smaad

freki
Topic Starter

smaad

#1 , 18 feb 2012 19:13

Hey, ik heb jullie meningen en of ervaring nodig over het volgende gevalletje.

Ik was op weg naar het station met 3 klasgenoten 2 waren met de fiets en 2 te voet(mezelf in begrepen) We liepen naast elkaar door een paadje we wandelen en praten wat en dan komt er een fiets aan (langs achter) ik hoor gebel en ik wijk zo ver uit naar rechts richting 1 van de fietsers en ik wou omkijken om te zien waar die vandaan kwam (ik kon niet naar voor omdat er een persoon liep diagonaal met de fietser naast mij)
~ °
~°||°

° = voetganger
~ = half bevroren water
| = fietser
Ik ben degene aan de linker kant tussen het water en de fietser. Ik had gehoopt dat hij wat vertraagde maar dat deed hij niet. Ik keek dus om en ik verschoot hij probeerde mij voor bij te steken en raakt met zijn stuur een stukje rond mijn elleboog en zij toen kijk uit ij doppen. Ik was echt verschoten en ik voelde mij beledigd en ik was een beetje verdwaast omdat ik echt verschoten was. Toen een soort van terug bij mijn positieven kwam riep ik klootzak(hij was niet in uniform). De man stapt af en neemt zijn portemonnee en zegt dat hij juist van zijn werk is en laat iets zien ik weet niet wat hij deed het te snel om het te zien en vroeg mijn identiteitskaart. Ik stopte rustig en deed wat hij vroeg ik nam mijn kaart en hij sleurt die uit mijn hand noteert iets, ik weet niet wat en hij sprint terug op zijn fiets en zegt da krijgde binnen kort wel in ij bus.
Ik had geprobeerd om te vertragen om zo langs de achter kant van de fietser door te gaan te gaan maar toen vertraag de fietser naast mij ook de enigste weg die ik uit kon was 2 meter in de lucht te springen en er een 30 tal seconden te blijven hangen.

Ik ben nieuwsgierig wat jullie hier van denken en me misschien wat raad kan geven zo heb ik de volgende vraag: als hij dit doordrijft kan ik dan een strafblad krijgen?
Alvast bedankt voor jullie aandacht en eventuele hulp.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanfrancus van Pavia

#2 , 18 feb 2012 20:51

Neen.
Ten eerste is de persoon zelf in fout door u niet in gelegenheid te stellen van dat hij politieagent is, u heeft niet zijn dienstkaart kunnen bekijken. Er lopen immers ook valse rond.
Eveneens kan dit geen smaad vormen wegens u niet kon weten dat hij een agent IN FUNCTIE was. Als hij geen dienst had kan er geen sprake zijn van smaad.
Tot gevolg heeft dit dat er enkel bekeurd kan worden voor beledigingen. Maar hij kan dit zelf geen rechtmatig Proces-verbaal ervan opstellen omdat hij partijdig is.
Cassatie zaait wat mist

freki
Topic Starter

#3 , 18 feb 2012 21:20

Bedankt voor de uitleg Lanfrancus van Pavia, een strafblad had mijn studies en werkgelegenheid nogal kunnen dwarsbomen. Normaal doe ik zoiets niet maar ik was echt heel hard geschrokken en het vloog er gewoon uit. Dit overkomt mij ook wel een paar keer per dag dat ze me uitschelden omdat ik niet snel genoeg oversteek of zo ik ben zo juist niet aangereden door de politie hun auto had gelukkig maar lichtjes mijn rechter been geraakt.

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 feb 2012 13:26

Wat is uw leeftijd?
Geen PV kunnen opstellen ... ik zie niet in waarom niet?
(maar .... ALS het verhaal zoals het er staat waar is..... er zijn blijkbaar getuigen..... of de rechter er gevolg zal aan geven??)
Vervolg 1: Langs de andere kant als het woordgebruik meermaals per dag is..... dan zou ik daar wel iets aan gaan doen... raar mij overkomt dat niet.
Net mijn been geraakt......wel dat IS een aanrijding.
Freki heeft blijkbaar een gevaarlijk leven.

freki
Topic Starter

#5 , 19 feb 2012 23:21

@Franciscus pffffff daar doet de politie toch niets aan, mijn moeder is zo is aangereden voor onze voordeur op de stoep niet al te erg maar ze heeft er toch wel even last van gehad(aan haar benen). Dit was aangegeven en nooit meer iets van gehoord, zo hebben we eens iemand gehad die niet in ons huis moest zijn we hadden de politie gebeld om die persoon weg te krijgen dat duurde tussen de 3 en 4 uur voor dat er iemand kwam opdagen. En nog maar te zwijgen over het gerecht tijdens de echtscheiding van mijn ouders (zijn nog niet gescheiden het is een heel gedoe) werd ik door de vrederechter slechter behandeld dan een vader die zijn kinderen liet verkrachten door een vriend(heb een proces bijgewoond in het kader van een vak op school). Of de politie geeft een persoon een boette voor dubbel parkeren en twee dagen later staan ze zelf dubbel geparkeerd voor een broodjeszaak en ik moet die mensen nog serieus gaan nemen. Ik kon gewoon niet weg toen en hij remde niet af ik voelde mij toch wel wat fysiek bedreigt maar ja de politie heeft altijd gelijk zeker.
ps:( ik ben 19)

