Op 2/04/2014 werd een verkoopsovereenkomst gesloten tussen mijn firma (BVBA) en de kopers van een residentële woning met een clausule " De KOPER draagt benevens de prijs gelijk welke kosten en heffingen en het ereloon van de notaris die uit deze verkoop voortvloeien, met inbegrip van de inventaris- en opmetingskosten indien daar reden toe is of die hij bestelt.
Er werden tevens nog uit te voeren werken overeengekomen voor een bepaalde prijs.
Op 11/06/2014 werden de kopers door mij uitgenodigd om de woning en de uitgevoerde werken te bezichtigen/op te leveren en werd bovendien een afrekening ondertekend en tevens de clausule " Kosten die uit de verkoop voortvloeien: overeenkomstig de bepalingen op blz 5 van de verkoopsovereenkomst (zie boven) dienen de volg kosten vergoed te worden: Bodemattest,stedebouwkundiguitreksel, elektriciteitskeuring, BTW totaal 778.30euro. Dit werd door de kopers ondertekend en enkele dagen later gestort.
Bij het verlijden van de not akte op 27/06/2014 begint de notaris tegen mij uit te vliegen dat bovenstaande kosten ter mijner laste vallen en dat deze in de afrekening komen zoniet zal hij zijn akte niet verlijden. Ik verwijs naar de compromis EN de bijkomende getekende overeenkomst door de kopers maar hij wil daar niets van weten. Met mijn rug tegen de muur maar wel gedegouteerd laat ik de akte verlijden maar wel met die 778.30 in mindering.
Kan een notaris zomaar iemand onder druk zetten en ingaan tegen 2 getekende documenten (Compromis en bijkomende overeenkomst)?