homohaat binnen een appartementsgebouw

Loria
Topic Starter

homohaat binnen een appartementsgebouw

#1 , 03 okt 2012 18:53

Mijn zoon woont alleen in een appartementsgebouw en is homo. Hij had al een tijdje gevoelens voor een bovenbuur, maar is daar altijd discreet me omgesprongen.
Hij heeft een andere buurvrouw hierover in vertrouwen genomen.
Een leerkracht middelbaar die tevens een opvoedkundige taak heeft binnen de school.

Zij is dat aan die andere jongen gaan vertellen en sindsdien wordt hij zo gepest dat hij niet anders kan dan te verhuizen. Hij hoorde bv. een luid gesprek in de gang dat het hier ontsmet worden omdat er hier janetten wonen.
Ze zitten constant om over hem te roddelen. Het ergste is: die buurvrouw komt aan zijn deur om hem hoop te geven dat de andere jongen ook geïnteresseerd is, maar 2 minuten later zitten ze hem voor vuile janet uit te schelden in de gang.
Hij heeft zo'n kijkgat en wanneer ze passeren, draaien ze een keer met hun handje.

Ik vind dit niet kunnen, mijn zoon is sinds maandag thuis met een burn out door dit gedoe. Waar kan hij terecht?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 okt 2012 18:58

Ik geef enkele websites:
http://www.diversiteit.be/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hetrozehuis.be/" onclick="window.open(this.href);return false;

cel diversiteit politie Antwerpen
Oudaan 5, 8e verdieping
2000 Antwerpen T: 03- 338.57.35 F: 03- 338.57.48

Loria
Topic Starter

#3 , 03 okt 2012 19:17

Bedankt

Reclame

Loria
Topic Starter

#4 , 03 okt 2012 20:30

Intussen heb ik met die buurvrouw binnen dat gebouw gepraat. Die draait de rollen om. Ze zegt dat hij obsessief met die andere man bezig was en dat ze die afluisterbeurt ( eenmalig) niet zo gaan laten Dat is stalking volgens hen en zij twee gaan ermee verder. Het zijn mensen met invloed en macht binnen de gemeente. Kan dit een staartje krijgen als zij zich verdedigen?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 03 okt 2012 23:15

Politie is een onafhankelijke instelling. Dikwijls zelfs bovengemeentelijk.
Indien probleem gaat u naar een andere zone maar wel van hetzelfde arrondissement.
Neem contact op met de opgegeven diensten en vraag naar een (meer) plaatselijke organisatie om u te ondersteunen.
Obsessief bezig zijn met is idd mogelijk te vertalen als stalking.
Afluisterbeurt ...wie bij wie? Het 'be' luisteren van een gesprek in een gemeenschappelijke gang ? Of het achter de eigen deur staan en luisteren naar wat in de gemeenschappelijke gang te horen is...?
Mensen met invloed en macht in de gemeente?? Wat denkt U wat die zouden kunnen doen?

Loria
Topic Starter

#6 , 04 okt 2012 11:27

Het ging om een gesprek dat in de gemeenschappelijke gang werd gevoerd. Of beter: tussen de buurvrouw in de gang en de man aan de parlofoon. Alles in de gemeenschappelijke gang ( is klein gebouw) is zelfs van ver duidelijk hoorbaar.
Is het die mensen hun verantwoordelijkheid niet om dit soort zaken in de privéruimte te bespreken?
Zij kan natuurlijk verklaren dat hij obsessief bezig was met die man, maar: hij heeft hem buiten het gebouw nooit gezien of gevolgd, hooguit eens staan kijken als die zijn wagen parkeerde vanuit zijn woonkamer, nooit iets van telefoon of emailverkeer geweest,......laat staan lichamelijke ongewenste intimiteiten of oneerbare voorstellen. Maar het meeste bang is hij van die vrouw. Zij is een zeer manipulatief karakter en zal de zaken met man en macht in haar voordeel willen doen uitdraaien.

EdN

#7 , 04 okt 2012 23:50

Ik denk dat u zich veel schrik laat "aanpraten". Ik zou zelfs durven stellen dat uw zoon in de sterke positie staat. ALS, en ik druk erop ALS, hij nooit aanstalten gemaakt heeft naar die bovenbuur, nooit intenties getoond (en dan nog, is het wettelijk verboden om te zeggen "ik zie die persoon zitten?"), of enige oneerbare voorstellen gedaan heeft, dan zou ik die buurvrouw gerust eens op haar strepen zetten. Haal er desnoods politie bij en laat een P.V. opstellen.

