kosten bij verkoop

AUDAX
Topic Starter

kosten bij verkoop

#1 , 28 jun 2014 13:25

Op 2/04/2014 werd een verkoopsovereenkomst gesloten tussen mijn firma (BVBA) en de kopers van een residentële woning met een clausule " De KOPER draagt benevens de prijs gelijk welke kosten en heffingen en het ereloon van de notaris die uit deze verkoop voortvloeien, met inbegrip van de inventaris- en opmetingskosten indien daar reden toe is of die hij bestelt.

Er werden tevens nog uit te voeren werken overeengekomen voor een bepaalde prijs.

Op 11/06/2014 werden de kopers door mij uitgenodigd om de woning en de uitgevoerde werken te bezichtigen/op te leveren en werd bovendien een afrekening ondertekend en tevens de clausule " Kosten die uit de verkoop voortvloeien: overeenkomstig de bepalingen op blz 5 van de verkoopsovereenkomst (zie boven) dienen de volg kosten vergoed te worden: Bodemattest,stedebouwkundiguitreksel, elektriciteitskeuring, BTW totaal 778.30euro. Dit werd door de kopers ondertekend en enkele dagen later gestort.

Bij het verlijden van de not akte op 27/06/2014 begint de notaris tegen mij uit te vliegen dat bovenstaande kosten ter mijner laste vallen en dat deze in de afrekening komen zoniet zal hij zijn akte niet verlijden. Ik verwijs naar de compromis EN de bijkomende getekende overeenkomst door de kopers maar hij wil daar niets van weten. Met mijn rug tegen de muur maar wel gedegouteerd laat ik de akte verlijden maar wel met die 778.30 in mindering.

Kan een notaris zomaar iemand onder druk zetten en ingaan tegen 2 getekende documenten (Compromis en bijkomende overeenkomst)?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 jun 2014 15:49

http://www.notaris.be/nieuws-pers/nieuw ... sten/8/117" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.vlaanderen.be/nl/bouwen-wone ... e-woningen" onclick="window.open(this.href);return false;
Je kan niet een wettelijke verplichting voor de verkoper op de koper afwentelen.

AUDAX
Topic Starter

#3 , 28 jun 2014 19:45

@mava105

Als U de links ook effectief zou lezen dan vindt U "De vrijheid van koper en verkoper om de voorwaarden van de verkoopsovereenkomst vast te stellen, blijft bestaan. Zij kunnen dus perfect overeenkomen dat kosten, die normaal voor de verkoper zijn, door de koper zullen worden betaald. "

In mijn geval zijn er twee duidelijke getekende geschriften en de kosten werden ook effectief gestort op de rekening.

Graag reactie van serieuze, onafhankelijke juristen.

Reclame

Sirkii

#4 , 28 jun 2014 20:30

Toch simpel : je kan de verkoopprijs verhogen met alle kosten die jij gemaakt hebt en dan betaalt de koper er registratierechten op. Clausules om kosten van de verkoper op de koper af te wentelen kunnen niet. Je had de verkoopprijs met 778,30 euro moeten verhogen.

Heb je als BVBA trouwens een factuur van 778,30 euro (inclusief BTW) verstuurd zodat de door de verkoper betaalde BTW via je BVBA bij de overheid terechtkwam. Idemdito voor de uitgevoerde werken (die indien uitgevoerd voor't verleiden van de akte eveneens in de verkoopprijs hadden moeten zitten)

PS Ook de belasting op je winst niet vergeten indien de woning in de BVBA zat. De meerwaarde is - versimpeld - de aankoopprijs verminderd met de afschrijvingen die je reeds boekte - waarop je vennootschapsbelasting betaalt en dan nog eens belasting op het dividend.

wanton

#5 , 28 jun 2014 23:03

Werden de kopers niet onder druk gezet om de bijkomende overeenkomst te ondertekenen?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

AUDAX
Topic Starter

#6 , 29 jun 2014 10:27

De twee overeenkomsten werden geldig gesloten en enkele dagen later werd het bedrag van de afrekening gestort samen met de verkoopkosten 778.30 euro.

Ik vind het echt niet kunnen wat die notaris gedaan heeft. Als er een duidelijk getekend akkoord is kan men dat toch niet zomaar naast zich neerleggen?

De regels ivm kosten van de verkoop zijn van suppletief recht: men kan er bij geschrift van afwijken. In casu is dit toch gebeurd? (zie boven)?

Terug naar “Kopen”