Discriminatie door Vastgoedmakelaar door weren van niet-streekbewoner

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
jozef222
Topic Starter

Discriminatie door Vastgoedmakelaar door weren van niet-streekbewoner

#1 , 05 feb 2025 09:43

Beste forumleden, Graag jullie visie op volgend probleem: Als huurder en inwoner van Antwerpen wil ik binnenkort om privé redenen verhuizen naar een specifieke West-Vlaamse gemeente (ik laat in het midden welke aangezien dat irrelevant is) waar één vastgoedmakelaar een soort van monopolie bezit op het beste huuraanbod.

Vorige maand ontdekte ik een zeer geschikt huurpand dat ik meteen wilde huren voor 9 jaar. Ik stuurde de makelaar een e-mail waarin ik mij bekend maak als een Antwerpse zelfstandige met een gegarandeerd inkomen (plus tweede inkomen van partner) met interesse om het bewuste huis te huren en vroeg een afspraak aan voor bezichtiging.

Nadat ik dagenlang geen reactie ontving stuurde ik dezelfde email nogmaals. Opnieuw geen reactie... Uiteindelijk pak ik de telefoon om poolshoogte te nemen: Men vertelt dat iemand anders al een optie op het huis heeft genomen, dus dat ik mijn kans heb verkeken... (hoewel dit niet op hun website stond aangegeven, wat makelaars doorgaans wél doen als er daadwerkelijk een optie loopt). Omdat ik echter niet snel opgeef blijf ik aandringen en vraag ik wanneer de optie zal verlopen... Men geeft een datum op en belooft mij opnieuw te zullen contacteren indien de eerste kandidaat alsnog zou afhaken...

Na het verstrijken van de datum krijg ik geen bericht. Ik ga er van uit dat het huis is verhuurd en raadpleeg opnieuw hun website, om na te gaan of er eventueel nieuw aanbod is toegevoegd... Tot mijn schok en verrassing zie ik dat het bewuste huis nog steeds "TE HUUR" staat vermeld. Ik pak opnieuw de telefoon en vraag om uitleg waarbij men mij bevestigt dat het inderdaad nog te huur staat. Ik druk hen op het hart dat ik meteen bereid ben om het te huren met een contract van 9 jaar. Meteen kreeg ik het kille antwoord: "Op voorwaarde dat de eigenaar uw kandidatuur aanvaardt..."

Ik krijg stilaan het gevoel dat dit makelaarskantoor een zelfgekozen policy hanteert om niet-streekbewoners te weren als kandidaat-huurders (ik had me in mijn eerste e-mail immers al bekend gemaakt als Antwerpenaar en ontving nooit antwoord). De vijandig getinte antwoorden waarmee men al mijn telefonische vragen pareert laten daar geen misverstand over bestaan. Als ik langs de telefoon opnieuw een bezoek aanvraag luidt het antwoord: "Dat gaat niet zomaar, het huis is immers nog bewoond, dat moet eerst afgesproken worden..."

Om hen te overhalen en tot actie te bewegen stuur ik een e-mail waarin ik verklaar dat ik bereid ben om meteen (mits goedkeuring van de eigenaar) het contract te ondertekenen en drie maanden huur vooruit te betalen, bovenop de huurwaarborg van ook nog eens drie maanden.

Omdat de makelaar niet over de brug komt leg ik klacht neer bij het BIV (Beroepsvereniging van Vastgoed Makelaars) wegens een vermoeden van discriminatie. Als de makelaar lucht krijgt van mijn klacht ontvang ik eindelijk een e-mail van haar waarin ze zegt: 'Nee, we hebben uw voorstel niet aan de eigenaar voorgelegd, om kandidaat-huurder te kunnen zijn is een bezichtiging van het pand vooraf essentieel... Vriendelijke groet!'... (opnieuw zonder mij een afspraak tot bezichtiging voor te stellen...!).

