mijn tante wil aan mij een bedrag overschrijven nu ze het nog kan, omdat ik bijna de enige ben die nog naar haar omkijkt.
(ik doe momenteel alle administratie, regel alle afspraken en probeer zo goed ik kan voor haar te zorgen, vroeger deed mijn vader dat, maar hij is overleden en ik heb de zorg overgenomen, ze is tenslotte ook mijn meter.)
ze heeft geen kinderen en geen echtgenoot meer, maar nog wel broers en een zus (= mijn moeder, zij zit in een woonzorgcentrum en is stilaan dementerende)
en nu is de vraag als mijn tante geeft, kunnen de broers daar achteraf moeilijk over doen?
want wat ik nu krijg, kunnen zij later niet meer erven... en familie is iets heel raars als er geërfd kan worden heb ik recentelijk mogen ondervinden, dus ik hou mijn hart vast.
de broers zijn op de hoogte van het feit dat ik voor mijn tante alles regel en ze hebben daar nooit over gereclameerd ofzo, maar ja, dat kan snel veranderen natuurlijk
mijn tante is nu wel bereid om hiervan een document op te stellen, ik denk hier aan een pacte adjointe, zodat er bewijs op papier is.
maar is daar dan alles mee geregeld, of kan er dan toch nog "gereclameerd" worden door de broers?
concreet zou het volgende gebeuren:
tante schrijft over
we maken een document pacte adjointe op
ik laat dit document registreren zodat er een datum op staat
ik weet dat er meestal "aangeraden" wordt om niet meteen te registreren maar de 3 jaar regel af te wachten, maar in dit geval zou ik wel laten registreren gewoon om een datum te hebben die bewijst dat mijn tante met volle verstand gegeven heeft (ze is tenslotte al 80 en de jaren beginnen nu toch door te wegen) en om te vermijden dat indien ze overlijdt binnen de 3 jaar, ik heel hoge successie moet betalen.
bij de pacte adjointe nog een extra vraag :
je kan daar voorwaarden in laten opnemen, de voorbeelden die ik vind gaan allemaal over "inbrengen in een huwelijksgemeenschap of over teruggeven indien begiftigde sterft voor schenker" enzo, maar in dit geval zou er als voorwaarde opgenomen worden dat ik haar begrafenis regel want dat zou ze graag hebben.
daar ik geen rechtstreekse erfgenaam ben, heb ik daarover in principe geen "inspraak" wanneer ze sterft, dus de vraag is of zo'n voorwaarde kan opgenomen worden en dan ook afdwingbaar is?
ik heb haar al gezegd dat ze voor zoiets misschien beter een testament zou opmaken, maar ze wil om één of andere reden niet naar de notaris... ze zegt dan dat ze zelf een briefke heeft geschreven waar in staat wat en hoe, maar ik vrees dat daar door de broers niet echt rekening mee gehouden zal worden.
iemand die zijn licht hierover kan laten schijnen?