het betalen van de afsluiting

denlowie
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

het betalen van de afsluiting

#1 , 15 sep 2015 17:18

Nu ik ken een koppel alle beide grootverdieners hebben gebouwd en naast hun gewone mensen die veel geleend hebben en al hun spaarcenten in hun woonst gestoken heeft.

Nu wil die grootverdieners kost wat kost zo snel mogelijk een afsluiting 75 meters lang en eisen dat die andere mensen de helft mede betalen, maar die hebben geen centen meer.

Kan men die mensen die geen geld meer heeft, ergens verplichten om geld op de tafel te legen om de afsluiting onmiddellijk te plaatsen?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
limelight

#2 , 16 sep 2015 10:28

Ik dacht dat je je buur niet kon verplichten mee te betalen. Ofwel kom je overeen en dan kan een afsluiting op de perceelgrens geplaatst worden, en worden de kosten verdeeld (of onderling overeengekomen, je kan utieraard ook overeenkomen dat 1 partij betaald, maar dat ze toch op de perceelsgrens komt te staan). Ofwel kom je niet overeen en dan wordt die afsluiting op de eigen grond geplaatst. Mag tot vlak tegen de perceelsgrens dacht ik. Maar ik ben het niet helemaal zeker...

mjers

#3 , 16 sep 2015 14:51

U kan uw buur wel degelijk verplichten tot het plaatsen van een gemene afsluiting.((steden & voorsteden)meestal staat dit in uw akte)
Echter kan partij A niet op eigen houtje beslissen welke afsluiting er geplaatst wordt. Beide partijen dienen overeen te komen in welke afsluiting er komt en volgens welk budget er gekozen wordt. Indien partijen niet overeenkomen kan 1 partij afstand doen van het eigenaarschap (maar daarvoor is ook goedkeuring nodig van de andere partij). Dan betaalt de partij A de afsluiting en is partij A 100% eigenaar van de afsluiting en ook verantwoordelijk voor het onderhoud ervan. Partij B mag echter niets tegen de afsluiting plaatsen aangezien dit niet zijn eigendom is.

Een eenvoudigere methode is dat de "grootverdieners" hun afsluiting tot net tegen de erfgrens plaatsen. (zie antwoord van limelight)

Maar u kan uw buur dus verplichten in tussenkomst van de kosten van de gemene afsluiting.
Bij nieuwbouwwoningen is het vaak zo dat een gemene afsluiting verplicht is en dat binnen een jaar na domiciliering (ook hier ==> zie akte)
Kom je er echt niet uit is een bezoek aan het vredegerecht aangewezen.

P.S.

Er zijn ook uitzonderingen waar een gemene afsluiting geen verplichting is. Indien hier niets van in de akte staat vraag je best eens na in de gemeente.

Reclame

mava105

#4 , 16 sep 2015 15:16

Staat er momenteel al een afsluiting?

denlowie
Topic Starter

#5 , 16 sep 2015 15:25

Neen er staat niks, dit zijn twee nieuwbouw woningen

k.b.

#6 , 16 sep 2015 15:34

Men kan niet verplichten ... enkel indien het plaatsen van een afsluiting verplicht is in de verkavelingsaanvraag of bouwaanvraag ...

Willen de grootverdieners een afsluiting dan kunnen ze deze gerust aanschaffen ... de plaatsing is toegestaan op hun eigen perceel of mits akkoord van de "spaarders" op de perceelsgrens ...

Wie eventueel huisdieren heeft zal er wel moeten voor zorgen dat deze geen overlast veroorzaken ... en niet bij de buren langsgaan ... dus wie geen geld heeft moet maar zijn hond buitenlaten aan de leiband zou ik aanbevelen ...

k.b.

mjers

#7 , 16 sep 2015 15:41

Men kan niet verplichten ... enkel indien het plaatsen van een afsluiting verplicht is in de verkavelingsaanvraag of bouwaanvraag ...

