bijkomende successierechten bij verkoop met meerwaarde

ollielollie
Topic Starter

bijkomende successierechten bij verkoop met meerwaarde

#1 , 24 dec 2009 04:39

als men binnen de 2 jaar na de aangifte van de successie een geërfde woning met meerwaarde verkoopt, moet men bijkomende successierechten betalen.
welke datum wordt hier als referentiepunt genomen? de datum van de akte of die van de compromis?
mag bvb de compromis op minder dan 2 jaar getekend worden als de akte op meer dan 2 jaar verlijdt, om bijkomende successierechten te vermijden?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 25 dec 2009 09:49

“Art.137.Er is verjaring voor de eis:1°.van de rechten ,interesten en boeten verschuldigd op een aangifte,na twee jaar te rekenen van de dag van het indienen der aangifte...”(Wetboek Successierechten 31 maart 1936).

Ga volledigheidshalve naar http://www.fisconet.fgov.be/
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

wanton

#3 , 25 dec 2009 12:12

Ollie ,

een compromis is een juridisch bindend dokument. De scharnierdatum voor de registratie is 5 maanden na het overlijden , dag dat de aangifte van nalatenschap moet binnen zijn. Ik zou dus niets (laten ) tekenen vooraleer 2 jaar en 5 maanden verstreken zijn sinds het overlijden.
Zo heb ik onlangs een verbetering van aangifte kunnen bekomen ( 900€ gerecupereerd ) 2 jaar en 4,5 maand na overlijden. 14 dagen later zou te laat geweest zijn.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

wolf2

#4 , 25 dec 2009 20:11

Is datum authentieke akte > 2 jaar + 5 maand (bij overlijden in België), dan zit je safe.

Een compromis komt in 999/1000 van de gevallen nooit terecht op een registratiekantoor en het wordt nooit vermeld in de notarisakte.

ollielollie
Topic Starter

#5 , 22 feb 2010 21:44

iemand een idee hoeveel je per jaar mag bijrekenen voor de meerwaarde van een woning?
ik las ergens dat er sowieso 5% per jaar bij de waarde mag gerekend worden, volgens mijn immomakelaar is dat zelfs 8%, klopt dat?
olivier

wanton

#6 , 23 feb 2010 11:14

De Registratie houdt idd rekening met een beperkte stijging van de prijzen gedurende de periode na overlijden. Dit hangt wel af van streek tot streek. Zie ergens na hoe de gemiddelde prijzen zijn geevolueerd in uw regio de voorbije twee jaren. Ik dacht zelfs dat voor 2009 een negatieve trend zich had voorgedaan.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Kopen”