ik vind wel een discussie over inbraak maar dat is al bijna 2 jaar geleden.. en nergens staat er iets op vanaf welk uur je jezelf mag verdedigen.daar gaan we weerdit is één van de oudste en meest weerkerende lieveningsdiscussies hier op het forum.? Beste Marck: tik je vraag eens in in onze zoekmotor en jij krijgte een rijke bloemlezing aan antwoorden, situaties en mogelijke scenario's. Echt serieurs, deze topic heeft hier al menig broodje-aap-verhaal opgeleverd. Lees ze eerst even, je kan er heel veel uithalen
Uiteraard, als je hem WEL een klap verkoopt, en je verklaart aan de politie dat de inbreker op je af kwam toen je hem betrapte, wie denk je dan dat de politie eerder zal geloven: de inbreker of de eerlijke huisvader / huismoeder?vooruit dan maar, het uur staat er in de discussie van 1 jaar geleden wrschnlk niet bij, maar ook iemand had het over donker en licht.
Ik ga uit van je case zoals je het formuleert. Als je BOVEN in je kamer zit en je hoort gerommel en je ziet inbrekers? Dan mag je enkel aan wettige zelfverdediging doen. Of het nu donker of licht is: wettige zelfverdediging van jezelf of je partner of je kind wil zeggen dat de inbreker je aanvalt. Valt hij je niet aan, maar zit hij doodleuk je flatscreen en PC te demonteren om mee te nemen, dan mag je hem strikt genomen geen klap verkopen. Want dat is geen wettige zelfverdediging meer. Je mag wel de politie bellen .
Als je een inbreker betrapt en je kan geen kant uit.. Zorg dat hij het niet kan navertellen en beroep u op wettige zelfverdediging. Dan ga je altijd vrijuit...Uiteraard, als je hem WEL een klap verkoopt, en je verklaart aan de politie dat de inbreker op je af kwam toen je hem betrapte, wie denk je dan dat de politie eerder zal geloven: de inbreker of de eerlijke huisvader / huismoeder?vooruit dan maar, het uur staat er in de discussie van 1 jaar geleden wrschnlk niet bij, maar ook iemand had het over donker en licht.
Ik ga uit van je case zoals je het formuleert. Als je BOVEN in je kamer zit en je hoort gerommel en je ziet inbrekers? Dan mag je enkel aan wettige zelfverdediging doen. Of het nu donker of licht is: wettige zelfverdediging van jezelf of je partner of je kind wil zeggen dat de inbreker je aanvalt. Valt hij je niet aan, maar zit hij doodleuk je flatscreen en PC te demonteren om mee te nemen, dan mag je hem strikt genomen geen klap verkopen. Want dat is geen wettige zelfverdediging meer. Je mag wel de politie bellen ..
Er is onlangs (afin, paar maanden terug) trouwens ook een uitspraak in het nieuws geweest waarbij iemand vrijgesproken was omdat die "zijn bezittingen verdedigde" tegen een overvaller / inbreker. Ik ken de details niet meer, maar ik dacht dat het om een juwelier ging die geschoten had op overvallers of iets dergelijks? Anyway, lost van het feit dat het niet verstandig is om een gevecht aan te gaan met een inbreker waarvan je niet weet of hij een vuurwapen heeft, denk ik dat je niet de gevangenis zal invliegen als je een inbreker in je huis enkele klappen verkoopt. Zorg wel dat je hem niet invalide slaat (of erger).