registratierechten na uitkopen vriendin

jurgen.boussy
Topic Starter

registratierechten na uitkopen vriendin

#1 , 17 okt 2012 20:44

Ik heb een vraagje.
10 jaar geleden heb ik samen met mijn vriendin een huis gekocht. We zijn dus elk voor de helft eigenaar (samen ook hypotheeklening aangegaan). Wij zijn niet gehuwd , niet wettelijk samenwonend, eigenlijk zelfs niet samenwonend (vriendin woont op adres van de aangekochte woning, ik ook maar om één of andere reden bleef mijn domicilie al die jaren ergens anders staan). Nu wil mijn vriendin de woning verlaten en zou ik de woning overnemen (dus volle eigenaar worden door haar uit te kopen en de lening alleen verder af te lossen). Hoeveel bedragen de registratiekosten die via de notaris moeten geregeld worden? Wordt er hier ook gebruik gemaakt van de zogezegde echtscheidingstaks (2,5% op geschatte waarde van de woning) of gelden hier andere formules?. Ik heb geen andere woningen, dit was ook mijn enige en eerste woning. Wat met de registratierechten die reeds werden betaald bij aankoop van de woning 10 jaar geleden?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 18 okt 2012 17:29

Echtscheidingstaks is een slechte formulering. Men noemt het verdelingstaks. Dit wordt toegepast bij elke stopzetting van onverdeeldheid , indien één van de meide-eigenaars volledig eigenaar wordt. Men betaalt tegenwoordig 2.5 % op de totale waarde van het goed , zonder rekening te houden met vroegere betalingen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

jurgen.boussy
Topic Starter

#3 , 18 okt 2012 18:07

Bedankt voor de info. Ik heb ook gelezen dat er bepaalde verminderingen worden gegeven, nl. vrijstelling op de eerste 50.000 euro + nog eens 20.000 euro voor elk kind ten laste, maar ... dit zou enkel gelden voor gehuwden en wettelijk samenwonenden. Dus zelfs niet voor
feitelijk samenwonenden en zeker al niet voor personen die niet op hetzelfde adres wonen (maar wel samen het huis gekocht hebben en de lening afbetalen). Klopt dit? Intussen werd door beide partijen een regelingsovereenkomst ondertekend (bedrag dat zij wil voor het afkopen van haar helft van de woning en andere regelingen m.b.t. het kind en kosten die daar mee gepaard gaan). Dus deze stap zijn we nu voorbij. Nu moet er nog bij de notaris langsgegaan worden om deze overeenkomst in een akte te laten zetten en ook de nieuwe akte i.v.m. het eigendom zelf. Zijn er bij dit bezoek dingen die we absoluut moeten meehebben, vb. vorige notariele akte, paspoorten, geboorteakte van het kind, ... enz.. Ik vermoed dat we zeker nog eens zullen moeten terugkeren nadat de akte is opgemaakt om deze dan te tekenen. Heeft u een idee van wat de totale kosten kunnen zijn. Ik vermoed een 5000 euro verdelingstaks (2,5% op ongeveer een 200.000 euro geschatte waarde v.d. woning) + 2.000 ereloon notaris en een 600 euro aktekosten? Klopt dit een beetje? Hoe lang kan die procedure lopen voor dat de akte kan getekend worden? Er zijn hier in dit geval geen twistpunten tussen beide partijen, alles is onderling geregeld.

Reclame

j.demoor

#4 , 19 okt 2012 08:16

“Art.109.Het recht wordt op 2,5 t.h. vastgesteld voor :...2° de afstanden onder bezwarende titel, onder medeëigenaars, van onverdeelde delen in onroerende goederen.Art.110.Voor de goederen waarvan de akte de onverdeeldheid doet ophouden onder al de medeëigenaars, wordt het recht vereffend op de waarde van die goederen...”(30 november 1939 Wetboek Registratierechten=W.Reg.)

“Art.61-3 In geval van zuivere aankoop van een tot bewoning aangewend of bestemd onroerend goed door een natuurlijke persoon om er zijn hoofdverblijfplaats te vestigen, wordt zijn wettelijk aandeel in de rechten die overeenkomstig de artikelen 44, 53, 2°, of 57 verschuldigd waren op de aankoop van de woning die hem voorheen tot hoofdverblijfplaats heeft gediend...verrekend met zijn wettelijk aandeel in de rechten verschuldigd op de nieuwe aankoop, mits de nieuwe aankoop vaste datum heeft gekregen binnen TWEE JAAR te rekenen van de datum van de registratie van het document dat aanleiding heeft gegeven tot de heffing van het evenredige recht op hetzij de zuivere wederverkoop van de woning die hem voorheen tot hoofdverblijfplaats heeft gediend...”(W.Reg.).

‘Wat met de registratierechten die reeds werden betaald bij aankoop van de woning 10 jaar geleden?’

Aankoop van de woning 10 jaar geleden voldoet niet aan voornoemd art.61-3.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Successie- & Registratierechten”