Goedgekeurde elektriciteitskeuring die niet klopt

FreyaVlerick
Topic Starter

Goedgekeurde elektriciteitskeuring die niet klopt

#1 , 04 jun 2014 14:33

Onlangs kocht ik een appartement met een goedgekeurde elektriciteit voor de komende 25 jaar. Na een bezoek van een vriend die veel weet over elektriciteit zei hij mij "amai dat is raar dat jou elektriciteit is goedgekeurd". Bij nader onderzoek bleek dat ik een keuring van een appartement had meegekregen die niet de mijne is.Uiteindelijk kreeg ik dan de juiste keuring doorgestuurd door de notaris die bij mijn appartement hoort, waarop ook staat dat alles goedgekeurd is. Vandaag kwam een elektricien langs en hij zegt dat die keuring totaal niet klopt met de werkelijkheid.Ook had ik de ééndraadschema's en situatieplannen niet meegekregen maar deze heeft hij ondertussen kunnen bemachtigen bij diegene die het toen gekeurd had (de elektricien zei me dat de situatieplannen nog minder kloppen met de werkelijkheid). Niks klopt op de keuring zo staat er dat ik 2 voedingskabel borden heb terwijl ik er maar 1 heb. Er staat dat ik 5 eindstroombanen heb terwijl in werkelijkheid maar 3 en nog veel meer,... Morgen gaat hij lang met degene die het toen goedgekeurd heeft om te zien wat er mis gelopen is.Hij zei dat ik in het slechtste geval moet reken dat het 7000 euro gaat kosten.Dat is natuurlijk een smak geld als je een appartement koopt waarvan ze verzekerden dat de elektriciteit in orde is en dat ook zo op papier staat op de keuring. Ik heb dit dus helemaal niet mee ingecalculeerd in mijn lening.Wat kan ik doen? En wie is hiervoor verantwoordelijk?Alvast bedankt voor de goede raad!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 jun 2014 14:46

Indien er werkelijk grove fouten zijn gemaakt zou je de keuringsfirma (en niet de keurder zelf) kunnen aanspreken. Zij zullen op hun beurt wel de keurder aanpakken.
Als koper ben je hoe dan ook verantwoordelijk voor het in goede straat brengen, van de installatie. Je hebt hiervoor theoretisch 18 maanden de tijd na tekenen akte.

Sirkii

#3 , 05 jun 2014 13:11

Je hebt blijkbaar na wat omzwervingen een attest die vertelt dat je electriciteit goedgekeurd is. Je hebt dus geen enkele verplichting om aanpassingen uit te voeren. Pas gewoon aan wat onveilig is. Papieren zijn immers in orde. Niet wakker liggen van een schema dat niet 100% OK is. Wel wakker liggen van onveilige toestanden.

7000 euro .... Da' s dan toch voor een electricien die met een rolls royce arriveert. ;-)

Laat eventueel zelf een herkeuring uitvoeren en overweeg dan of je al dan niet gaat procederen wegens "bedrog" door de verkoper. Weet wel dat juridisch gelijk krijgen veelal meer kost dan wat het opbrengt.

Reclame

giserke

#4 , 05 jun 2014 17:22

Wat Sirkii zegt is correct.
Geen zorgen maken wat er op die keuring staat. Vroeger bestond die keuring bij verkoop niet eens.

Je moet wel weten wat de situatie juist is van de elektrische installatie.
Die laat je best nazien door een erkend elektricien, en de fouten of onveilige situaties laat je dan aanpassen of repareren.
Bij de verkoop ervan moet je dan toch een nieuw schema laten opmaken.

Natuurlijk als je op papier een goedgekeurde installatie hebt, maar die blijkt toch niet in orde te zijn met de wettelijke voorschriften, en je hebt duizenden euro's kosten louter om de veiligheid in orde te krijgen, kun je die eventueel terug vorderen van de verkoper, als verborgen gebreken bij verkoop.

berenod

#5 , 05 jun 2014 17:57

Degelijke elektricien alles laten nakijken op veiligheid.

