#1 , 08 jul 2015 03:50
Beste Forummers,
Een maand geleden hebben wij de woning van onze 80 jarige moeder verkocht, daar zij te oud was om daar te blijven wonen en naar een serviceflat is verhuist.
De woning is verkocht na een 5 a 6 tal bezoeken van de koopster. Zij is ook komen kijken met een expert om te kijken en de kosten te ramen voor welke renovaties er moeten uitgevoerd worden.
De koopster was op de hoogte dat de electriciteit afgekeurd was, er zat nog enkele beglazing in de woning. De keuken moet vernieuwd worden, normaal voor een woning van 1935!
Mijn ouders hebben de woning in 1969 aangekocht, en mijn vader heeft samen met familieleden de woning gerenoveerd.
Ikzelf was toen een bengeltje van 9 jaar met nog 2 zusjes.
15 jaar geleden is mijn vader overleden en mijn moeder is probleemloos in deze woning blijven wonen tot vorig jaar.
Volgens mij is de woning in goede staat, maar renovatie is altijd nodig als je een oude woning koopt. Dat is normaal.
Het living gedeelte is volledig in eiken parket, alsook met eiken lambrizering, wat in vroegere jaren in de mode was.
Nu komt het. De koopster besluit van de lambrizering af te breken, en wat blijkt, er zou last zijn van opstijgend vocht. Tijdens de renovatie door mijn vader, is daar aluminium papier tegen gekleeft, (volgens de koopster om het vocht te verdoezelen) en daarna is de lambrizering geplaatst. De koopster beweert dat mijn moeder daar van op de hoogte was, en dat zij dat gebrek bewust verborgen heeft gehouden.
Wij weten daar uiteraard niets van, daar wij kleine kindjes waren, het is 45 jaar geleden inmiddels, dat mijn vader de werken heeft uitgevoerd.
Op dat moment had mijn moeder haar handen vol met 3 kleine kinderen en weet daar uiteraard ook niets van.
Nu vraagt de koopster een tussenkomst van 5000€ voor het behandelen van de muren en opnieuw bepleisteren.
Gaan we daar niet op in stapt ze naar een advocaat. WIj zijn daar wel even van geschrokken, aangezien de woning in een zeer nette staat was, en bovenal kurkdroog. Ik kan me niet herinneren dat er ooit problemen zijn geweest met vocht of wat dan ook. De mooie eiken lambrizering is nu wel afgebroken. De koopster heeft er foto's van gemaild. En ja, de muren zien er slecht uit. Maar hoe kan mijn moeder daar weet van hebben? Dat stond er al meer dan 40 jaar tegen. Dat kan ik wel bewijzen met oude foto's.
Wat denken jullie daarvan?
Volgens onze notaris moeten we daar niet op ingaan, maar ik zou graag eens wat raad horen van anderen.
Mvg