Notarissen en facturen

De Swa
Topic Starter

Notarissen en facturen

#1 , 14 apr 2015 10:40

Klopt het dat een notaris verboden is om een factuur af te leveren voor het ondertekenen van een akte?
En zo ja, wat dan met de (mogelijkheid tot) fiscale controle op hun activiteiten?
En dient men dan (verplichtend en voorafgaand) toch tot betaling over te gaan op basis van een gewone declaratie van prestaties en kosten?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 14 apr 2015 18:12

Hoe zit dat trouwens met hun BTW-afrekening? Kan dat wel zonder facturen?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Bart 01

#3 , 14 apr 2015 18:27

Sedert 01/01/2012 zijn notarissen onderworpen aan BTW. Zij zijn dus verplicht een factuur uit te reiken voor hun erelonen en het deel van de opzoekingswerkzaamheden die onder btw vallen.
Er bestaat in principe wel een uitzondering voor diensten verricht aan particulieren dewelke in een kasboek zouden mogen ingeschreven worden. Maar het zou mij sterk lijken dat er notarissen zijn die dit zouden toepassen.
In veel gevallen wordt de factuur wel pas overhandigd na betaling en gebeurt de betaling voorafgaandelijk op basis van een 'kostenoverzicht'.

Reclame

De Swa
Topic Starter

#4 , 16 apr 2015 10:37

In veel gevallen wordt de factuur wel pas overhandigd na betaling en gebeurt de betaling voorafgaandelijk op basis van een 'kostenoverzicht'.
Maar is dit wettelijk opeisbaar, of mag men altijd en zonder risico (op vertraging of opschorting van de prestaties, bijvoorbeeld) wachten met betaling tot men een volwaardige, correcte factuur in handen krijgt?

Bart 01

#5 , 16 apr 2015 11:12

Als we beide onderstaande artikels samen lezen heeft men tijd tot de 15de van de maand volgend op het belastbare feit (= ondertekenen akte) om de factuur uit te reiken. Niets staat de betaling op die datum al in de weg.

Art 17 WBTW. De belasting wordt opeisbaar op de vijftiende dag van de maand volgend op die waarin het belastbare feit heeft plaatsgevonden, indien geen factuur werd uitgereikt voor deze datum.
Art 22 § 1 WBTW. Voor diensten vindt het belastbare feit plaats en wordt de belasting opeisbaar op het tijdstip waarop de dienst is verricht.

KimSe

#6 , 16 apr 2015 11:40

Conform artikel 10 van het reglement voor het voeren van de notariële boekhouding moet de notaris geprovisioneerd zijn voor de kosten voor het verlijden van de akte.

Bart 01

#7 , 16 apr 2015 11:55

Uit interesse: kosten = ereloon?

j.demoor

#8 , 16 apr 2015 12:02

“Art.1.De belastingplichtige, gehouden tot het uitreiken van een factuur op grond van artikel 53, § 2, eerste lid, van het Wetboek, die hierna vermelde leveringen van goederen of diensten verricht voor natuurlijke personen die ze bestemmen voor hun privé-gebruik, reikt een factuur uit wanneer deze handelingen overeenkomstig de artikelen 14, 14bis, 15 en 21bis van het Wetboek in België plaatsvinden, of wanneer, vóór de handeling, de belasting opeisbaar wordt over de gehele of een deel van de prijs van de handeling, bij toepassing van de artikelen 17, § 1, en 22bis, eerste lid, van het Wetboek :1° de leveringen :...”(Koninklijk besluit nr. 1, van 29 december 1992, met betrekking tot de regeling voor de voldoening van de belasting over de toegevoegde waarde).

