Beste forumleden,
Ik zit momenteel in een complexe situatie met betrekking tot mijn probatievoorwaarden, en ik heb dringende vragen over de wettelijke basis van bepaalde acties en hoe ik mijn rechten kan beschermen. Hieronder schets ik mijn situatie zo volledig mogelijk:
Situatie
Politieacties zonder vermelding in mijn probatievoorwaarden:
De politie voert onaangekondigde huisbezoeken uit en heeft mij uitgenodigd voor gesprekken, met als reden controle op mijn probatievoorwaarden.
In mijn probatievonnis wordt nergens expliciet vermeld dat dergelijk politietoezicht is toegestaan.
Geen coördinatie of communicatie met mijn justitieassistent:
Mijn justitieassistent en haar teamleader bevestigen dat zij niet betrokken zijn bij deze politieacties en hiervan niet op de hoogte waren.
Weigering om juridische vragen te beantwoorden:
Tijdens een gesprek met mijn justitieassistent en haar teamleader op 20-01-2025 gaven zij aan dat zij geen juridische vragen zullen beantwoorden, noch over de politieacties, noch over wijzigingen in mijn probatievoorwaarden.
Geen inzage in rapporten:
Mijn justitieassistent heeft eerder toegezegd rapporten met mij te delen voordat deze naar de probatiecommissie worden gestuurd, maar dat is niet gebeurd.
Relevante wetgeving
Artikel 32 Probatievoorwaardenwet:
De justitieassistent is verantwoordelijk voor coördinatie en begeleiding en moet transparant communiceren over probatievoorwaarden.
Artikel 8 EVRM (recht op privacy):
Onaangekondigde huisbezoeken zonder duidelijke wettelijke basis kunnen in strijd zijn met mijn recht op privacy.
Algemene Beginselen van Behoorlijk Bestuur:
Transparantie, coördinatie en correcte verslaglegging zijn verplichtingen van overheidsinstanties.
Artikel 6 EVRM (recht op eerlijk proces):
Wijzigingen in mijn probatievoorwaarden mogen alleen via een gerechtelijke procedure plaatsvinden.
Mijn vragen aan jullie
Is het toegestaan dat de politie onaangekondigde huisbezoeken uitvoert zonder expliciete vermelding in mijn probatievoorwaarden?
Kan mijn justitieassistent weigeren juridische vragen te beantwoorden en rapporten met mij te delen, gezien artikel 32 van de Probatievoorwaardenwet?
Wat zijn mijn rechten als deze politieacties geen duidelijke coördinatie of wettelijke basis hebben?
Welke stappen kan ik ondernemen als mijn justitieassistent blijft weigeren om mijn vragen te beantwoorden of transparantie te bieden?
Kan ik een klacht indienen bij de probatiecommissie of Comité P over de politieacties en het gebrek aan begeleiding?
Wat ik wil bereiken:
Ik wil duidelijkheid over de wettelijke basis van deze acties, mijn rechten beschermen, en weten welke juridische stappen ik kan ondernemen om transparantie te waarborgen en eventuele schendingen van mijn rechten aan te vechten.
Alvast bedankt voor jullie tijd en advies!
Met vriendelijke groet,