Mijn vader is begin april (2019) overleden en er zal binnen de vier maanden een aangifte van nalatenschap moeten worden ingediend.
Mijn moeder, langstlevende echtgenote zal in de gezinswoning, die gezamenlijke eigendom van mijn vader en moeder is/was, blijven wonen.
Die gezinswoning zou blijkbaar wel volledig van Vlaamse erfbelasting vrijgesteld zijn.
Vragen.
1. Moet er in de aangifte van nalatenschap effectief een “waarde” worden aangegeven, ook al is de waarde van de gezinswoning (op datum van overlijden), belastingvrij ?
2. Mogen de wettige erfgenamen (kinderen), met inbegrip van de langstlevende echtgenote (moeder), VOORAF een waardeschatting van de GEZINSWONING aanvragen ?
In de krant las ik dat bij overlijdens vanaf 1 april 2019 de mogelijkheid van een "voorafgaande schatting" van een vastgoed voortaan zou bestaan.
Maar, is dit, gezien de integrale “belastingvrijstelling” wel noodzakelijk of m.a.w. is zo’n aanvraag tot voorafgaandelijke schatting wel fiscaal zinvol ?
3. Heeft iemand een idee van het kostenplaatje van zo'n voorafgaande schatting ?
Bedankt voor alle praktische info !