recht van bewoning

Dave G.
Topic Starter

recht van bewoning

#1 , 24 dec 2009 12:34

Graag had ik een antwoord gehad op volgende vraag. Ik ben het huis van mijn oma aant verbouwen die reeds overleden is. Het huis is eigendom van mijn moeder. We zijn met 2, ik en mijn broer.
Kan mijn ma mij het recht van bewoning geven (zakelijk recht)in ruil voor de gemaakte kosten. Zo maak ik ook aanspraak op de renovatiepremie.
Welke kosten (recht van bewoning) zijn hieraan gekoppeld en hoe gaat het in zijn werk?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Erik Verschoren
Contacteer: Website

#2 , 24 dec 2009 14:46

Een recht van bewoning is het recht om er te wonen, dat kan dus in principe ook met een gewone huurovereenkomst.

Ik denk dat je het vruchtgebruik bedoelt, ja natuurlijk kan dat: daarvoor is een authentieke akte nodig waarbij het vruchtgebruik wordt overgekocht van je moeder (voor een bepaalde tijd, ...)

Mischien bedoel je erfpacht, waarbij je het recht hebt om te bouwen (of te verbouwen) op de grond van je moeder.

Beide opties hebben hun voor en hun nadelen, maar het is moeilijk om je een 'beste keuze' aan te bevelen zonder het ganse dossier te kennen. Je moet altijd bij een notaris langs gaan maar een fiscalist kan je meestal de beste keuze aanbieden (er zijn waarschijnlijk nog interessantere (=fiscaal goedkeopere) mogelijkheden).

Vandebos

#3 , 24 dec 2009 15:03

Best is effectief eens langs te gaan bij de notaris. Het eerste consult is zowiezo gratis.

Reclame

Erik Verschoren
Contacteer: Website

#4 , 24 dec 2009 15:32

Best is effectief eens langs te gaan bij de notaris. Het eerste consult is zowiezo gratis.
Sommige fiscalisten, zelfs fiscaal-advocaten, doen ook een eerste advies zonder kosten (uiteraard in de hoop dat ze later kunnen factureren :D ). Een notaris is beperkt, hij wordt immers voornamelijk betaald door de akten die hij mag verlijden (getarifeerd), een fiscalist heeft daar geen last van en kan de beste adviezen geven.

Maar eigenlijk moet je advies inwinnen bij die persoon die je het meest vertrouwt.

ollielollie

#5 , 24 dec 2009 21:24

http://www.bouwenenwonen.be/bouwenenwon ... n_faq.html

Wat wordt er bedoeld met "recht van bewoning"?

Het recht van bewoning is een zakelijk recht dat ten behoeve van een bepaalde persoon op andermans zaak wordt gevestigd. Dit recht moet worden vastgelegd in een notariële akte en overgeschreven op het hypotheekkantoor.

Als u gebruik wenst te maken van het recht van bewoning, moet u het bewijs kunnen leveren dat dit recht is overgeschreven op het hypotheekkantoor.

Dave G.
Topic Starter

#6 , 25 dec 2009 11:14

Wat wordt er bedoeld met "recht van bewoning"?

Het recht van bewoning is een zakelijk recht dat ten behoeve van een bepaalde persoon op andermans zaak wordt gevestigd. Dit recht moet worden vastgelegd in een notariële akte en overgeschreven op het hypotheekkantoor.

Als u gebruik wenst te maken van het recht van bewoning, moet u het bewijs kunnen leveren dat dit recht is overgeschreven op het hypotheekkantoor.

Kan dit recht van moeder op zoon worden gedaan, en hoe zit dit in elkaar. Enig idee hoe de kosten liggen?

wolf2

#7 , 25 dec 2009 20:08

Een recht van bewoning is een zakelijk recht en mag dus niet verward worden met een huurovereenkomst.

Men noemt het soms "een klein vruchtgebruik", omdat het er veel overeenkomsten mee heeft. De grootste verschillen zijn deze:
- ook al is het een zakelijk recht, het kan enkel ten goede komen van de titularis en zijn gezin zelf
- en enkel voor de normale behoeften van huisvesting van dat gezin (dus eventueel slechts op een deel van een "te groot" gebouw).

Terug naar “Successie- & Registratierechten”