“Art.44.§ 1. Van de belasting zijn vrijgesteld de diensten door de nagenoemde personen verricht in de uitoefening van hun geregelde werkzaamheid :1° notarissen, advocaten en gerechtsdeurwaarders;...”(Wetboek BTW 3 juli 1969).
Met ingang van 01.01.2014 werd de tekst van art. 44, § 1, 1°, opgeheven (Art. 60, W 30.07.2013, B.S. 01.08.2013, Ed. 2, blz. 48270);

‘wanneer deze handelingen plaatsvinden’ wordt de factuur uitgereikt en is contant te betalen. Tot en met de ondertekening vindt de handeling plaats
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

KimSe

#9 , 16 apr 2015 12:06

Uit interesse: kosten = ereloon?

Onder andere, maar ook registratierechten, aktekosten, hypotheekkosten,...

De Swa
Topic Starter

#10 , 16 apr 2015 12:14

Laat ik er nog een "couche" aan toevoegen: mijn notaris beweert een voor het leven benoemde ambtenaar te zijn, en is dat wellicht ook.
Maar hoe komt het dan dat hij zich presenteert als een bvba en dat zijn jaarbalansen op de KBO terug te vinden zijn?
Mogen ambtenaren functioneren onder vennootschappen?
Trekken zij dan hun ambtenarenwedde van de Overheid, plus daarbovenop nog deelnames in de winst van de bvba, en misschien nog een extra wedde?

Bart 01

#11 , 16 apr 2015 12:15

Bij vennootschapsakten gebeurt het nochtans frequent dat de betaling pas achteraf moet gebeuren. Maar daar heeft de notaris ook niet echt grote 'kosten' vooraf.
Ik zou dat dus lezen als kosten en niet erelonen. Soit ...

Bart 01

#12 , 16 apr 2015 12:17

Laat ik er nog een "couche" aan toevoegen: mijn notaris beweert een voor het leven benoemde ambtenaar te zijn, en is dat wellicht ook.
Maar hoe komt het dan dat hij zich presenteert als een bvba en dat zijn jaarbalansen op de KBO terug te vinden zijn?
Mogen ambtenaren functioneren onder vennootschappen?
Trekken zij dan hun ambtenarenwedde van de Overheid, plus daarbovenop nog deelnames in de winst van de bvba, en misschien nog een extra wedde?
Dit zijn burgerlijke vennootschappen onder de vorm van een bvba. Dit is toegestaan bij wet.
Zij trekken uiteraard geen ambtenarenwetten, maar hun tarieven liggen wel vast bij wet.

KimSe

#13 , 16 apr 2015 12:36

Bij vennootschapsakten gebeurt het nochtans frequent dat de betaling pas achteraf moet gebeuren. Maar daar heeft de notaris ook niet echt grote 'kosten' vooraf.
Ik zou dat dus lezen als kosten en niet erelonen. Soit ...
Ik ken er nog die dat toestaan, en dan vooral bij oprichtingsakten...
Ik vermoed dat dit is omdat op die manier alle kosten aan te rekenen zijn aan de vennootschap in kwestie en op die manier niet door de oprichters moet voorgeschoten worden...

De Swa
Topic Starter

#14 , 16 apr 2015 12:36

Dit zijn burgerlijke vennootschappen onder de vorm van een bvba. Dit is toegestaan bij wet.
Zij trekken uiteraard geen ambtenarenwetten, maar hun tarieven liggen wel vast bij wet.
Trekken zij dan toch een ambtenarenpensioen als ze ermee ophouden? (en hebben zij dus "the best of both worlds"?)
Of moeten ze het dan maar zien te rooien met een zelfstandigenpensioentje, plus wat groepsverzekering en VAPZ?

KimSe

#15 , 16 apr 2015 12:40

Een notaris is geen ambtenaar is die van het woord De Swa.

Artikel 1 Ventosewet
Notarissen zijn openbare ambtenaren, aangesteld om alle akten en contracten te verlijden waaraan partijen de authenticiteit van overheidsakten moeten of willen doen verlenen, de dagtekening ervan te verzekeren, ze in bewaring te houden en er grossen en uitgiften van af te geven.
Zij beoefenen een vrij beroep en zijn dus zelfstandig in die zin van het woord.

Terug naar “Kopen”