Aankoop landbouwgrond

Wennie
Topic Starter

Aankoop landbouwgrond

#1 , 04 jun 2007 12:19

Weet er iemand hoe het zit met vetten op een landbouwgrond?
Het in nogal een ingewikkelde situatie nl.

Ik sta op het punt van een landbouwgrond aan te kopen.
De eigenaar heeft dit stuk grond steeds verhuurd, de huurder wou er niet af dus is dit voor het gerecht gekomen, uiteindelijk hebben ze de huurder er af gekregen.

Nu wanneer iemand een grond gaat huren of kopen moeten er vetten betaald worden voor de bewerking van de grond.

De huurder moest deze betalen aan de verhuurder maar heeft dit nooit gedaan (al 3 jaar lang) hierover staat ook niets op papier dus geen van beiden heeft een bewijs.

Toch wil de verkoper van het stuk land dat alles volgens het boekje gaat en moet ik nu contact opnemen met de vorige huurder om aan hem de vetten te betalen (die hij zelf nooit heeft betaald aan de verhuurder).

Nu het probleem is dat dit een zeer labiele persoonlijkheid is de ene moment zal hij de vetten aanvaarden de andere momenten zal hij zeggen neen ik wil deze niet, zolang hij deze niet wil aanvaarden kan ik het stuk niet kopen en kan de verkoper niet verkopen.

Nu vraag ik me af kan dit wel? De verkoper doet toch met zijn stuk grond wat hij wil? Moet ik deze vetten wel betalen aan de vorige huurder vermits hij ze zelf nooit wou betalen en niets op papier heeft staan? Moet ik de vetten dan niet betalen aan de verkoper.

En wat als ik het stuk grond koop en hij wil de vetten niet aanvaarden kan ik dan niet gewoon met de grond doen wat ik wil, daar het voor mij toch lijkt dat de huurder geen enkele poot heeft om op te staan!

Ik wacht momenteel op de notaris om een antwoord maar dat blijft maar duren en ik wil hier zo snel mogelijk mee verder gaan daar ik kost wat kost dit stuk wil kopen.

Een hele boterham dus, graag jullie mening.

Bedankt

Wendy

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 05 jun 2007 12:44

?Art.45.1. Afgezien van de vergoedingen die aan de pachter krachtens de voorgaande artikelen kunnen toekomen uit hoofde van gebouwen, aanplantingen en werken, moet de afgaande pachter van de VERPACHTER een vergoeding ontvangen voor het stro, de mest en navette die hij bij zijn vertrek achterlaat voor de bebouwing die hij reeds heeft verricht, alsmede voor de verbeteringen aangebracht aan de gronden, wat hun staat van zuiverheid betreft...Art.46.Naast de in het vorige artikel bepaalde vergoeding bij het verlaten van het gepachte goed is een bijkomende vergoeding tot beloop van de geleden schade verschuldigd aan de pachter van landeigendommen wiens pacht een einde heeft genomen ten gevolge van opzegging met toepassing van het bepaalde in de artikel 6, ? 1, 2?, 3?, 4? en 6?, en ? 2, en artikel 7, 9? en 10?... ?(Pachtwet 4 november 1969).

Uit wat u meedeelt leid ik af dat u nooit VERPACHTER bent geweest en dus ook nooit schuldenaar van voornoemde vergoedingen.Onderzoek daartoe zorgvuldig het vonnis.

Zulks belet niet dat uw koopovereenkomst kan bedingen dat u de verkoper een bijkomende bedrag betaalt gelijk aan voornoemde vergoedingen.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Lieke

#3 , 18 okt 2007 17:13

Mijn raad : koop het stuk grond niet!

Ik heb het gedaan en heb er al veel spijt van!
2/02/07 : aankoop grond
26/06/07: bouwvergunning -> aangetekend naar pachter
notaris verzekerde dat pachter max 3 maanden tijd heeft.
vredegerecht
8/8/07: verzoeningspoging (verplicht bij pachtwet)
(komen we te weten dat boer vernietiging van onze bouwgrondvergunning heeft aangevraagd: TOF! :evil: )
11/09/07: dagvaardiging -> uitgesteld tot 18/10/07
18/10/07: zitting ->pleidooi op 29/01/07
29/01/07:...
En je moet weten in dat pleidooi wordt er beslist ofdat wij EIND sept '07 op onze grond mogen beginnen bouwen
dat maakt dat die grond ver een jaar van ons is en we mogen er nog gene voet op zetten. Ik vind dat allemaal straf dat dat allemaal zo lang kan aanslepen. Dat is al wat diene pachter juist wilt, want hij weet ook dat hij die vernietiging van vergunning niet kan krijgen, hij heeft al veel rechtzaken verloren... Had ik dit alles op voorhand geweten had ik dit nooit gekocht!

Reclame

eitje

#4 , 20 okt 2007 19:53

de vetten of praizij in de volksmond....(de meststoffen die men nalaat)
Het bedrag is afhankelijk van het gewas dat er opstond. Voor weiland en grasland is dit toch ongeveer 450 euro per ha.
Bij akkerland is dit een stuk minder. Het zal rond de 150 euro bedragen.
Voor dorsmais zal het iets hoger zijn dan mais om te hakselen, ect...
De meest recente bedragen kan je gemakkelijk bekomen bij de notaris.

Een landbouwer die huurt (pacht) is heel goed beschermd door de pachtwetgeving en nauwelijks van een perceel grond te krijgen(tenzij je hem stevig vergoed).

Dergelijk verkoop laat je best in handen van de notaris (van opstellen compromis tot akte).

Je vraagt ook best de uitspraak van het vredegerecht op. Het is belangrijk om te weten op welke basis de vorige pachter van het perceel verwijderd is.

Pachtwet is voor een niet-landbouwer een echte valstrik!!

Terug naar “Kopen”