenspraak mogelijk over wanneer deze recup genomen kan worden binnen redelijkheid tussen beide partijen.

Ik zou als wernemer niet per sé opgezet zijn met een baas die mij zegt ja maar ge moet dat in kwartiertjes per dag opnemen en ik verwacht dat ge de komende 3 maand sowieso u 40 uur doet.

De kans dat ik dan nog ooit eens 3 uur extra presteer gaat nihil zijn.

Nog even de bornvermelding:

https://werk.belgie.be/nl/themas/werkba ... urroosters

LennieK

#3 , 23 jan 2025 09:08

Dat hangt toch sterk af van hoe het allemaal geregeld is bij jouw werkgever. Bij mijn werkgever hebben we heel soepele glijtijden. We werken ergens tussen 7h en 20h en nemen daarbij minstens een half uur pauze. Alles wat je per dag meer werkt dan 7h36 wordt bijgeteld in het glijsaldo, en alles wat je minder werkt gaat er vanaf. Dat is een continue teller, dus hij hoeft niet op een bepaald moment 'genuld' te worden. Je mag wel niet meer dan 7h36 in min gaan, en niet meer dan 38h in plus.

Daarnaast hebben we overuren. Dat zijn uren die je werkt buiten jouw normale werkuren. Met andere woorden, al wat je werkt na 20h 's avonds of in het weekend. Die staan op een aparte teller en moeten we binnen de 4 maanden opnemen als verlof. Als het weekdag-overuren zijn dan worden ze geteld aan 100% en weekend uren aan 150% en weekend-avonduren aan 200%.

Er zijn ook collega's in de organisatie waarbij de werktijden niet ingesteld staan van 07h tot 20h, maar bijvoorbeeld standaard tot 21h omdat hun afdeling zo lang open is voor klanten...

Wij krijgen nooit overuren uitbetaald, je moet ze opnemen als verlof of je bent ze kwijt. Idem als je meer dan 38h glijsaldo hebt opgebouwd, alles wat je nog meer werkt ben je gewoon kwijt

Reclame

Terug naar “Stel een vraag”