Ik schrijf nu een woedende e-mail waarin ik de makelaar vraag of ze wel kan lezen? Een bezoek is immers hetgeen ik al weken aan een stuk vraag...! Uiteindelijk, met duidelijk veel tegenzin, krijg ik de kans om het huis te bezichtigen. Ik krijg een rondleiding van de assistente van de makelaar en toon mij extreem tevreden met het aanbod. Opnieuw verklaar ik dat ik het meteen wil huren en drie maanden huur vooruit wil betalen bovenop de huurwaarborg.

De dag nadien dien ik per e-mail officieel mijn kandidatuur in, compleet met bewijzen dat ik al twaalf jaar loyaal een huis huur in een hogere prijsklasse en iedere maand stipt de huur betaal. Ik herhaal mijn aanbod om drie maande vooruit te betalen en vraag hen dit aan de eigenaar kenbaar te maken...

Jullie raden het al: Een week later krijg ik een ultra korte e-mail van de makelaar: "Helaas moeten wij u mededelen dat de eigenaar uw kandidatuur niet heeft weerhouden..." Totaal ongeloofwaardig dus, gelet op mijn geschiktheid als huurder en mijn genereuze aanbod...!

Als ik opnieuw de website van de makelaar raadpleeg verschijnt er a la minute een nieuw mooi aanbod van een vrijwel identiek huis in dezelfde buurt. Om de makelaar te laten voelen dat ik mij niet zomaar laat afschepen vraag ik waarom ze mij niet wees op dit nieuwe aanbod als waardig alternatief. Ik vraag opnieuw een bezichtiging, ditmaal voor het tweede huis. Omdat de advertentie pas was verschenen wist ik dat ik er snel en tijdig bij was...

Pas na een viertal dagen ontvang ik hun antwoord: 'We nemen akte van uw interesse in dit tweede pand... Helaas kunnen we u niet uitnodigen aangezien de bezoekdag is VOLZET...'

Wat kan ik hier tegen beginnen? Eens te meer lijkt het duidelijk dat deze makelaar niet opgezet is met kandidaat-huurders van buiten de regio en discrimineert... Hoe zouden jullie dit aanpakken? Is hier juridisch iets tegen te beginnen? Zo ben ik er van overtuigd dat de makelaar liegt dat ze de eerste eigenaar mijn aanbod heeft voorgesteld en die het heeft afgewezen (het huis is nog steeds niet verhuurd). Als ik kan ontdekken dat ze dit heeft gelogen, is de makelaar dan strafbaar?

Dank bij voorbaat voor jullie aandacht voor deze problematiek en jullie waardevolle inbreng en ideeën!

jozef222
Topic Starter

#2 , 05 feb 2025 09:49

Voor de volledigheid: Ik voel mij gediscrimineerd op basis van mijn huidige woonplaats (Antwerpen) en ben een witte Vlaming met een normaal (ietwat prestigieus) beroep (dat ik vermeldde). De makelaar beschikt niet over andere elementen of aanwijzingen die haar er toe zouden kunnen besluiten mij uit te sluiten...

Blaatpraat

#3 , 05 feb 2025 09:54

Er is op dit moment een extreem hoge vraag op de huurmarkt (althans in West-Vlaanderen).
Vanaf een pand ergens online geplaatst wordt, mag je er zeker van zijn dat binnen het uur een bezoekmoment volledig vol zit.

Reclame

Freec
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 feb 2025 10:18

Ik zie hier geen discriminatie.... men heeft geen interesse in u als huurder, of er is iemand die beter geschikt is.

En dat is geen discriminatie.

Immo’s willen meerdere kandidaten... en daar kiest de verhuurder uit.

LeenW

#5 , 05 feb 2025 10:34

Eerste case kan een misverstand zijn. Na klacht bij BIV en boze mail, denk ik niet dat u nog veel gaat moeten verwachten van deze makelaar. Discriminatie aantonen wordt moeilijk als u de makelaar intussen voldoende andere redenen heeft gegeven om u te weigeren.

