Is bod bindend?

Artesia
Topic Starter

Is bod bindend?

#1 , 15 jan 2015 11:34

Wij zijn van plan om een appartement te kopen.
Ik vraag me af of een mondeling bod bindend is of niet.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
polk

#2 , 15 jan 2015 11:48

In principe wel. De vraag is echter hoe men, in het geval dat er onenigheid ontstaat, dit bij een eventuele rechtzaak kan bewijzen.

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 jan 2015 13:31

Wij zijn van plan om een appartement te kopen.
Ik vraag me af of een mondeling bod bindend is of niet.
Vanuit welk standpunt stel je deze vraag? Gaan jullie appartementen bekijken, en zouden jullie bij een appartement dat jullie bevalt een bod willen doen (mondeling dan)? Of hebben jullie reeds een bod gedaan, maar willen jullie hiervan afzien?

Zoals hierboven gezegd is een mondeling bod ook bindend, maar moeilijk te bewijzen. Idem indien de verkoper het bod mondeling aanvaard: ook moeilijk te bewijzen door jullie (tenzij het gesprek opgenomen wordt, maar dan nog).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

ddanck
Contacteer: Website

#4 , 16 jan 2015 10:01

Mag ik dit even nuanceren.

Wanneer u een bod doet, komt er automatisch een bindende overeenkomst tot stand, zodra dit bod wordt aanvaard.

Zoals gezegd, zal het vooral een probleem zijn om dit bod en de aanvaarding daarvan te bewijzen. Maar als je een bod doet per e-mail en dit bod wordt ook per e-mail aanvaard, heb je al het nodige bewijs.

Wil je niet tot het einde der tijden gebonden zijn, dan verbind je aan je bod best een tijdsvoorwaarde of een andere voorwaarde.

U schrijft (als u een schriftelijk bod doet), bijvoorbeeld:
"Dit bod is geldig tot 31 januari 2015 en onder de strikte voorwaarde van het verkrijgen van een hypothecaire lening van de bank, evenals het overleggen van de vereiste wettelijke documenten door de verkoper voor die datum."
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Turaki

#5 , 16 jan 2015 10:35

"Dit bod is geldig tot 31 januari 2015 en onder de strikte voorwaarde van het verkrijgen van een hypothecaire lening van de bank, evenals het overleggen van de vereiste wettelijke documenten door de verkoper voor die datum."
Ik zou dit aanpassen tot "het verkrijgen van een lening bij een bank van mijn keuze", kwestie dat de verkoper (of immo) niet plots met een bank afkomen waar u wel een lening kan krijgen (tegen slechte voorwaarden, natuurlijk), zodat u zich niet meer kan beroepen op de opschortende voorwaarde.

Terug naar “Kopen”