Clausule bedriegen huwelijkscontract

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
Tania02
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Clausule bedriegen huwelijkscontract

#1 , 11 jan 2025 19:03

Mijn broer heeft zijn vrouw bedrogen.
Ze wil hem nu terugnemen onder een aantal voorwaarden, waaronder dat als hij haar nog eens bedriegt, ze recht heeft op alles: huis, zelfstandige zaken en kind en dat hij dan uit het huis moet vertrekken met niets.

Ze zegt dat ze contact opgenomen heeft met een advocaat. Maar ik heb daar mijn twijfels over. Ze zegt dat de advocaat als hij akkoord gaat de papieren meteen opmaakt.

Kan dit juridisch ?

Marcus Aurelius

#2 , 11 jan 2025 19:33

Verwijs uw broer naar een advocaat of bemiddelaar.....
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Tania02
Topic Starter

#3 , 11 jan 2025 19:48

Hij gaat naar het CAW en daar hebben ze idd bemiddeling voorgesteld, en dat zal waarschijnlijk worden opgestart als zij dat ook wil. De vraag is dit iets wat kan in zo'n overeenkomst. Is dit dit juridisch mogelijk zelfs is de vraag.

Reclame

Tania02
Topic Starter

#5 , 11 jan 2025 21:15

Op welke manier is het voorgaande een antwoord?

Thomas_A

#6 , 11 jan 2025 22:02

Op welke manier is het voorgaande een antwoord?
Sinds 2007 is de schuldgrond niet meer relevant in een echtscheiding.

Er wordt geargumenteerd dat een clausule in een huwelijkscontract waarbij bij verdeling van het gemeenschappelijk vermogen de bedrogen partner bevoordeeld wordt, daardoor ook niet meer geldig is.

Een gelijkaardige redenering zou kunnen gebruikt worden als je dat contractueel wil vastleggen. Gaat het in dat geval trouwens wederzijds zijn? Bij bedrog langs haar kant, alles voor hem. Of is het dan eerst gelijkstand?

Ofwel ga je met elkaar verder, ofwel niet. Dit is geen onderwerp om op deze manier juridisch te benaderen.

Marcus Aurelius

#7 , 12 jan 2025 15:14

#4 Aanvullend en in zoverre als nodig, lijkt met deze hyperlink nog meer duidelijkheid te brengen: https://www.elfri.be/artikel/wet-valkeniers. Een morele clausule lijkt mij hier niet in toegelaten. Er zijn voldoende andere wettelijke mogelijkheden om dit verder in- en aan te vullen.

Goed dat er contact werd opgenomen met het CAW. Niet enkel naar clausule toe, maar vooral naar een eventuele gezins- en/of huwelijksbegeleiding.

Veel succes.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Stel een vraag”