Bovendien heb ik twijfels of provincie/stad wel een wettelijk strafbare discriminatiegrond is.

jozef222
Topic Starter

#6 , 05 feb 2025 11:15

Waarom zou mijn herkomst (Antwerpen) geen wettelijk strafbare discriminatiegrond zijn als de makelaar (klaarblijkelijk) heeft besloten om kandidaat-huurders uit Antwerpen te discrimineren (door hen niet te woord te staan)?. In de wet staat volgens mij wel degelijk dat men niet mag discrimineren op basis van herkomst. Waarom zou men Marokko (bijvoorbeeld) wel als een herkomst beschouwen en Antwerpen niet...?

KJ86

#7 , 05 feb 2025 11:19

@ leen
Dat is nochtans een schoolvoorbeeld van discriminatie op basis van herkomst. Valt uiteraard niet te bewijzen, maar als het klopt is dit discriminatie.

@ TS
Het roept wel vragen op natuurlijk, uw intenties duidelijk maken, kan al veel helpen. Je zou immers kunnen denken dat het is om op te lichten of om u te verstoppen. Het is uitzonderlijk dat mensen een dergelijk breuk maken met hun plaats van herkomst, een mens is een gewoontedier.

jozef222
Topic Starter

#8 , 05 feb 2025 11:37

@ KJ86: Mijn heimat en familiestamboom liggen daar en ik heb twaalf jaar in Antwerpen gewoond vanwege mijn beroep! Niet op u bedoeld maar wat een enge zienswijze... van de makelaar in dat geval !!! Moeten alle Vlamingen die (bijvoorbeeld) definitief naar Tenerife verhuizen beschouwd worden als "verdacht"...? Neen toch!

Als een paar tientallen kilometers verderop in je eigen land woonst willen kiezen al verdacht is... maar naar New York emigreren dus niet? Wat een plattelandsmentaliteit zeg!

Lanox

#9 , 05 feb 2025 11:53

Als ik uw verhaal lees, vind ik het nogal gemakkelijk om discriminatie te roepen. Er kunnen tal van redenen zijn waarom de makelaar u wenst niet te weerhouden, mogelijk zelfs in opdracht van de verhuurder. U heeft geen informatie over de details van de overeenkomst tussen verhuurder en makelaar. Dus u gaat daar al een behoorlijk probleem hebben om discriminatie te bewijzen.

Als u echt gebrand bent op het pand, kan u proberen achter de rug van de makelaar te achterhalen wie de verhuurder is en rechtstreeks met hem onderhandelen. Dit lijkt me ook de enige manier om de intenties van de makelaar te achterhalen.

Zoals reeds in het eerste punt gezegd, als er sprake is van discriminatie, dan is dit strafbaar. Maar het zal eerst bewezen moeten worden en het verhaal dat u hier schetst lijkt mij flinterdun als bewijs.

LennieK

#10 , 05 feb 2025 12:04

Discriminatie of niet, het resultaat blijft uiteindelijk hetzelfde; U heeft nog steeds geen pand om te huren.

Het aanbod is op dit moment historisch krap, zeker in Zuid-West-Vlaanderen. In de vijf gemeentes hier in de buurt (eigen gemeente + omringende) staan momenteel 15(!) woonentiteiten te huur. (appartementen en woningen samen) En dit voor in totaal 88.500 inwoners.

Eigenlijk moet je zorgen dat je de panden oppikt voor ze online komen, bijvoorbeeld door in de buurt te gaan rondrijden, of door makelaars goed te vriend te houden

CityBird

#11 , 05 feb 2025 13:28

Moeten alle Vlamingen die (bijvoorbeeld) definitief naar Tenerife verhuizen beschouwd worden als "verdacht"...? Neen toch!
Ik heb een gelijkaardige ervaring achter de rug bij mijn terugkeer na jarenlang verblijf in het buitenland. Stond er zelf van verbaasd. Huren daar was makkelijker dan in België. Zelfs bij meerdere makelaars. Ben zo Vlaams als maar zijn kan. Zelfs betaling van een volledige jaarhuur maakte niks uit.

Die kerktorenmentaliteit bestaat nog steeds en sommige verhuurders staan wantrouwig tov alles wat ook maar enigszins afwijkt van datgene wat buiten hun dorp afspeelt.

