.

stevendb
Topic Starter

.

#1 , 12 aug 2013 14:55

.
Laatst gewijzigd door stevendb op 12 aug 2013 18:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 aug 2013 15:11

Wat is uw leeftijd?

Gaan lopen is steeds de eerste mogelijkheid.

stevendb
Topic Starter

#3 , 12 aug 2013 15:26

.

Reclame

k.b.

#4 , 12 aug 2013 15:33

Ik denk dat je best uw interpretatie van "zelfverdediging" wat beter afstemt op deze van de maatschappij ...

Mogelijks ben je de enige die het neersteken van een persoon die je een duw geeft "zelfverdediging" noemt ... en noemen de anderen dit eerder aanvallen waarop ze zich mogelijks gaan verdedigen ...

En die drie mannen ... al eens aan gedacht dat dit wel eens de "foorkramers" zelf zouden kunnen geweest zijn ?? ...
Ik zou dus niet zomaar zeggen dat deze "uitbaters" u niet hebben geholpen ... dat ze niet zomaar de politie bellen om daarna de rest van de avond zonder inkomsten te zitten kan ik begrijpen ...

Als uw vriendinnen zich nog eens geviseerd voelen in een kermisattractie ... ga dan ineens een pintje drinken en keer terug naar de kermis als de rust is teruggekeerd ...

succes,

k.b.

Kali

#5 , 12 aug 2013 15:46

M.i. is "Terwijl ik in de botsauto zat, haalde ik vlug mijn leatherman boven en haalde het mes eruit" al een teken van voorbedachte rade en niet meer van 'verdediging'.

Anderzijds dient 'verdediging' ook in proportie te zijn, op basis van een duw een mes in iemand nek steken is geen verdediging meer maar toch als doel om te doden, in geval van verdediging steek je in hand/voet.

In dezelfde situatie geplaatst, zou ik eerst en vooral al niet uitgedaagd hebben met "we zitten in botsauto's, dus ik mag zoveel botsen tegen jou, hou je mond en als je nog één keer tegen mij roept heb ik je vast"

Ik zou ze rustig laten botsen hebben en ergens iets gaan drinken zijn.

In het geval het toch tot een bedreigende situatie zou komen zou ik gewoon zelf de politie bellen.

stevendb
Topic Starter

#6 , 12 aug 2013 16:46

.

Franciscus

#7 , 12 aug 2013 17:30

Als u tegenpartij 'verwond' zou hebben was u door de politie opgepakt voor opzettelijke slagen en verwondingen met vb levensgevaar / de door tot gevolg.
Zoals Kali reeds heeft geschreven ...opzet en voorbedachtheid zou als ik uw verhaal lees duidelijk in mijn caseverslag staan.
Ttz ik zou niet veel moeten doen maar u hebt zo ongeveer alle elementen aangegeven waarop het Openbaar Ministerie u zou kunnen vervolgen.

U reageerde als een primair ...een woord, enkele woorden zijn blijkbaar genoeg om in 'overdrive' te gaan.
Als daar een gewonde was gevallen zou u nu niet op het juridisch forum uw verhaal kunnen doen maar in de cel zitten.
Geloof me de procureur des Konings heeft jongeren met dit soort gedrag liefst zo snel mogelijk van de straat.

Art. 392. Opzettelijk worden genoemd het doden en het toebrengen van letsel met het oogmerk om een bepaald persoon of een persoon die zal worden aangetroffen of ontmoet, aan te randen, ook al was dit oogmerk afhankelijk van enige omstandigheid of van enige voorwaarde en zelfs al heeft de dader zich vergist omtrent de persoon die het slachtoffer van de aanranding is geworden.

Art. 392bis. <W 31-03-1987, art. 94> Voor de toepassing van dit hoofdstuk worden met de woorden " vader ", " moeder ", " ouders " en " bloedverwant in opgaande lijn " ook de adoptanten en, in geval van adoptie en volle adoptie, ook de bloedverwanten in de opgaande lijn van de adoptanten bedoeld.

