wie is verantwoordelijk voor de tuin tot verlijden akte

freekvanwymel
Topic Starter

wie is verantwoordelijk voor de tuin tot verlijden akte

#1 , 16 jun 2015 08:40

Beste,

mijn vriendin en ik hebben een compromis getekend aangaande de aankoop van een huis. dit huis kwam vrij door een overlijden zonder testament. het nalatenschap moet worden verdeeld over 28 erfgenamen? wij, geen erfgenamen hebben een prijs besproken, bekomen en compromis getekend.
de akte verlijdt op 17 augustus. het ging hem over een huis met goed onderhouden tuin. nu eenmaal de compromis getekend is wordt de tuin niet meer onderhouden.
de buren hebben nu de notaris gecontacteerd aangaande overhangende sparren die hun afsluiting beschadigen. wie is er verantwoordelijk voor het onderhoud van de tuin dus ook voor het probleem van de sparren.

dank bij voorbaat,

groeten frederik

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Meeboo

#2 , 16 jun 2015 08:46

De tuin blijft eigendom van de erfgenamen totdat de akte verleden is. Het is aan hun om deze te onderhouden als een goed huisvader.

U kan eventueel foto's nemen en eventueel bij de akte laten opnemen dat de tuin onderhouden wordt overgedragen

freekvanwymel
Topic Starter

#3 , 16 jun 2015 09:13

bedankt,
voldoen foto's van de schatter? Indien wij dit eventueel zelf doen, kunnen wij hiervoor eventueel iets voor bekomen?

Reclame

JPV

#4 , 16 jun 2015 10:15

Zeker niet zelf de sparren op terrein van jullie toekomstige woning snoeien. Welke eigenaar je in de praktijk het best laat aanschrijven en wta met eventuele schade, daarover durf ik me niet uit te spreken (mss beter om de notaris te contacteren).

Wat je wél kan doen (en ik zou proberen te doen), is de buren op de hoogte houden en hen aanbieden om in hun plaats, MITS geschreven akkoord, de huidige eigenaars aan te spreken. Ook aanduiden dat direct na aankoop van de woning, nog voor jullie verhuis, jullie de nodige maatregelen zullen nemen om de sparren in tuin alvast een provisoire knipbeurt te geven. Zodat je alvast de goeie wil van jullie kant kan aantonen.

tira00

#5 , 16 jun 2015 12:14

Dat probleem van overhangende sparren is wel niet ontstaan op een paar maanden.
Denk dat de buren nu eindelijk durven protesteren.

mava105
Juridisch actief: Nee

#6 , 16 jun 2015 12:26

Je zou bij het ondertekenen van de akte een som van de verkopers kunnen eisen om de bomen te laten snoeien door een professionele tuin onderhoudsman. Best vooraf offerte vragen die je dan aan de notaris overmaakt.

WP002

#7 , 16 jun 2015 12:52

De tuin blijft eigendom van de erfgenamen totdat de akte verleden is. Het is aan hun om deze te onderhouden als een goed huisvader.
Strikt genomen mág u zelfs in die tuin geen vinger uitsteken.

bosprocureur

#8 , 16 jun 2015 12:54

Dat probleem van overhangende sparren is wel niet ontstaan op een paar maanden.
Denk dat de buren nu eindelijk durven protesteren.
... of dat ze nu een bereikbare tegenpartij vinden.

In elk geval, die overlast moest u al bekend zijn van bij de bezichtiging, zodat het er in de praktijk wel zal op neerkomen dat u zelf de nodige maatregelen zal moeten nemen. Eventueel samen met de buren eens de armen uit de mouwen steken?

freekvanwymel
Topic Starter

#9 , 16 jun 2015 13:12

buren hebben mij hierover aangesproken. normaal was hier een hovenier die één a tweemaal per jaar de haag onderhield. nu de vorige eigenaar is komen te overlijden werd die onderhoudsbeurt stilgelegd. heb de buren (wiens vader een van de erfgenamen is) verteld dat wij bereid zijn de sparren weg te doen eens de woning van ons is. zelf gingen zij de erfgenamen contacteren om iets af te spreken, maar nu komt de vraag via de notaris bij ons terecht of wij het nodige willen doen.... ik wil die sparren gerust gaan uitdoen, maar dan zal de discussie van afscherming tussen de 2 tuinen beginnen en we wonen er nog niet...

JPV

#10 , 16 jun 2015 13:22

sowieso geen sparren wegdoen (= eigendom vernietigen) voor de woning definitef van jullie is, tenzij akkoord van de notaris (als hij expliciet in de naam van de erfgenamen mag spreken).

Misschien dat de buren nu wel, als jullie je goeie wil tonen, inschikkelijker zullen zijn met de afscherming naar keuze van jullie... maar sowieso die afspraken op papier laten zetten, dat is het beste (en nu kunnen jullie dat op papier zetten nog veel gemakkelijker argumenteren omwille van het feit dat jullie geen problemene met erfgenamen willen).

eylis

#11 , 16 jun 2015 14:02

:shock: en die vraag komt via de ""notaris bij julie terecht?
Als ie z'n stiel een beetje kent, had hij aan de vraagsteller geantwoord dat de onderhoudskosten voor tuin en Co tot aan het verlijden van de akte door de verkoper (de nabestaanden dus) moet gebeuren. En dat mogelijke snoeikosten door langdurige verwaarlozing in sé ook voor de verkoper zijn. Fraai is dat.

fieke0509

#12 , 16 jun 2015 14:10

:shock: en die vraag komt via de ""notaris bij julie terecht?
Als ie z'n stiel een beetje kent, had hij aan de vraagsteller geantwoord dat de onderhoudskosten voor tuin en Co tot aan het verlijden van de akte door de verkoper (de nabestaanden dus) moet gebeuren. En dat mogelijke snoeikosten door langdurige verwaarlozing in sé ook voor de verkoper zijn. Fraai is dat.
Misschien dezelfde notaris voor koper en verkoper waardoor de notaris het zich een beetje meer permitteert?

eylis

#13 , 16 jun 2015 14:40

ik zou de notaris dan antwoorden dat - gezien het feit dat één van zijn kerntaken is zijn klanten juist en voldoende te informeren mbt hun rechten en plichten als (ver)koper - hij zelf mag bepaen hoeveel korting hij geeft op zijn eindfactuur voor het stellen van een vraag die hij zelf MOET beantwoorden. Dikke foei zeg...

freekvanwymel
Topic Starter

#14 , 17 jun 2015 12:26

oke bedankt allemaal.

Milo72

#15 , 17 jun 2015 15:24

Volgens mij hangt dit ook af van de inhoud van het compromis. Als deze de (zeer gebruikelijke) clausule bevat dat de koper het eigendomsrecht / het genot / de rechten en plichten van de woning pas krijgt bij verlijden van de akte, dan is alles wat hier staat correct.
Als deze clausule er niet is, is mijns inziens de koop gesloten, en het goed dus eigendom van de koper, met alle rechten en plichten ...
Maar zoals gezegd, de meeste compromissen bevatten dergelijke bepaling.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Terug naar “Kopen”