Als u tegenpartij 'verwond' zou hebben was u door de politie opgepakt voor opzettelijke slagen en verwondingen met vb levensgevaar / de door tot gevolg.
Zoals Kali reeds heeft geschreven ...opzet en voorbedachtheid zou als ik uw verhaal lees duidelijk in mijn caseverslag staan.
Ttz ik zou niet veel moeten doen maar u hebt zo ongeveer alle elementen aangegeven waarop het Openbaar Ministerie u zou kunnen vervolgen.
U reageerde als een primair ...een woord, enkele woorden zijn blijkbaar genoeg om in 'overdrive' te gaan.
Als daar een gewonde was gevallen zou u nu niet op het juridisch forum uw verhaal kunnen doen maar in de cel zitten.
Geloof me de procureur des Konings heeft jongeren met dit soort gedrag liefst zo snel mogelijk van de straat.
Art. 392. Opzettelijk worden genoemd het doden en het toebrengen van letsel met het oogmerk om een bepaald persoon of een persoon die zal worden aangetroffen of ontmoet, aan te randen, ook al was dit oogmerk afhankelijk van enige omstandigheid of van enige voorwaarde en zelfs al heeft de dader zich vergist omtrent de persoon die het slachtoffer van de aanranding is geworden.
Art. 392bis. <W 31-03-1987, art. 94> Voor de toepassing van dit hoofdstuk worden met de woorden " vader ", " moeder ", " ouders " en " bloedverwant in opgaande lijn " ook de adoptanten en, in geval van adoptie en volle adoptie, ook de bloedverwanten in de opgaande lijn van de adoptanten bedoeld.
AFDELING I. - DOODSLAG EN VERSCHILLENDE SOORTEN VAN DOODSLAG.
Art. 393. (Zie NOTA 1 onder TITEL) Doden met het oogmerk om te doden wordt doodslag genoemd. Het wordt gestraft met (opsluiting van twintig jaar tot dertig jaar). <W 2003-01-23/42, art. 65, 041; Inwerkingtreding : 13-03-2003>
Art. 394. Doodslag met voorbedachten rade wordt moord genoemd. Hij wordt gestraft met (levenslange opsluiting). <W 1996-07-10/42, art. 15, 018; Inwerkingtreding : 11-08-1996>
...
Indien geen voorbedachtheid
dan kan het zoiets worden van
Art. 398. Hij die opzettelijk verwondingen of slagen toebrengt, wordt gestraft met gevangenisstraf van acht dagen tot zes maanden en met geldboete van zesentwintig [euro] tot honderd [euro] of met een van die straffen alleen. <W 2000-06-26/42, art. 2, Inwerkingtreding : 01-01-2002>
Ingeval de schuldige heeft gehandeld met voorbedachte rade, wordt hij veroordeeld tot gevangenisstraf van een maand tot een jaar en tot geldboete van vijftig [euro] tot tweehonderd [euro]. <W 2000-06-26/42, art. 2, Inwerkingtreding : 01-01-2002>
In de aanloop, de opstart van het ganse gebeuren hebt u zeker uw steentje mee in bijgedragen.
Ook uw eigen verklaring van mes klaar houden en ik laat niet toe dat..... wijzen (volgens mijn heel bescheiden mening) op onaangepast gedrag zeker voor een 21 -jarige.
Wettige verdediging, zelfverdediging, noodweer zijn zaken die iemand overkomen en die plots moeten reageren zonder te kunnen nadenken en of voorbereiden.
Ook eens lezen:
http://www.gpsv.be/zelfverdediging.htm" onclick="window.open(this.href);return false;