AFDELING I. - DOODSLAG EN VERSCHILLENDE SOORTEN VAN DOODSLAG.

Art. 393. (Zie NOTA 1 onder TITEL) Doden met het oogmerk om te doden wordt doodslag genoemd. Het wordt gestraft met (opsluiting van twintig jaar tot dertig jaar). <W 2003-01-23/42, art. 65, 041; Inwerkingtreding : 13-03-2003>

Art. 394. Doodslag met voorbedachten rade wordt moord genoemd. Hij wordt gestraft met (levenslange opsluiting). <W 1996-07-10/42, art. 15, 018; Inwerkingtreding : 11-08-1996>

...
Indien geen voorbedachtheid
dan kan het zoiets worden van

Art. 398. Hij die opzettelijk verwondingen of slagen toebrengt, wordt gestraft met gevangenisstraf van acht dagen tot zes maanden en met geldboete van zesentwintig [euro] tot honderd [euro] of met een van die straffen alleen. <W 2000-06-26/42, art. 2, Inwerkingtreding : 01-01-2002>
Ingeval de schuldige heeft gehandeld met voorbedachte rade, wordt hij veroordeeld tot gevangenisstraf van een maand tot een jaar en tot geldboete van vijftig [euro] tot tweehonderd [euro]. <W 2000-06-26/42, art. 2, Inwerkingtreding : 01-01-2002>

In de aanloop, de opstart van het ganse gebeuren hebt u zeker uw steentje mee in bijgedragen.
Ook uw eigen verklaring van mes klaar houden en ik laat niet toe dat..... wijzen (volgens mijn heel bescheiden mening) op onaangepast gedrag zeker voor een 21 -jarige.

Wettige verdediging, zelfverdediging, noodweer zijn zaken die iemand overkomen en die plots moeten reageren zonder te kunnen nadenken en of voorbereiden.
Ook eens lezen:
http://www.gpsv.be/zelfverdediging.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Franciscus

#8 , 12 aug 2013 18:52

Laat ons eventjes uw zaak bekijken.
Alles verloopt zoals u geschreven hebt alleen de steek in de nek is effectief en de jongen gaat neer.
Algemene paniek-- u krijgt nog enkele slagen en de foorkramers kunnen u en enkele anderen vasthouden.
Politie ter plaatse. Ziekenwagen ter plaatse ( we gaat ervan uit dat de neergestoken jongen nog leeft.
Meerdere politiewagens ter plaatse.
Politie laat haar officier gerechtelijke politie ter plaatse komen. (hoofdinspecteur)
Radiokamer stuurt, gezien op kermis ook de bestuurlijke officier ter plaatse. (commissaris)
Ziekenwagen of politie heeft ondertussen ook al een MUG ter plaatse laten komen.
Gerechtelijk officier verwittigd parket deze geeft opdracht om Technisch wetenschappelijke politie (Labo) ter plaatse te laten komen en tevens team geweldpleging.
Bestuurlijk officier geeft zijn nodige opdrachten en legt de helft van de kermis stil en stelt twee perimeters op.
Vraagt nog meer ploegen ter plaatse.
Ook de lokale recherche (wachtdienst)wordt ter plaatse gevraagd.
Gezien feiten stapt het parket af ter plaatse samen met de onderzoeksrechter.

Van vermoedelijke dader(s) en slachtoffer(s) worden de forensische sporen afgenomen. CSI weet u wel
Ondertussen wordt een buurtonderzoek opgestart en worden alle mogelijke getuigen gehoord.
Mogelijke mede(dader/plichtigen) worden geïdentificeerd.

