Die wolven dreigen niet u te doden dus wettige verdediging (via honden) of zelfverdediging door zelf iets te doen . U mag dus ook niet de honden bevel geven aan te vallen.*
De wolven bedreigen of vernielen wettelijk enkel voorwerpen ..
Is toch duidelijk
Er zijn voorwaarden om wettige zelfverdediging in te roepen:
- een onrechtmatige aanval zijn
- een onafwendbaar aanval
- gericht tegen personen
- proportionele reactie
En dat is dus zeer strikt te nemen.
ik mis blijkbaar iets, kan je ff meedelen wat het verband is met de vraag?
Hypothetische vraag! Nog niet gebeurd. Wat als mijn 2 Kaukasische Herders doen wat in hun natuur zit? En een wolf doodbijten, om hun dieren (en mensen te beschermen). Situatie, rondom het terrein een normale tuinafsluiting, binnenin een afsluiting volgens de "wolvennormen" daarin geiten en schapen. En de honden hebben hun loop tussen de 2 afspanningen. Normaal gebeurt er niets want een wolf zal daar normaal niet komen, maar je weet maar nooit! Vind niets over die materie. Extra omheining is er gekomen na dat een wolf geiten in de buurt gedood heeft. Kaukasen heb ik al 3 jaar.
#topicstarter
je honden mogen vrij rondlopen op eigen terrein, maar dan nog ben je verantwoordelijk voor de schade die ze aanrichten, het oordeel zal dan van de rechter afhangen, dat je inspanningen gedaan hebt om je domein extra te omheinen zal zeker in je voordeel zijn
21/3/1804
Art. 1385. De eigenaar van een dier, of, terwijl hij het in gebruik heeft, degene die zich ervan bedient, is aansprakelijk voor de schade die door het dier is veroorzaakt, hetzij het onder zijn bewaring stond, dan wel verdwaald of ontsnapt was.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden