Garantie reparatie auto

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
FreelancerIT
Topic Starter

Garantie reparatie auto

#1 , 06 feb 2025 11:18

Heren,
Dames,

De situatie: In 2018 kocht ik een Peugeot 5008, met een Dieselmotor. Uiteraard voorzien van AdBlue.

Die AdBlue bezorgt me al van in het prille begin problemen... Ik ben er door de jaren heen zeker 5x voor naar de garage moeten gaan, wat in augustus vorig jaar uitmondde in een prijzige herstelling van 1800 €.

Eind vorige maand had ik opnieuw prijs: bij het parkeren kreeg ik een melding van een motorstoring, het AdBlue systeem gaf weer problemen. Ik bracht hem begin vorige week binnen voor een nazicht, kreeg hem terug... volgens de garage lag het aan een software probleem

Gisteren kreeg ik echter opnieuw dezelfde foutmelding... opnieuw naar de garage.µ

Mijn vraag... hoe zit het met garantie op vorige reparaties? En kan ik hier aanspraak op maken. Ik ben niet te sproken van het duidelijke kortzichtig nazicht van vorige week, en zit met schrik voor opnieuw een zware factuur.. amper 5 maand na een zware herstelling. Wat als het opnieuw aan hetzelfde onderdeel ligt als in augustus?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 feb 2025 22:17

Een famielid heeft net hetzelfde probleem ook al enkele malen maar dan met een Opel Vivaro diesel dubbele cabine van net 5 jaar oud - laatste jaar in en uit garage is nu totaal verlies gezet.
Meldingen van AdBleu en dan motorstoringen en software problemen. Ook was het 'vuil' in de brandstofleiding (kosten €7000) maar die problemen waren even 'plots' weg.
Garage zowel twee Opel garages als laatste één Peugeot garage bij de zaak betrokken.
Autolening was net verlopen en ook de 5 jarige??? garantie .
Volgens Stellantisgroep (PSA + Opel) niet te herstellen.
Verzekering stelt een schijntje voor als restwaarde...

FreelancerIT
Topic Starter

#3 , 07 feb 2025 03:20

Geruststellend.

Bij Peugeot zelf kreeg ik ook al te horen niet de enige te zijn. Die AdBlue geeft duidelijk wel vaker problemen. Was oorpronkelijk een renting, er was mij aangeraden om die gewoon aan te kopen. Hij was na 5 jaar nog in goede staat...

Nu 1.5 jaar na de aankoop vraag ik me af of ik hem beter toch niet van de hand had gedaan en voor een nieuwe wagen had gekozen.

Reclame

FreelancerIT
Topic Starter

#4 , 11 feb 2025 14:06

Het vervolg: Gisteren uiteindelijk een antwoord gekregen van de garage. 1 van de kalasytoren gelinkt aan het AdBlue systeem dient vervangen te worden. Kostenplaatje: 2600 €.

Ik heb intussen vernomen dat er via TestAankoop een mogelijkheid bestaat om een schadevergoeding te bekomen bij PSA/Stelantis (n.a.v. de AdBlue porblematiek)

ZIjn er hier mensen die daar meer van weten?

Terug naar “Stel een vraag”