Zolang men u niet verplicht te antwoorden, zie ik niet in waarom dat een inbreuk op de privacy zou zijn? Uw loonbrief afgeven, vind ik veel ingrijpender dan wanneer men u vraagt of je nog verbouwingwswerken gaat doet. Idem met de vraag of jenog andere leningen lopen hebt.Heden ten dage is dat inbreuk op de privacy, zeker voor aankoop van nagelnieuwe woning.
Dat de bank de lening niet goedkeurd, wat op zich voor jullie geen slechte zaak zou zijn, aangezien je dan aan de opschortende voorwaarde kan voldoen.Wat zijn de gevolgen als de bank de waarde lager schat?
Neen. 3 tot 5 banken is gangbaar.In de belofte staat niet gespecificeerd hoeveel banken een nee moeten geven. Is 1 dan voldoende?
De kans is inderdaad groot dat een bank de lening weigert. Wat bij de bank de doorslag zal geven is:Mijn tactiek zal dus best zijn om duidelijk te maken dat er hoge kosten zijn, die niet kunnen wachten. Dat samen met het feit dat we al 100% moeten lenen voor de hypotheek alleen en dat mijn contract in oktober afloopt (ik krijg een verlenging maar dat zal de bank niet zien als feit zonder bewijs)? Mij lijkt dan dat een nee zeer haalbaar wordt?
Neen, "koudwatervrees" is geen opschortende voorwaarde in uw compromis. Enkel het niet verkrijgen van een lening. Je kan dus niet naar de bank stappen met de boodschape "Kijk, we hebben een compromis getekend, maar willen niet kopen, en bijgevolg zouden we liefst hebben dat jullie de lening niet goedkeuren." Want dan ben je aan het frauderen.Of zal ik gewoon meteen eerlijk zijn en onze koudwatervrees uitleggen met bovenstaande redenen?
Moesten we dit huis aan 175000 euro gekocht hebben, dan zat ik niet op dit forum met angsten. Dan was ik 100% zeker dat er geen problemen zouden ontstaan. De notariskosten zouden en pak lager liggen, we zouden niet aan 100% moeten lenen en we zouden een lagere afbetaling kunnen aangaan en een renovatielening vermijden of net zonder zorgen kunnen aangaan.Normaal vraag men een lening aan bij 3 verschillende banken zoals in u geval .
190.000€ wat heb je daar nu nog voor als dit een huis is ?
en Voor 50.000€ kan je zeer veel renoveren als je zelf veel doet.of eventueel met wat familie.
Ik denk dat in de nabije toekomst die prijzen niet zal dalen !
Bedankt voor de uitleg. We bespreken alles nog eens met mensen met kennis van zaken (klusgewijs) en beslissen dan of we het risico nemen of toch proberen te gaan voor een weigering.Dat de bank de lening niet goedkeurd, wat op zich voor jullie geen slechte zaak zou zijn, aangezien je dan aan de opschortende voorwaarde kan voldoen.Wat zijn de gevolgen als de bank de waarde lager schat?Neen. 3 tot 5 banken is gangbaar.In de belofte staat niet gespecificeerd hoeveel banken een nee moeten geven. Is 1 dan voldoende?De kans is inderdaad groot dat een bank de lening weigert. Wat bij de bank de doorslag zal geven is:Mijn tactiek zal dus best zijn om duidelijk te maken dat er hoge kosten zijn, die niet kunnen wachten. Dat samen met het feit dat we al 100% moeten lenen voor de hypotheek alleen en dat mijn contract in oktober afloopt (ik krijg een verlenging maar dat zal de bank niet zien als feit zonder bewijs)? Mij lijkt dan dat een nee zeer haalbaar wordt?
1. Dat uw contract afloopt.
2. Dat je 100% moet lenen.
3. Dat mogelijk de echte waarde van de woning een stuk lager is dan de prijs (als de bank dit zelf zou onderzoeken).Neen, "koudwatervrees" is geen opschortende voorwaarde in uw compromis. Enkel het niet verkrijgen van een lening. Je kan dus niet naar de bank stappen met de boodschape "Kijk, we hebben een compromis getekend, maar willen niet kopen, en bijgevolg zouden we liefst hebben dat jullie de lening niet goedkeuren." Want dan ben je aan het frauderen.Of zal ik gewoon meteen eerlijk zijn en onze koudwatervrees uitleggen met bovenstaande redenen?
Ook al is dit wel wat in uw achterhoofd speelt, dit kan je niet gebruiken in uw onderhandelingen met de bank. Maar je hebt wel "het geluk" dat je een aantal reële waarheden kan uitspelen waardoor een bank UIT ZICHZELF de lening zal weigeren. Zeker als je zegt dat uw contract afloopt en je daarna niet zeker bent dat dit zal verlengd worden, dat je 100% wenst te lenen, en dat er aan het huis toch héél wat kosten zijn om het echt bewoonbaar te maken (= de bank laten weten dat je mogelijk te veel geboden hebt voor de woning waar zij de hypotheek op wensen te leggen), maak je een goeie kans dat veel banken gaan weigeren.
Ik weet niet als je een idee heeft wat een stukje bouwgrond nu kost !
190000 is enorm veel voor een huis met duur werk aan, met groot risico op nog meer verborgen problemen aangezien de makelaar al loog en voor de locatie (er is quasi niets en alles is ver). De vraagprijs was 199000 en wij hebben ons laten vangen door op vraag van de makelaar 190000 te bieden na zijn verkoopspraatje. Er was dus nog veel marge voor hem en dat alleen al bewijst dat 190000 te hoog is voor deze woning...