Strafbaar of niet?

Kindenbelang
Topic Starter

Strafbaar of niet?

#1 , 26 nov 2014 13:23

Hallo,

Klein vraagje: is het strafbaar om anoniem bij iemand een DVD in de brievenbus te deponeren?

De persoon in kwestie is iemand die in haar omgeving, voor vrienden en familie, wijsgemaakt heeft dat hij/zij kanker had om aandacht te verwerven. Aan zijn/haar kinderen werd door diezelfde persoon meegedeeld dat hij/zij dood aan het gaan was.

Aangezien ons dit enorm pijn heeft gedaan en wij absoluut niet met die leugens kunnen leven, wilden wij die persoon eens confronteren met wat het is om werkelijk kanker te hebben en hier een film van afgeven, zodat die persoon eens een soort schuldbesef zou creeëren wat momenteel niet aanwezig is.

De DVD is een film over iemand die kanker heeft en uiteindelijk hieraan sterft.

Kunnen of niet? En zo ja, is dit strafbaar?

Bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone

#2 , 26 nov 2014 17:58

iemand een gratis DVD bezorgen is niet strafbaar, zolang de inhoud erop niet strafbaar is.

Kindenbelang
Topic Starter

#3 , 27 nov 2014 07:15

@Drone

Bedankt voor uw antwoord! De inhoud is idd niet strafbaar, is een legaal aangekochte DVD.

Wou gewoon even checken of dit niet als stalking kon worden beschouwd....

Bedankt nogmaals!

Reclame

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 nov 2014 16:29

Als dit het enige "feit" of "actie" is naar die persoon toe (je hebt ze bijvoorbeeld nog niet opgebeld, aan de deur gaan bellen, gevolgd, etc...), zal het niet als stalking beschouwd worden. Als je de persoon in kwestie daarvoor echter al "lastig gevallen" zou hebben, en het bezorgen van die DVD past in het rijtje van acties om deze persoon te viseren, kan je wel problemen krijgen.

Het lijkt me ook dat deze persoon een probleem heeft dat niet met een DVD-tje kijken zal opgelost worden. Je gaat niet zomaar je omgeving wijsmaken dat je kanker hebt (zeker je kinderen niet), enkel en alleen om wat aandacht te krijgen. Een gesprek met een psycholoog lijkt me meer aangeraden dan het kijken van een DVD-tje.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Kindenbelang
Topic Starter

#5 , 27 nov 2014 17:59

Volledig akkoord Tom, doch, wat meer kunnen wij als buitenstaanders doen dan te trachten de persoon in kwestie te laten inzien dat hij/zij verkeerd bezig is? Persoonlijke confrontatie haalde niks uit, bij niemand niet (noch vrienden, noch familie)

Ik weet ook wel dat het waarschijnlijk weinig uithaalt, maar mijn gemoedsrust en geweten qua 'actie ondernemen' zijn dan toch verzacht.

Misschien kan het overkomen als een egoïstische daad om mijn eigen gevoelens te verzachten, ik wil hiermee iedereen die te maken gehad heeft met kanker, zij hetzelf, zij een familielid, een hart onder de riem steken en hiermee laten merken dat met een ziekte als kanker niet gespot kan worden!

En misschien, heel misschien, voelt die persoon in kwestie zich wel schuldig bij het bekijken van de DVD en beseft hij/zij dat een grens qua moraliteit overschreden werd.

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#6 , 28 nov 2014 09:36

Als iedereen in de omgeving van deze persoon weet dat de kanker enkel in haar hoofd zit (figuurlijk dan, uiteraard), zie ik geen verder probleem wat "spotten met de ziekte" betreft. De vrouw in kwestie heeft uiteraard nog steeds een mentaal probleem, maar dat is iets anders.

Ik ben het afgelopen jaar jammer genoeg zelf keihard met kanker in aanraking gekomen (niet zelf ziek, hoewel ik liever had gehad dat ik het zelf was :( ), en ik kan u zeggen dat het "spotten met de ziekte" voor mij wel het minste van mijn zorgen was en is, hoor. De vooruitgang in de behandeling van tumoren of resten van tumoren interesseert me véél en véél meer. Wat mij betreft mag het geld dat nu in nieuwe straaljagers gaat gestoken worden, integraal naar het onderzoek naar kanker mogen gaan...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”