Franciscus

#6 , 20 feb 2012 18:10

@Franciscus pffffff daar doet de politie toch niets aan, mijn moeder is zo is aangereden voor onze voordeur op de stoep niet al te erg maar ze heeft er toch wel even last van gehad(aan haar benen). Dit was aangegeven en nooit meer iets van gehoord, zo hebben we eens iemand gehad die niet in ons huis moest zijn we hadden de politie gebeld om die persoon weg te krijgen dat duurde tussen de 3 en 4 uur voor dat er iemand kwam opdagen. En nog maar te zwijgen over het gerecht tijdens de echtscheiding van mijn ouders (zijn nog niet gescheiden het is een heel gedoe) werd ik door de vrederechter slechter behandeld dan een vader die zijn kinderen liet verkrachten door een vriend(heb een proces bijgewoond in het kader van een vak op school). Of de politie geeft een persoon een boette voor dubbel parkeren en twee dagen later staan ze zelf dubbel geparkeerd voor een broodjeszaak en ik moet die mensen nog serieus gaan nemen. Ik kon gewoon niet weg toen en hij remde niet af ik voelde mij toch wel wat fysiek bedreigt maar ja de politie heeft altijd gelijk zeker.
ps:( ik ben 19)
Waarom vraag je raad als je blijkbaar toch al weet hoe het gerechtelijk systeem zou werken.
Eventjes wat puntjes op de i.
1) de aanrijding met je moeder..... politie stelt PV op en zendt dit naar het parket. Aldaar zijn er justitieambtenaren ( procureur des Konings genoemd en zijn substituten) die bekijken of er een gekende dader is of de feiten kunnen bewezen worden. Dat is hun taak niet die van de politie.
2)iemand in uw huis die daar weg moest zijn. Wel als die persoon geen strafbaar feit gepleegd heeft is het niet de taak van de politie om die persoon daar weg te halen.
3)echtscheiding ouders ..... U werd slechter behandeld ?? wat heeft de vrederechter dan fout gedaan?
4) heb een proces meegemaakt? Mag ik vragen voor welke school en hoe oud u toen was?
In principe verkrachtingszaken met minderjarigen zijn meestal bij mijn weten zonder publiek.
5) politie geeft een boete.... waren dat dezelfde personen. Natuurlijk kan het niet en daar erger ik me ook aan.
6) ik kon niet weg toen? fysiek bedreigt?

Als dat op de fietshistorie slaat ...niets belet u in de zone waar de feiten zich hebben afgespeeld naar de dienst intern toezicht te gaan of een brief te schrijven aan de korpsoverste.
Indien blijkt dat er idd een PV gemaakt is is de vaststeller ook gekend en kan deze op zijn gedrag worden aangesproken.

freki
Topic Starter

#7 , 20 feb 2012 20:13

Ten eerste weet ik niet echt veel van het gerechtelijk systeem ik heb een beetje ervaring over dit en dat.
1)Het kon bewezen worden er waren getuigen.
2)Amai, De politie mag we boetes uitschrijven aan kinderen die met hun fiets op het voetpad rijden maar als er iemand in u huis zit dan moeten ze niet komen.
3) Ik werd slecht behandeld omdat ik geld vroeg voor mijn schoolrekening te betalen, mijn vader pas een beetje betaald aan mijn moeder en zij praktisch de rest betaalde en blijkbaar vond zij dit niet kunnen.
4)Het was voor het vak recht en wetgeving(vooral arbeidsrecht en de rechten van huurder en verhuurder en wat handels recht, stelde niet veel voor) en maar de zaak ging niet echt over het verkrachten zelf dat werd aangehaald door de advocaat van de moeder dacht ik, ze waren aan het scheiden(hoederecht waarschijnlijk).
5)Daar ga ik mij niet over uitspreken, maar ook al waren dat niet dezelfde personen die agenten hebben een voorbeeldfunctie.
6) Dit doe ik niet omdat ik geen zin heb in procedures eerst moet er dit weer gebeuren en dan dat weer, een heleboel gezever die ik kan missen als de kiespijn. Ik heb zo al genoeg te doen zonder dat ik van hier naar daar moet lopen als er dan wel iets gebeurd.

Maar hoe zou een procedure als deze dan gaan(over mijn eerste post)?
Zou wel kut als dit incident mij blijft achtervolgen normaal doe ik nooit iets strafbaar ik loop zelfs nooit naast het zebrapad en papiertjes steek ik altijd in mijn zakken tot ik een vuilbak tegen kom, nog nooit openbaar dronken(ook nooit thuis of zo) geweest en zo wat meer is als wat ik kan zeggen van mensen die ik ken en die toch al wat straffere dingen hebben uitgestoken.

