Huis kopen in Spanje

lucve
Topic Starter

Huis kopen in Spanje

#1 , 15 mar 2014 19:25

Ik zou graag een huis kopen in Spanje maar nu blijkt er nog een hypotheek op zitten. Volgens de (spaanse) notaris zou dit geen probleem zijn als de juiste procedure gevolgd wordt:

- een deel van de aankoopsom betaalt de koper direct aan de bank van de verkoper, waarmee de hypotheek afgelost wordt
- de gevolmachtigde van de bank ondertekent het document waarmee deze aflossing geregistreerd zal worden
- daarna ondertekent de koper de aankoop, waarbij duidelijk zal staan dat hij VRIJ VAN LASTEN koopt, het garanderen daarvan is juist de functie van de notaris.
- het immobiliënkantoor zorgt ervoor dat de registratie van de hypotheek op kosten van de VERKOPER gebeurt, daarvoor wordt een bedrag afgehouden waarmee de inschrijving betaald wordt.

Dit gebeurt allemaal ongeveer gelijktijdig.

Kan ik dit volledig vertrouwen of zijn er addertjes onder het gras waar ik rekening moet mee houden? Hoe garandeer ik dat ik nadien als koper geen kosten meer heb?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 mar 2014 19:43

Daarvoor zal je best info zoeken op een Spaans Juridisch Forum.

lucve
Topic Starter

#3 , 16 mar 2014 09:02

Ik vind nergens in dit forum dat de onderwerpen beperkt blijven tot het Belgisch recht. En we leven in Europa toch?

Reclame

jefke007

#4 , 16 mar 2014 11:15

Om de mensen niet in verwarring te brengen lijkt mij het toch wel logisch dat hier alles beperkt blijft tot het belgisch recht. En het grote probleem gaat zijn dat je hier bijna niemand gaat vinden die voldoende van het spaans recht kent.

Enige mogelijkheid lijkt m.i. een spaanse advocaat betalen, in notarieel recht

lucve
Topic Starter

#5 , 16 mar 2014 13:45

Het is toch het proberen waard. Ik ben toch niet de eerste die een huis koopt in Spanje en een forum dient toch om ervaringen te delen.

kaaiko

#6 , 16 mar 2014 17:37

Het is toch het proberen waard. Ik ben toch niet de eerste die een huis koopt in Spanje en een forum dient toch om ervaringen te delen.
Ja dat vind ik ook.

Het kost toch niets om een draadje te openen "Buitenland" - "Vastgoed buitenland" - "Spanje"? Zo blijft het toch overzichtelijk.

Baat het niet, dan schaadt het ook niet.

Mensen gaan met vakantie, werken, overwinteren of kopen in het buitenland. Meer dan we denken. Ervaringen delen hierover kan toch een verrijking van het forum zijn. Is er geen reactie, nou dan is er nog geen man overboord.

Het spreekt vanzelf dat bij ernstige problemen een lokaal raadsman moet gezocht worden in het betrokken land, maat voor het delen van ervaringen, waarschuwingen of eerste hulp en richtlijnen, denk ik dat er velen baat kunnen bij hebben.

Mi Sueno

#7 , 28 mar 2014 23:19

Toch nog een advocaat in Spanje nemen, dit is echt nodig, Je neemt nl alle schulden over als er die zijn. ,en die advocaat zoekt ook uit of alles wel wettelijk is gebeurd bij de bouw en of er eventueel geen bouwovertredingen of andere schulden zijn. Er kunnen ook nog andere eigenaars opduiken, steeds opletten dus ook als je via een immobilienkantoor gaat!

Terug naar “Kopen”