Maar als ik je uitleg lees zijn er inderdaad wel wat kosten, vermoedelijk een nieuw verdeelbord.
Belangrijk is dat je vochtige ruimten (badkamer) en bijvoorbeeld wasmachine/droogkast/vaatwasmachine op de correcte 30 mA verliesstroomschakelaar staan.

Absolute minimum vereiste is toch een verliesstroom van 300 mA met daarachter dan 2 stroombanen 16 Ampère voor licht (1 stroombaan is niet correct volgens reglement maar kan wel veilig zijn) en dan een stroombaan 20 Ampère voor de stopcontacten (niet meer dan 8 per stroombaan). Een dubbel of driedubbel stopcontact telt als één!

Heb je meer dan 8 stopcontacten dan moet je meer stroombanen ervoor hebben (kan wel belangrijk zijn voor veiligheid).

Zoals boven geschreven dan een verliesstroomschakelaar van 30 mA waar dan de zekeringen voor de vochtige ruimten/toestellen achter staan.

Wat ook een (serieus) gevaar is dikwijls in ouder appartementen is dat men lichtpunten met stopcontacten begint te mengen, wat sowieso niet mag volgens het reglement! Voor de veiligheid in dat geval enkel zekeringen van 16 Ampère gebruiken!

En indien de installatie inderdaad zulk een (dikwijls gevaarlijk) rommeltje is van oude en gemengde diameter draden, dan kan de rekening om alles terug in orde te zetten inderdaad tot een paar duizend Euro oplopen (7,000 is nu wel heel veel, voor een volledig huis wel best mogelijk).

Poi2

#6 , 06 jun 2014 09:15

U uitleg klopt toch niet helemaal,

Voor de volledigheid van wat wel en niet mag zou ik het AREI raadplegen.

(in oudere woningen is het trouwens wel toegelaten om meer dan 8aansluitpunten te hebben op 1zekering)
(gemengde stroomkringen zijn wel toegelaten, indien de juiste draadsectie en bijhorende zekering gebruikt is)
(je mag ook alles op de verliesstroomschakelaar van 30mA zetten)

Poi2

#7 , 06 jun 2014 09:17

maar ik had ongeveer iets gelijkaardigs aan de hand toen ik mijn woning kocht,

de enige opmerking was 'geen eendraadschema en situatieschema aanwezig'.
Naderhand bleek dat er tientallen inbreuken waren.

Vaak werken deze makelaars altijd moet dezelfde keurders samen..

giserke

#8 , 06 jun 2014 10:23

Vraag is natuurlijk met al die vereiste certificaten, wat als een certificaat niet klopt met de werkelijkheid?
Maw, Als je een huis koopt met een goedgekeurd certificaat van de elektrische installatie, maar na onderzoek nadien blijkt dit niet te kloppen. Dit zijn voor mij verborgen gebreken!
Op welke manier heeft de koper dan recht op een schadevergoeding?

roharro

#9 , 06 jun 2014 11:57

Als er in de compromis geen belofte staat dat de electriciteitsinstallatie aan alle of bepaalde wettelijke voorschriften voldoet valt er niets te eisen.

De wetgever vermeldt dat er bij de overdracht van een woning een geldig elektriciteitsattest dient overhandigd aan de nieuwe eigenaar. Dit houdt in dat wettelijk gezien er pas bij de notariële akte, en dus niet bij de compromis zoals men zou verwachten, een conformiteitsattest van de elektrische installatie voor handen moet zijn.

De kosten van de aanpassing zijn steeds voor de koper (behoudens tegengestelde bepaling in de compromis).
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus

#10 , 06 jun 2014 14:36

Betreft een appartement met een GOEDGEKEURDE installatie dus officieel blijkbaar geen wijzigingen nodig.
terwijl uit na-onderzoek blijkt dat er wel van alles aan de hand is.

roharro

#11 , 06 jun 2014 15:08

Betreft een appartement met een GOEDGEKEURDE installatie dus officieel blijkbaar geen wijzigingen nodig.
Wat van belang is: stond dat zo in de compromis?
Ik lees niet dat aan die voorwaarde voldaan is.
Indien niet in de compromis dan heeft de verkoper zich daar niet toe verbonden en is het verkeerde informatie waarvoor enkel het controleorganisme aansprakelijk.

