Ik heb een complexe vraag over import tax in België. Ik ga proberen chronologisch uit te leggen wat de situatie is:
- In 2020 heb ik oa. electronische luchtkwaliteits analyse apparaten verkocht aan een Nederlandse organisatie, deze apparaten vallen onder HS code 90271000
Een tijd nadien heb ik alles besteld bij een fabrikant in China waarvan de factuur direct betaald was bij bestelling en dit op hun vraag.
De producten zouden rechtstreeks geleverd worden bij mijn klant in Nederland, kwestie van "shipping" tijd te winnen.
Op de Waybil stond: levering "naam bedrijf Nederlandse klant" en Bill-to "mijn BV in België"
UPS was de shipper van dienst en heeft de goederen netjes geleverd aan het Nederlands bedrijf.
De rekening van de import tax is door UPS aangerekend aan het Nederlands bedrijf, terwijl de BILL-TO van de fabrikant duidelijk op naam van mijn BV stond.
Het Nederlands bedrijf weigert de rekening te betalen.
Ondertussen is het Nederlands bedrijf ontbonden en bestaat het niet meer.
UPS stuurde me na een tijd documenten met de vraag of ik de verantwiordelijkheid wilde overnemen van het Nederlands bedrijf, ik snapte de documenten niet echt en heb gereageerd dat de way-bill documenten duidelijk zouden moeten zijn.
Eén jaar niets meer gehoord, op een bepaald moment een paar emails van een advocaten kantoor uit Nederland met dezelfde vraag waarop ik hetzelfde heb gereageerd als naar UPS. Documenten Waybill fabrikant staat alle info op en is duidelijk maar ik wilde de documenten niet ondertekenen.
Tot die dag nog altijd geen afrekening gehad van UPS zelf. Het advocaten kantoor stuurde me wel een betalingslink voor het volledig bedrag dat wel substantieel kan worden genoemd. Geen oficiele documenten, via mail een betalingslink voor een groot bedrag, daar ben ik niet op ingegaan. Het gaat dan ook over een tax-bedrag van meer dan 50.000euro
Na een jaar stilte, werd er contact opgenomen door een nieuw advocatenkantoor, voornamelijk telefonisch en een paar emails met hetzelfde verhaal maar nu ook dreigend met een rechtzaak.
Ik heb hetzelfde antwoord weer gegeven, dat het duidelijk is wat UPS moet doen, hetzelfde verhaal, tot op de dag van vandaag nog altijd geen afrekening/factuur/whatever op naam van mijn BV gekregen. We zijn nu ondertussen 2024.
Deze week zag ik een schrijven voorbijkomen waarin de fabrikant stelt dat hij niet verantwoordelijk is voor de tax gezien deze geleverd is onder DAP, wat ook klopt.
Deze zaak sleept dus al jaren aan en ik ben geneigd zelf stappen te ondernemen en te betalen als is het maar voor "piece of mind". Langs de andere vind ik persoonlijk: geen officieel document met vraag tot betaling, dat ik dan ook niet zomaar moet betalen.
Dus..de vraag is meer: waar sta ik, wat zou ik best doen of niet doen.