Vriend koopt zich in in mijn huis, hoe op papier zetten?

kruimel
Topic Starter

Vriend koopt zich in in mijn huis, hoe op papier zetten?

#1 , 26 aug 2011 09:47

Hallo

Wij zijn een wettelijk samenwonend koppel.
Ik bezit momenteel een huis en mijn vriend zou er zich willen inkopen.
Het huis is echter net geschat en heeft een waarde van 285.000 euro.
Ik ben overeengekomen met mijn vriend dat hij mij 110.000 euro betaalt om zich in te kopen.
Nu wil ik wel op papier zetten (aangezien dat dat niet de gehele werkelijke som is van de helft) dat ik procentueel meer bezit dan mijn vriend.
Dit enkel om mezelf te beschermen mocht het fout lopen natuurlijk.
Dan zou ik ook in een akte willen laten zetten dat het huis terug naar mij komt, op het moment dat het misloopt.

Hoe zou ik dit kunnen regelen, juridisch gezien. Ik zie mijn vriend erg graag, maar je weet natuurlijk niet wat de toekomst brengt.

En kan ik, als wettelijk samenwonende, het huis in gemeenschap brengen zodat we de registratiekosten niet opnieuw aan ons broek hebben of moeten we daarvoor effectief trouwen?

Alvast bedankt voor de informatie!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 26 aug 2011 10:13

Daarvoor moet je trouwen, anders kost je dat enorm veel geld. Als wettelijk samenwonende is er geen gemeenschap om iets in te brengen :)

Op je andere vragen: De notaris zal dat in een akte opstellen zoals jij wil. Dat is perfect mogelijk (het procentuele en dat het terug naar jou gaat)

Reclame

Terug naar “Kopen”