Onderhoudsgeld bepalen

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
Ikkanhetwel
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Onderhoudsgeld bepalen

#1 , 25 jul 2024 23:58

Ik zit momenteel in een scheidingzaak van feitelijk samenwonend. Mijn ex vriendin wilt scheiden, maar ik heb haar betrapt met een andere man.
Ze heeft een advocaat genomen.
1) Ben ik verplicht om de onderhoudsgeld van de kinderen aan haar betalen?
De reden van haar advocaat is dat ik meer verdien. En dat het kindergeld ook naar haar moet.
Maar ik vertrouw het niet wat ze met het geld gaan doen.

2) Ik wil ook graag weten hoe ik die onderhoudsgeld wordt berekend. Waar kan ik de officiele tabel over de kost van de kinderen vinden?

Geschoffeerd vader.

Thomas_A

#2 , 26 jul 2024 06:38

Dat hangt er natuurlijk ook vanaf waar de kinderen zullen verblijven. Gaan jullie beiden akkoord met gedeeld verblijf 50-50, bijvoorbeeld op weekbasis?

basejumper

#3 , 26 jul 2024 10:04

Beste

Uw kinderen blijven ook na een echtscheiding uw kinderen en uw onderhoudsplicht blijft. Elk van de ouders wordt geacht bij te dragen naar draagkracht.
Lees even hier https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi/a ... t+%3D+%27K
ONINKLIJK+BESLUIT%27+and+dd+between+date%272019-04-22%27+and+date%272019-04-22%27+&rech=38&tri=dd+AS+RANK+&ddfa=2019&dddj=22&dddm=04&ddfj=22

En ook hier https://scheiden-via-bemiddeling.be/fin ... berekenen/
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Ikkanhetwel
Topic Starter

#4 , 27 aug 2024 00:45

We doen 50 50 regeling. De kinderen blijven om de week bij de vader en moeder.

Is er wettelijke basis hoeveel je moet betalen van het onderhoudsgeld voor de kinderen? Sommigen beweren dat het niet moet als er niet wordt gevraagd.

Ter info. Het is niet dat de moeder geen geld heeft en dat de kinderen zullen lijden. Ik wil gewoon niet dat het geld voor iets anders wordt gebruikt dan voor de kinderen.

I

sibi

#5 , 27 aug 2024 10:08

Je kan ook met een kindrekening werken, alwaar beide ouders naar elk verdienvermogen maandelijks een bedrag in storten. Soms wordt afgesproken ook het kindergeld hierin te laten belanden.
De verblijfsgebonden kosten betalen de ouders dan telkens het kind bij hen verblijft. De buitengewone en verblijfsoverstijgende kosten gebeuren dan vanuit die kindrekening.

Bij gebruik van een kindrekening wel alle afspraken daaromtrent tot op de letter vastleggen, om latere discussies te vermijden.

eylis

#6 , 27 aug 2024 11:01

Als er een gelijk verdeeld verblijf wordt geregeld is er meestal géén kinderalimentatieplicht naar de ene of andere ouder. Wat wél wordt afgesproken in gewal van grote ongelijkheid in lonen is dat de ene ouder méér inbrengt dan de andere voor de biezondere kosten. Als uw (ex)partner nu reeds een advokaat met u contact laat nemen, denk ik dat een kinderrekening geen goed plan is, want daarvoor moet de ouderrelatie en contacten vlot en vanzelf moeten kunnen verlopen. Meld aan uw partner dat u deze regeling samen met haar en een gezamenlijke bemiddelaar wil overeenkomen en niet met haar advokaat. Omdat er dan al weinig sprake is van gezamenlijk vlot ouderschap en dat dit nu echt iets is wat u in het belang van de kinderen wenst.

Terug naar “Stel een vraag”