Beste forumleden,
Hierbij zou ik graag jullie advies vragen bij volgende situatie waarin mijn vader is beland:
Mijn vader is een 50-jarige aannemer die enkele jaren geleden een vriendin heeft leren kennen.
De zoon van die vriendin, persoon A, is sindsdien bij mijn vader gaan werken als jobstudent.
Tijdens de jaren heeft mijn vader dus een goede band ontwikkeld met zowel 'persoon A' als zijn moeder.
Ze wonen enkele straten uit elkaar (+- 1km)
Nu 'persoon A' is afgestudeerd (19 jaar), mocht hij normaal gezien bij mijn vader beginnen werken.
Na enkele dagen heeft mijn vader echter besloten om niet verder te gaan met 'persoon A' omdat hij zijn eigen uren wou, vervroegd loon wou, ...
Enkele dagen geleden heeft 'persoon A' zijn auto par total gereden, hierdoor heeft hij dringend geld nodig.
Op een avond komt hij bij mijn vader thuis, mogelijk onder invloed van drugs, en begint mijn vader te slaan.
Enkele van 'persoon A' zijn kennissen zijn ook aanwezig maar houden zich erbuiten.
Hierbij was 'persoon A' uit op geld, hij wou dan ook geld uit de portemonnee van mijn vader halen (zo een €1000).
Tijdens dit moment heeft hij mijn vader enkele seconden proberen wurgen en heeft hem ernstige verwondingen aangedaan.
Een goede kennis van mijn vader was thuis aanwezig en rende naar buiten, hierdoor is 'persoon A' gevlucht.
Alles werd gefilmd met een bewakingscamera, hierop is duidelijk te zien dat het om 'persoon A' gaat en dat hij de vorige feiten effectief heeft gepleegd.
Mijn vader moest naar spoed en is nu enkele weken arbeidsongeschikt (Gekneusde ribben, verwondingen, ... ). Ook zijn horloge en gsm zijn vernield.
Op emotioneel vlak is hij er ook volledig door.
De politie is van alles op de hoogte en is op zoek naar 'persoon A' die reeds 2 dagen op de vlucht is. Wanneer ze hem vinden zal hij voor de rechtbank moeten verschijnen.
Mijn vader is van mening dat 'persoon A' zijn moeder dit niet kon vermijden.
Nu zou ik graag jullie mening horen over wat er moet volgen, rekening houdend met:
- Mijn vader wil een compensatie voor de schade die hij heeft geleden.
- Mijn vader is niet uit op wraak, hij wil echter zijn eigen veiligheid waarborgen. Er moet dus vermeden worden dat 'persoon A' in zijn daden kan hervallen of wraak wil.
- De kennissen van 'persoon A' geven mijn vader ook een onveilig gevoel, is hier een oplossing voor?
- Hij wil 'persoon A' straffen, zonder dat zijn moeder daar heel hard onder lijdt. Deze blijft nog steeds een vriendin.
Alvast bedankt voor jullie reacties!