Koper vraagt vergoedingsclaim in compromis

Ziva
Topic Starter

Koper vraagt vergoedingsclaim in compromis

#1 , 14 sep 2014 16:31

Hoi

Ik sta op het punt mijn appartement te verkopen en met de koper had ik een mondeling akkoord. Nu komt hij echter af dat hij graag heeft dat ik in de overeenkomst laat zetten dat ik hem een schadevergoeding moet indien de akte dit jaar niet meer verleden zou worden door mijn toedoen. Nu vraag ik mij dus af wat mijn 'toedoen' kan zijn zodat de akte niet verleden zou worden.. Is dit uberhaupt een normale eis?? Waarschijnlijk is dit om het feit dat hij nog van de woonbonus wenst te genieten en voorwaarden bij de bank etc... Maar ik heb mijn appartement nooit te koop gesteld met de voorwaarden dat ze hier nog van zouden kunnen genieten. In de huidige versie van het compromis staat de datum ergens in januari 2015 en hij wil deze dus sowieso met een maand vervroegen. Zou dit haalbaar zijn? Ik wil mezelf niet in problemen brengen door een clausule op te nemen die niet haalbaar is. Ik heb geen zin om een boete te betalen omdat mijn notaris zijn papierwerk niet gedaan zou krijgen.. als verkoper heb ik namelijk toch niet veel te kiezen over een datum dacht ik? Ikzelf heb er trouwens ook alle baat bij dat de akte zo spoedig mogelijk verleden wordt.

Graag jullie mening of ik hierop zou moeten ingaan of niet.. Ik wil absoluut niet de tegendraadse verkoper zijn maar ik wil ook niet naïef zijn en zomaar elke eis van de koper inwilligen terwijl er zeker nog interesse is in het appartement en het nog maar net te koop staat!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jvdp

#2 , 14 sep 2014 16:39

Dergelijke clausules zijn redelijk gebruikelijk. Uw notaris kan dit normaal gezien perfect rond krijgen voor het eind van het jaar.

Ziva
Topic Starter

#3 , 14 sep 2014 16:50

Dankuwel voor het snelle antwoord! En wat verstaat men onder 'toedoen' van verkoper? Het feit dat ik niet kom opdagen (zonder goede reden) wanneer akte ondertekent moet worden? Of ook het feit dat bv er bepaalde papieren niet in orde zouden zijn.. Ivm het eerste wil ik dat gerust opnemen maar ik vind het zelf gevaarlijk om mijzelf verantwoordelijk te stellen om iets dat ik niet in de hand heb.. Stel dat mijn notaris in de fout gaat? Of is het de notaris van de koper die moet zorgen dat alles in orde is? Ik veronderstel dat dat niet door mijn toedoen zou zijn dan? Ik heb een beetje schrik dat het voor de notarissen redelijk druk gaat zijn aangezien wij niet de enigste zullen zijn die dat dit jaar willen rond krijgen. Ik snap trouwens de eis wel van de koper en weet zelf ook hoe spannend het is om iets te kopen en al de onzekerheden die daarbij komen kijken.. Maar dat is ook zo voor de verkoper natuurlijk :)

Reclame

jvdp

#4 , 14 sep 2014 21:01

Als u alle nodige documenten bezorgt en komt opdagen op de afgesproken datum om de akte te ondertekenen is er weinig dat u nog aan te wrijven valt. Het is de notaris van de koper die de akte zal opstellen.

Terug naar “Kopen”