Franciscus

#8 , 20 feb 2012 22:18

Blijkbaar weet je er inderdaad niet veel van en luister je blijkbaar ook niet goed als je er dan wel iets mee te maken kan hebben.
1) kan bewezen worden want er zijn getuigen.... en wie zegt dat de getuigen iets wezenlijk gezien hebben. Je zou verschieten hoeveel getuigen er niets gezien hebben of slechts de feiten NA de aanrijding.
Gezien met gewonden .... is het trouwens iets dat niet zomaar niet behandeld zal worden. Wat deed uw advocaat ondertussen.
2) Een van de taken van de politie is repessief optreden. En zoals gezegd als diegene die bij u binnenzit niet op een strafbare wijze is binnen gekomen vb door persoon zelf binnen te laten ....dan is het in prinipe geen zaak voor de politie.
3) U voelde u slecht behandeld wat heeft de rechter dan tegen u gezegd ..... was u partij in het geding? of heeft de rechter gezegd dat u moest zwijgen?
4) .... stelde niet veel voor..... maar u trekt wel heel snel conclusies blijkbaar
5) dat doe ik niet want ...... als je wil dat er iets aan moet gebeuren dan zal je zelf aktie moeten nemen.

Niet alleen in spreken maar ook in schrijven .....maar ja
Wel u zal als het meevalt uitgenodigd worden om op het bureau een verklaring af te leggen over de feiten. U kan dan naar bureau gaan of niet.
Al naargelang van de ten laste legging kan het zijn dat op uw uitnodiging staat dat u het recht hebt om een advocaat te raadplegen alvorens uw gehoord zal worden.
U wordt geacht een advocaat geraadpleegd te hebben voor u naar het bureau gaat.

Het is ook mogelijk dat u een voorstel tot betaling ontvangt van ofwel het parket ofwel van de bevoegde sanctionerende ambtenaar.
In het eerste geval wegens een feit dat correctionele vervolgbaar is maar dat het openbaar ministerie met een minnelijke schikking wil beëindigen, in het tweede geval omdat het feit als overtreding werd gecatalogeerd (GAS).
Indien u niet akkoord gaat wat uw goed recht is zal de zaak voor de rechter komen en deze zal dan beslissen.
Als u uw rechten wil verdedigen waarom dan toch geen brief naar de korpsoverste?

freki
Topic Starter

#9 , 20 feb 2012 22:53

1)zou dan gewoon niets geworden zijn omdat we er niet echt achter zaten.
2)tja dat is een vrij lang verhaal over privé dingen die over zijn en waar ik niet meer over wil beginnen.
3)Ze vond dat ik achter zijn geld aan zat(maar ook dit is ook meer dan een echtscheiding alleen).
4)De man was gehandboeid en ontkende de feiten niet eens.
5)Er is niet een persoon die interesse heeft voor mijn mening of mijn klachten, nooit anders geweten.

Bij zo'n minnelijke schikking krijg je dan ook een strafblad?

Franciscus

#10 , 20 feb 2012 23:16

4) geboeid IN de rechtzaal ..... ????? In welk land was dat?
5) en waarom niet?
Het is niet omdat je er een orthodoxe wijze van uitdrukken op na houdt dat men je hier op deze site niet wil helpen of uitleggen hoor.

In principe worden op een strafblad enkel veroordelingen bijgehouden.
Echter ook minnelijke schikkingen worden door de parketten bijgehouden maar verschijnen niet op een strafblad.
Trouwens een 'strafblad' bestaat in 2 modellen ...

PS ik heb niet altijd de juridisch correcte bewoordingen gebruikt .

freki
Topic Starter

#11 , 21 feb 2012 07:24

4)WAS gehandboeid, Dat was hij toen hij binnen kwam ze deden zijn handboeien af.
5) Die agent al zeker niet, ik wou zeggen dat het me speet en dat het gewoon was omdat ik geschrokken was maar daar gaf hij mij al zeker de kans niet voor.

Franciscus

#12 , 21 feb 2012 16:36

4) dat is al beter.
5) het is niet het gedrag van de ambtenaar dat telt maar wel wat en hoe hij had moeten reageren.

freki
Topic Starter

#13 , 21 feb 2012 17:15

Zou u wat meer uitleg over punt 5? U blijkt veel over het gerechtssysteem en de politie, zou ik zo onbeleeft mogen zijn om te vragen wat voor job u doet?

Franciscus

#14 , 21 feb 2012 18:14

Wel als de ambtenaar niet heeft gehandeld zoals voorgeschreven in de deontologische code.
http://www.elfri.be/deontologische-code ... iediensten" onclick="window.open(this.href);return false; begaat hij een laat me stellen een fout.
Ook al is het misschien niet tuchtrechtelijk direct vervolgbaar dan nog kan een gesprek aan de orde zijn.
Denk hier maar aan het vorige week vernoemde filmpje van politieambtenaren te Antwerpen.
(spijtig genoeg niet gezien) .... maar bepaalde zaken konden toch niet door de beugel en al zeker niet het op het web zetten.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”