Termijnen

alainsch
Topic Starter

Termijnen

#1 , 08 feb 2017 08:05

Beste,

Ik heb een overeenkomst getekend tot het kopen van een woonst in opbouw. In die overeenkomst staat dat er maar pas een echte verkoop is bij het verlijden van de authentieke akte en dat dit moet gebeuren vóór een bepaalde datum. De datum staat vermeld in de overeenkomst.

Zoals het er nu naar uitziet, is de kans groot dat de verkoper niet aan die voorwaarde kunnen voldoen, gezien zij enkel willen verkopen bij volledige afwerking en ik denk dat ze dat niet halen.

In de overeenkomst staat letterlijk deze tekst:

"Indien één van beide partijen zijn verbintenissen niet nakomt heeft de andere partij steeds het recht om, 20 dagen na de neerlegging ter post van de ingebrekestelling van die partij bij aangetekend schrijven, verstuurd naar diens hoger vermeld adres en binnen zelfde termijn niet gevolgd door de uitvoering door die partij van diens verbintenissen:
- ofwel de gedwongen naleving van deze verbintenissen in rechte te vervolgen, onverminderd vergoeding van de geleden schade,
- ofwel de overeenkomst als van rechtswege ontbonden te beschouwen, waarbij partijen zijn overeengekomen dat de in gebreke blijvende partij in dat geval aan de andere patij een schadevergoeding verschuldigd is die forfaitair wordt vastgesteld op 10% (tien procent) van de hierna vermelde prijs tegen dewelke voorschreven eigendom zou worden aangekocht."

Ik wil mijn opties kennen ivm deze bepaling

Mijn vraag nu,

stel dat ik ze de laatste datum van de termijn aangetekend in gebreke stel,
- is de koop dan ontbonden na 20 dagen ("heeft de andere partij steeds het recht om, 20 dagen na de neerlegging ter post van de ingebrekestelling van die partij")
- of moet ik er nog 20 dagen bijtellen ("en binnen zelfde termijn niet gevolgd door de uitvoering")

M.a.w. krijgen zij na mijn aangetekend schrijven 20 of 40 dagen de tijd om alsnog aan hun verplichtingen te voldoen?

Thanks

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Poene
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 feb 2017 19:09

Je mag ze nog niet op de laatste datum van de termijn in gebreke stellen. Op die dag kunnen ze in theorie nog altijd voldoen aan hun verbintenissen. De volgende dag zal de termijn echter verstreken zijn en dan kan je je aangetekende brief laten vertrekken. Ze hebben 20 dagen om toch nog te voldoen aan de voorwaarden.

Is de akte nog altijd niet verleden binnen die 20 dagen dan kun je hen een aangetekende brief sturen en zeggen dat je kiest voor de tweede optie: ontbinding van de overeenkomst + 10% schadevergoeding. De overeenkomst is dan direct afgelopen (door uitoefening van het uitdrukkelijk ontbindend beding). Tegelijk moeten ze de schadevergoeding betalen. Als ze niet betalen, stel je ze weer in gebreke. Helaas heb je geen retentierecht op een som die ergens geblokkeerd staat omdat de verkoper nooit een waarborg betaalt bij een derde. Je zal misschien een uitvoerend beslagprocedure moeten opstarten.

Reclame

Terug naar “Kopen”