Het fabeltje van "ik ken iemand bij de gemeente en heb macht" is dikke zever. Als dit ooit voor een rechter komt moet u (of uw zoon) en de tegenpartij kunnen aantonen dat er zaken gebeurd zijn die niet klopten. Een gesprek 'gehoord' in een gang, ik denk dat de rechter er eens serieus zal mee lachen.

Kortom, nogmaals, laat u niet van uw stuk brengen, ook zeker uw zoon niet. Het is een spijtige zaak, homo haat, en persoonlijk zou ik mij niet laten wegjagen door twee buren.
Maar als het echt onoverkomelijk is voor uw zoon, dan raad ik aan om te verhuizen.

Loria
Topic Starter

#8 , 05 okt 2012 00:20

Ik heb vandaag ingepraat op hem om niet te verhuizen, gezien de opzegtermijn...maand extra huur. Allemaal extra kosten. Hij heeft duidelijk gemaakt dat hij die buurman zag zitten, maar heeft die nooit achtervolgt, gebeld, gemaild,.....
Wat hij wel heeft gedaan en ook overgebriefd aan die buurvrouw is dat hij wel eens naar de facebook van die man surfte en foto's ervan op zijn PC opsloeg, maar anderzijds: die foto's stonden openbaar. Nadat hij dat aan die buurvrouw opbiechtte, was hij een uur later geblokkeerd door die buurman.
Hij heeft heel heel veel gepraat over zijn gevoelens met die vrouw die hij langzamerhand als een vriendin begon te beschouwen. Nu steekt ze hem een mes in de rug, hetgeen ze al van bij het begin deed, maar ze kon het goed verstopen. Zij moet aan die buurman gaan overbriefen zijn dat hij geobsedeerd was door hem. Maar wanneer die vrouw bereid is om te praten en het belangrijk vond om gevoelens te uiten, dan is hij hooguit een beetje naief geweest om haar in vertrouwen te nemen. Hij heeft tegenover haar misschien wel eens gepraat over bepaalde verlangens die zij kan vertalen als obsessief.

Er zijn geen sms'en, telefoons of mails naar hem te traceren, wel dat hij vaak zijn facebook checkte, maar is het verboden om elke dag eens naar iemands profiel te surfen? ook al staat die niet in je lijst? En hoe valt dat te controleren?

Loria
Topic Starter

#9 , 20 okt 2012 13:36

Intussen heb ik eens samen met hen aan de ingang van het gebouw gepraat. Die man reageerde ongelooflijk agressief en moest zich gedurig inhouden om op mijn zoon te kloppen. Hij heeft zelfs een keer gespuwd, maar het was ernaast. Hij heeft hem als het ware afgedreigd in de zin van: als ik je nog één keer tegenkom, je zal wat meemaken.
Ik heb proberen te bemiddelen, maar hij zag mij ook als een stuk vuil en vroeg of ik wel besefte wat ik op de wereld heb gezet.

Mariette

#10 , 20 okt 2012 14:56

Dat zou ik toch netjes aan het CGKR melden en klacht neerleggen bij de politie: u bent getuige!

Loria
Topic Starter

#11 , 20 okt 2012 15:15

wat gebeurt er als je dat meldt bij CGKR? Welke stappen ondernemen die?

Mariette

#12 , 20 okt 2012 15:21

wat gebeurt er als je dat meldt bij CGKR? Welke stappen ondernemen die?
indien er getuigen zijn spannen zij een proces aan dacht ik.

Zie maar bij "rechtspraak"

U kan discriminatie eenvoudig melden via het formulier:

http://www.diversiteit.be/index.php?act ... r&melden=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Loria
Topic Starter

#13 , 20 okt 2012 16:00

dat wel, maar ik ben niet echt een geldige getuige en we willen er echt geen cent aan verliezen. Sowieso zal hij en die andere vrouw uit het gebouw alles ontkennen en in hun voordeel draaien. Dus: wat als er niet een "derde" is als getuige en je meldt dat? Gaan zij een confrontatie aan. Het zou voor mij al genoeg zijn dat die eens door "hogerhand" op zijn plaats wordt gezet.

Mariette

#14 , 21 okt 2012 10:29

Het melden van discriminatie via dat formulier is volkomen gratis. En vermits homo-haat recent als prioritair op de agenda werd gezet denk ik wel dat ze er een punt van zullen maken.

Het kan in deze tijd niet meer zijn dat men verplicht moet gaan verhuizen omwille van iemands sexuele geaardheid!

Loria
Topic Starter

#15 , 21 okt 2012 12:12

bedankt

het lastige is, dat hij alleen staat ( buiten mij maar ben familie). Hij heeft die andere vrouw binnen het gebouw ( die geen familie is) en die hem met hand en tand zal verdedigen in ons nadeel.

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”