Hoe moet men dit interpreteren?

An12
Topic Starter

Hoe moet men dit interpreteren?

#1 , 14 jun 2014 22:27

Hallo,

het gaat over het volgende.
Ik heb een huis gekocht waar nog enkele werken moesten uitgevoerd worden door de verkoper.
Dit was nog niet gebeurd bij het verlijden van de akte, waarop de notarissen een clausule opgesteld hebben dat de verkoper 5 weken uitstel krijgt voor het uitvoeren van die werken.
Hierbij werd 3000€ ingehouden van de verkoopprijs door de notaris die, indien de werken niet zouden uitgevoerd worden, naar mij toe komen. :mrgreen:

Nu, de werken zijn grotendeels uitgevoerd, het gaat oa over het binnenbrengen van de gasmeter, het sluiten van gemeenschappelijke openingen met de woning ernaast (ze hebben van 2 huizen 1 willen maken en hebben gewoon een deuropening boven en beneden gemaakt :? )
De gasmeter wordt de laatste dag dat de clausule verloopt geplaatst :roll: maar de verkoper is niet van plan om de put te dichten.
Ook de gemeenschappelijke deuropeningen zijn dichtgemetseld maar ook hier, geen afwerking, enkel een baksteen....

Nu, er staat in de clausule dat de werken dienen te gebeuren 'volgens de regels van de kunst'.
Iemand enig idee hoe men dit moet interpreteren?
Betekent dit dan dat het ook moet afgewerkt zijn (gasmeter: put dichten + tegels terug plaatsen en deuropeningen ook plakken) of wil dit gewoon zeggen dat het deftig moet uitgevoerd zijn bv door een erkend installateur?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 jun 2014 07:49

Gasmeter plaatsen, put dichten en stoep herstellen is een werkje voorde gasmaatschappij. Hier kan verkoper dus niets aan doen.
Dichtgemetselde openingen moeten volgens mij zeker worden bepleisterd, om volgens de regels van de kunst te zijn afgewerkt.
Ik zou aangetekend de verkoper er van op de hoogte brengen dat u die 3000 € zal gebruiken voor deze afwerking. Tevens een kopie van die brief naar de notaris met de vraag die som vrij te geven.

puttemanp

#3 , 15 jun 2014 08:50

Put dichten is voor de eigenaar indien dit op privé terrein is. Maw: gasmaatschappij graaft enkel voor de rooilijn. Alles wat daarachter ligt (indien de voortuin, orprit... moet overbrugd worden) moet gegraven én gevuld worden door de eigenaar.

P.

Reclame

An12
Topic Starter

#4 , 15 jun 2014 09:37

Voor alle duidelijkheid, er ligt in mijn living een put van 1m op 1m + 1 meter diep voor die gasmeter.
Op het trottoir is de put dicht...

Ik vind het jammer aangezien ik wel een redelijk goede band heb met de verkoper maar ik denk, moest ze in mijn plaats zijn, ze dit ook zo zou doen.

Ik ga morgen eens naar de notaris bellen om te horen wat zij zeggen.
Moet er wel nog bij vermelden dat de verkoper familie is van een van de meest gekende advocaten van het land.......

eylis

#5 , 15 jun 2014 13:37

dan zal de meest gekende advocaat van het land wel aan zijn familie laten weten dat ie de werken best volgens de regels van de kunst doet en niet zoals iemand die er zich met een onafgewerkt rommeltje van af wil maken :-)

An12
Topic Starter

#6 , 19 jun 2014 21:04

Een update, vandaag verloopt de clausule.
Mijn notaris heeft maandag mijn mail overgemaakt aan hun notaris, deze ging hen op de hoogte brengen.
Verder kreeg ik de raad van mijn notaris om zelf eens contact op te nemen maar ze nemen niet op, ik probeer morgen nog eens en als ik dan geen gehoor krijg volgt een aangetekende brief.

Ik heb er eigenlijk wel genoeg van en heb zin om morgen een ander slot op de voordeur te laten plaatsen of zou dit geen goed idee zijn?
In principe kunnen ze me niks maken want ze had tijd tot vandaag.

Ik ben het ferm beu dat ik al meer dan een maand eigenaar van een huis ben waar de vorige eigenaar nog gewoon in en uit kan lopen, ik heb echt niet gevoel dat dit mijn huis is op deze manier.
Over de attributen die ik vorige week gevonden heb, mag ik al helemaal niet beginnen nadenken (gebruikte condoom achter de kleerkast, verschrompelde muis onder de vloerbekleding, dode maden enz).

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 19 jun 2014 21:23

Als die 5 weken voorbij zijn kan u handelend optreden. AS waarin staat wat er niet is uitgevoerd en beslag op de € 3000.

Terug naar “Kopen”