Mijn advies. Zoek iets anders, uiteindelijk vind je iets. Ook de andere zijde bestaat, verhuurders die wat wereldser zijn.

Freec

#12 , 05 feb 2025 14:05

Er is hier ook geen enkele keer verwezen, naar het feit dat men geen antwerpenaren wil. Het lijkt me of topicstarter dit uit zijn duim zuigt.

En vooral het argument dat hij ’een witte’ is, waardoor hij vind dat hij voorrang moet krijgen maakt het al helemaal absurd, om dan over discriminatie te beginnen.
Wie weet wil,verhuurder gewoon geen zelfstandige, omdat dat risicos en nadelen geeft. Who knows..

Ps : over mijn deur stond iets te huur... op kijkdag stonden er een 40tal kandidaten. Minstens 38 ervan voelen zich gediscrimineerd. De ene omdat hij werkloos is, de andere omdat hij zwart is, een andere voor dit, een andere voor dat...

jozef222
Topic Starter

#13 , 05 feb 2025 15:28

@Freec. Wow! U legt mij lasterlijke woorden in de mond die ik nooit heb gezegd...!!! Hoe grotesk! U schrijft namelijk: "En dan vooral het argument dat hij 'een witte' is, waardoor hij vind dat hij voorrang moet krijgen maakt het al helemaal absurd, om dan over discriminatie te beginnen...!!!

Waar haalt u dat vandaan??? Probeer aub begrijpend te lezen vooraleer u iemand met de vinger wijst! Ik heb uitgelegd dat de makelaar mij negeerde nadat zij enkel van mij afwist dat ik een Antwerpenaar ben en kennelijk (afgaande op mijn typische Vlaamse naam) een Vlaming...

Ik weet dat er mensen bestaan die anderen uitsluiten vanwege hun afkomst (bijvoorbeeld moslim, Marokkaan enz...) maar aangezien niets er bij mij op wees dat ik dat ben, kan haar beslissing om met mij contact te weigeren volgens mij enkel zijn ingegeven door het feit dat ik Antwerpenaar ben...

Heb ik daarmee gezegd dat ik moet voorgetrokken worden omdat ik 'een witte' ben...? Neen dus! U trekt verkeerde conclusies!

Aha, "ik zuig dus uit mijn duim" dat ik mij gediscrimineerd voel als Antwerpenaar...? Nee hoor, als u verschillende e-mails verstuurt naar een dienstverlener aan de andere kant van België (eigenlijk een zakdoek groot) waarin u enkel de info geeft een Antwerpenaar te zijn en uw mails worden keer op keer niet beantwoord terwijl je Algemeen Beschaafd Nederlands schrijft, welke andere conclusie kan je dan trekken dan dat je gediscrimineerd wordt op basis van dat ene feit...?

Overigens, ik heb de makelaar deze aantijging verschillende keren persoonlijk gemaakt in verdere e-mails en deze werden (ook na mijn klacht bij de beroepsvereniging) nooit door haar tegengesproken!

jozef222
Topic Starter

#14 , 05 feb 2025 15:36

@Citybird. Bedankt voor uw reactie en het feit dat u dit dwaze probleem herkenbaar vindt en het zelf meemaakte... Een bekrompen mentaliteit inderdaad... En vooringenomenheid. Antwerpen komt elke dag negatief in het nieuws vanwege de bommen die hier dagelijks afgaan in de drugsoorlog; Elke dag hoor ik u zeggen...? Is dat niet overdreven...? Neen, werkelijk waar niet! Ik hoor bijna dagelijks explosies weerklinken (meestal laat in de avond of 's nachts) die nooit het nieuws halen... Moest men alles melden wat er te melden valt er zou geen toerist meer naar Antwerpen komen. Alleen al daarom wil ik uit Antwerpen weg...

lukasi

#15 , 05 feb 2025 16:56

Antwerpenaar of niet,
Maar verhuurder heeft nog altijd het laatste woord wie hij wil als huurder.
U zal waarschijnlijk te ' licht ' bevonden zijn.

Terug naar “Stel een vraag”