wie is verantwoordelijk voor de tuin tot verlijden akte

fieke0509

Re: wie is verantwoordelijk voor de tuin tot verlijden akte

#16 , 17 jun 2015 15:29

Het goed kan toch pas effectief van de koper zijn als de akte betekend is? Daarvoor is er de belofte tot verkoop, maar het goed blijft in elk geval van de verkoper.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Milo72

#17 , 17 jun 2015 15:38

Zie ook dit topic: http://www.juridischforum.be/forum/view ... 54&t=59594" onclick="window.open(this.href);return false;

Een compromis is geen aan-/verkoopbelofte, maar een onderhandse koopOVEREENKOMST. Van wie het goed is tussen ondertekening compromis en verlijden vd akte, hangt af van de bepalingen in het compromis.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

j.demoor

#18 , 18 jun 2015 11:11

“Art.1605.De verplichting om onroerende goederen te leveren is door de verkoper vervuld, wanneer hij de sleutels heeft afgegeven, indien het een gebouw betreft, of wanneer hij de titels van eigendom heeft afgegeven.”(Burgerlijk Wetboek).

‘wij, geen erfgenamen hebben een prijs besproken, bekomen en compromis getekend’

Dit is geen afgeven van de sleutels zodat er nog geen levering is en de verkopers het verkochte nog in hun bezit hebben. Zij mogen echter dit bezit niet meer wijzigen sedert het tekenen van de compromis.

“Art.35.Hoogstammige bomen mogen slechts op een door vast en erkend gebruik bepaalde afstand geplant worden; bij ontstentenis van zodanig gebruik mogen hoogstammige bomen slechts op twee meter, andere bomen en levende hagen slechts op een halve meter van de scheidingslijn tussen twee erven worden geplant.Art.37.Degene over wiens eigendom takken van bomen van een nabuur hangen, kan de nabuur noodzaken die takken af te snijden...”(7 OKTOBER 1886. - Veldwetboek).

U kan de overhangende sparrentakken niet afsnijden of de sparren niet verwijderen zonder toestemming van de verkopers,zo lang de levering niet gebeurd is.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Milo72

#19 , 18 jun 2015 11:50

art 1605 gaat over het leveren, niet over eigendom. Het staat zelfs heel specifiek in art 1583 BW: Hij (de koop) is tussen partijen voltrokken, en de koper verkrijgt van rechtswege de eigendom ten aanzien van de verkoper, zodra er overeenkomst is omtrent de zaak en de prijs, hoewel de zaak nog niet geleverd en de prijs nog niet betaald is.
Verschil tussen bezit en eigendom, m.i. ...
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#20 , 18 jun 2015 14:35

Staat in de akte en meestal bij verlijden akte dus op het ogenblik dat de akte tegenstelbaar wordt aan derden.

Gezien buur ook erfgenaam is is hij nu dus mede-eigenaar van de sparren ...en kan hij dus perfect als mede-eigenaar zijn takken in mede-eigendom snoeien.
Hij mag op dat terrein komen u niet want niet uw tegenstelbaar eigendom.
Zorg best al wel voor verzekering enz

Terug naar “Kopen”