Sluiting café wegens overlast

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
Snoopy2000
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Sluiting café wegens overlast

#1 , 17 feb 2025 13:46

Ik vraag me af hoe het in zijn werk gaat om een café waar we al langere tijd last van hebben te laten sluiten door bvb de burgemeester, of kunnen wij dat eisen op basis van bewijzen van ernstige overlast via bvb een deurwaarder?
We hebben een gans dossier hierover met herhaaldelijke klachten en aangiftes van nachtlawaai en overlast.
Men heeft van de politie uit reeds geluidsmetingen gedaan en de uitbaatster weigert iedere medewerking alsook weigert ze iedere aanpassing te doen om de geluidsoverlast te beperken. Het gaat zelfs zo ver dat er sprake is van dreigbrieven en pesterijen.
Ze werd reeds meermaals beboet voor de overlast dmv GAS boetes maar trekt zich er niets van aan. Ze denkt echt dat ze heer en meester is en dit in een gewone woonwijk nota bene.
Nu was onze vraag hoe wij er kunnen voor zorgen dat ze MOET SLUITEN, via een deurwaarder bvb, zonder zelf al te veel kosten te moeten maken?
We zijn echt doodop, slapen bijna niet meer, hebben reeds gezondheidsproblemen hierdoor bovenop onze invaliditeit.
We zijn ten einde raad.
Graag uw advies.

Sirkii

#2 , 17 feb 2025 13:58

Was het cafe met bijhorende overlast er al toen je r kwam wonen ?

Om sluiting af te dwingen is een gerechterlijke uitspraak nodig. Stel bv samen met je buren een advocaat aan om dit te versieren. Eenzijdig een gerechtsdeurwaarder sturen kan niet.

LeenW

#3 , 17 feb 2025 14:31

In Antwerpen laat de burgemeester regelmatig cafés sluiten. Misschien daar eens horen?

Reclame

Franciscus

#4 , 17 feb 2025 22:21

Mijn lang bericht is blijkbaar niet doorgekomen.
NGW art 134 ter quater enz eens lezen
Nieuwe gemeente wet dus

Elke OBP kan officier van bestuurlijke politie kan dat direct aanpakken en laten sluiten.
Gebaseerd op de bevoegdheden vermeld in NGW en wet politie Ambt

mava105

#5 , 18 feb 2025 11:39

In Antwerpen laat de burgemeester regelmatig cafés sluiten. Misschien daar eens horen?
Maar dat is gewoonlijk maar voor een paar maanden. Je kan niet zomaar iemand zijn inkomen afpakken..Ik heb verschillende mazlmen een café in eigendom van mijn werkgever weten sluiten, maar dat was dan bijna altijd voor drugshandel. Nooit voor geluidsoverlast, tenminste niet onmiddelijk. Veroorzaker moet eerste de nodige tijd krijgen hieraan te verhelpen

t

Franciscus

#6 , 18 feb 2025 13:18

Idd is van OBP voorlopige maatregel die daarna door Bgmstr wordt bekrachtigd of verlengd.
Edoch als het voor elektronisch verstrekte muziek is wordt het een Vlarem milieu inbreuk en na meerdere pv's wordt zelfs de ganse installatie in opdracht van Parket in beslag genomen.
Dat loopt dan weer via Parket en correctionele rechtbank.

Ken cases waar Bgmst toch ook steeds zwaardere maatregelen uitsprak vanaf sluiten om 24 u volgende enkele WE tot uiteindelijk enkele maanden.
Daar waren dan een resem van PV's opgesteld die dan nog hun beslag kregen voor de correctionele RB.

Terug naar “Stel een vraag”