Nadat u als verdachte de kans hebt gehad te praten met een advocaat ... wat ik u ten zeerste zou aanraden - wordt u gehoord door iemand van het verhoorteam.
U bent uiteraard ondertussen ook al gearresteerd.
U zal de nacht in verzekerde bewaring doorbrengen en de volgende dag binnen de 24 uur voorgeleid worden bij de onderzoeksrechter.
De nodige huiszoekingen worden hier en daar al verricht.
Deze zal u aanhouden voor de duur van 5 dagen.
Ondertussen gaat het onderzoek verder -- alle mogelijke bewakingscamera's worden uitgeplozen, uw huis wordt met een fijne kam doorzocht ook uw telefoon en computer.
Uw werk wordt bezocht en ook uw vriendenkring.
Ondertussen verschijnt u voor de raadkamer en die bevestigt uw aanhouding.
Slachtoffer is buiten levensgevaar maar ligt in coma en de grote lijnen zijn uitgezet in het onderzoek.
Na een tweede bevestiging laat de raadkamer u vrij onder voorwaarden....
U krijgt nu dagelijks de politie over de vloer maar u mag terug gaan werken, als u nog werk hebt op dat ogenblik.

En dan valt het zo precies plots stil.
Na een maand of 18 krijgt u terug een papier u aan te bieden bij de politie.
Weer een verhoor... dat kan nu lang of kort zijn.
Ook de advocaat(en) van de tegenpartij(en) roeren zich.

Na weer een klein jaartje krijgt u bericht dat u bent gedagvaard voor de correctionele rechtbank (geen assisen dus).
Zaak komt voor in maart van het volgende jaar.
Na ongeveer een jaar is er een uitspraak. Zowel uw advocaat als het openbaar ministerie als het slachtoffer gaan in beroep.
Ook andere benadeelden hebben zich ondertussen geroerd: Denk maar aan al die kermisuitbaters die een gedeeltelijke avond verlies hebben geleden).
Eerste zitting Hof van beroep binnen 18 maanden. Tegenpartij eist gezien levenslange (arbeids)onbekwaamheid een fikse geldsom.
Na ongeveer 2 jaar is er een definitieve beslissing van het HvB ...
U krijgt twee jaar gevangenisstraf waarvan één jaar voorwaardelijk een geldboete van € 1500 - volgen van een cursus agressiebeheersing en andere voorwaarden.
Daarbuiten de kosten de rechtsplegingsvergoeding en de schadevergoeding aan het slachtoffer ..voorlopig begroot op € 45.000.
Uiteraard uw eigen kosten van advocaat en tegen expertises.
Dit scenario is niet volledig uit de lucht gegrepen maar spijtig genoeg realiteit.

Wat verstaat u niet van de woorden wettige verdediging, noodweer of zelfverdediging?

U bent zo wie zo al een jaar of vier vijf verder in uw leven wegens uw minuut van onbesuisd gedrag.

mava105

#9 , 12 aug 2013 19:56

stevendb heeft blijkbaar het licht gezien, en is tot de jaren van verstand gekomen.

Oude Belg

#10 , 12 aug 2013 20:30

Voor hij begon te prikken. Gelukkig voor hem.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Johano

#11 , 13 aug 2013 07:36

Voor de geïnteresseerden:

noodweer kent geen vluchtplicht in de heersende rechtsleer en rechtspraak. De logica is dat "recht niet moet buigen voor onrecht".
Er zijn dissidente meningen, doch weinig.

"Anderzijds dient 'verdediging' ook in proportie te zijn, op basis van een duw een mes in iemand nek steken is geen verdediging meer maar toch als doel om te doden, in geval van verdediging steek je in hand/voet."

Proportionele verdediging betreft vaak niet het viseren van slechts een lichaamsdeel. Een geoefend mesvechter kan op zo'n moment misschien wel een lichaamsdeel viseren. Een normaal mens niet. Proportioneel wordt veelal in verhouding gezien niet alleen tot de reactie die ze teweeg brengt, maar ook de reactie die ze veroorzaakt heeft.

Woord van excuses: door mijn studie/beroep en hobby (lesgever krijgskunsten) ken ik deze materie nogal goed. Ik heb daarom geen bronnen aangehaald. Wie ze wenst kan mij via een persoonlijk bericht er alsnog om vragen. Ik zal trachten ze zo snel mogelijk te laten geworden.

webmaster
Beheerder

#12 , 13 aug 2013 10:29

Gezien topic-starter besloot om zijn vraag te wissen: slotje.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”