Franciscus

#12 , 06 jun 2014 15:23

Lijkt me ook.

KJ86

#13 , 06 jun 2014 15:45

Dit valt onder een verborgen gebrek en kan ook die manier verhaalt worden op de verkoper.
Je moet wel rekening houden dat in de compromis vaak een exoneratiebeding is opgenomen dat de verkoper vrijstelt van aansprakelijkheid voor verborgen gebreken. Als dit opgenomen is in de compromis kan de koper enkel verborgen gebreken verhalen als hij kan aantonen dat de verkoper ter kwader trouw was. Als je de woning gekocht hebt van een professionele verkoper of van een elektricien sta je sterk in uw schoenen, anders zal het waarschijnlijk onmogelijk zijn om iets te verhalen bij de verkoper.

Verhalen op het keuringsorganisme zal waarschijnlijk gelijk zijn aan een moeilijk en langdurig proces, daar zal de aansprakelijkheidsverzekering van het keuringsorganisme wel voor zorgen.

giserke

#14 , 07 jun 2014 00:32

Wat van belang is: stond dat zo in de compromis?
Ik lees niet dat aan die voorwaarde voldaan is.
Indien niet in de compromis dan heeft de verkoper zich daar niet toe verbonden en is het verkeerde informatie waarvoor enkel het controleorganisme aansprakelijk.
Niet juist.
De verkoper blijft ten alle tijde als eerste persoon aansprakelijk voor verborgen gebreken van de woning die hij verkocht heeft..
Zelfs voor verborgen gebreken waar een wettelijke goedkeuring voor aanwezig is.
Dat de controlediensten hun werk niet goed deden (voor zoverre de verkoper al niet op de hoogte was) kan best zijn.
Dat maakt niet uit. De verkoper zou kunnen proberen de kosten te verhalen op de controlediensten.
Maar ik betwijfel of die dit kan recupereren, want bij een negatief keuringsattest had hij ook kosten moeten maken om de installatie in orde te krijgen, of de koper de kans moeten geven te heronderhandelen over de verkoopprijs.

In dit geval is er een goedkeuring attest die al of niet moedwillig foutief is opgemaakt.
Er zijn zware kosten om de installatie aan de wettelijke normen te laten voldoen. Dit zijn zaken waarvan de koper recht had die te weten bij het sluiten van de koopovereenkomst.

roharro

#15 , 07 jun 2014 14:10

Niet juist.
De verkoper blijft ten alle tijde als eerste persoon aansprakelijk voor verborgen gebreken van de woning die hij verkocht heeft..
Zelfs voor verborgen gebreken waar een wettelijke goedkeuring voor aanwezig is.

Voor de electriciteitskeuring geldt dit NIET. Het is de koper die binnen de wettelijk vastgestelde termijn op zijn kosten alles in orde moet stellen.
Tenzij hier van werd afgeweken in de verkoopsovereenkomt.

http://www.elektrische-keuring.be/faq-3/particulieren/" onclick="window.open(this.href);return false; :

zie o.a.ook: http://www.progresslaw.net/?pg=560&id=841In" onclick="window.open(this.href);return false; het geval van een controleonderzoek met een negatief proces-verbaal als gevolg is de verkoper verplicht in de authentieke akte de verplichting voor de koper te doen vermelden zijn identiteit en de datum van de akte van verkoop schriftelijk mee te delen aan het erkend organisme dat het controleonderzoek van de elektrische installatie heeft uitgevoerd.

De enige verplichting voor de verkoper staat in artikel 3 van het desbetreffende KB:

"In het geval van een controleonderzoek met een negatief proces-verbaal als gevolg is de verkoper verplicht in de authentieke akte de verplichting voor de koper te doen vermelden zijn identiteit en de datum van de akte van verkoop schriftelijk mee te delen aan het erkend organisme dat het controleonderzoek van de elektrische installatie heeft uitgevoerd."

Aangezien het bestaan van het "gebrek" wordt opgenomen in de authentieke akte is hhet niet verborgen.

Toch een beetje opletten dat vraagstellers correcte informatie krijgen .......

Terug naar “Kopen”