Willen de grootverdieners een afsluiting dan kunnen ze deze gerust aanschaffen ... de plaatsing is toegestaan op hun eigen perceel of mits akkoord van de "spaarders" op de perceelsgrens ...

Wie eventueel huisdieren heeft zal er wel moeten voor zorgen dat deze geen overlast veroorzaken ... en niet bij de buren langsgaan ... dus wie geen geld heeft moet maar zijn hond buitenlaten aan de leiband zou ik aanbevelen ...

k.b.

Waar haal je deze info? Men kan wel verplichten tot het plaatsen van een gemene afsluiting... Mits aan de voorwaarden is voldaan uiteraard (zie mijn vorige post)

k.b.

#8 , 16 sep 2015 15:50

En hoe zou dat dan in "de akte" geraken ?

Dus een vorige eigenaar was niet verplicht om een afsluiting te plaatsen en als een perceel van eigenaar wijzigt komt dat ineens in een akte terecht ???
Als er bouwaanvragen en verkavelingen gebeuren kan het wel zijn dat het in de voorwaardes terechtkomt .

Dat trouwens de "eisers" maar eens zeggen waar ze deze "verplichting" menen te lezen ...

k.b.

mjers

#9 , 16 sep 2015 15:54

En hoe zou dat dan in "de akte" geraken ?

Dus een vorige eigenaar was niet verplicht om een afsluiting te plaatsen en als een perceel van eigenaar wijzigt komt dat ineens in een akte terecht ???
Als er bouwaanvragen en verkavelingen gebeuren kan het wel zijn dat het in de voorwaardes terechtkomt .

Dat trouwens de "eisers" maar eens zeggen waar ze deze "verplichting" menen te lezen ...

k.b.

K.b. eerst posts van TS eens goed lezen... Zijn nieuwbouwwoningen... Bij de meeste nieuwbouwwoningen staan reeds voorwaarden in de akte ivm de afsluiting.
De "eisers" hebben dan maar naar de akte te verwijzen.
Ook hier, zie mijn vorige post...

En uiteraard het wetboek niet vergeten! (die los staat van de aktes)

artikel 663 burgerlijk wetboek:

"""
ART. 663. Een ieder kan, in de steden en voorsteden, zijn nabuur verplichten om bij te dragen tot het bouwen en herstellen van de afsluiting die dient tot scheiding van hun in die steden en voorsteden gelegen huizen, binnenplaatsen en tuinen.
"""

k.b.

#10 , 16 sep 2015 16:20

Niet alle nieuwbouwwoningen staan in verkavelingen ... men kan perfect een nieuwbouwwoning zetten op een perceel dat enkel onderhevig is aan de algemene stedenbouwkundige voorschriften ...
Dat hangt zuiver af van hoe het perceel tot stand is gekomen ...

Niemand heeft ook gezegd dat het om stedelijke , of voorstedelijke gebieden gaat ...

even lezen :

http://www.livios.be/nl/tuin/tuinafslui ... fsluiting/

k.b.

mjers

#11 , 16 sep 2015 16:33

Niet alle nieuwbouwwoningen staan in verkavelingen ... men kan perfect een nieuwbouwwoning zetten op een perceel dat enkel onderhevig is aan de algemene stedenbouwkundige voorschriften ...
Dat hangt zuiver af van hoe het perceel tot stand is gekomen ...

Niemand heeft ook gezegd dat het om stedelijke , of voorstedelijke gebieden gaat ...

even lezen :

http://www.livios.be/nl/tuin/tuinafslui ... fsluiting/

k.b.

Er zijn alle soorten nieuwbouwwoningen met alle soorten eigenaardige voorwaarden. Klopt, Net om die reden verwijs ik meerdere keren naar de akte met daarbij de vermelding om informatie in te winnen bij de desbetreffende gemeente.
Niemand heeft ook gezegd dat het NIET om stedelijke of voorstedelijke gebieden gaat. Daarom ook mijn uitdrukkelijke vermelding ivm de voorwaarden.

Daarbij met wat gezond verstand kan je afleiden dat dit hier om een nieuwe verkaveling gaat. De buren hebben ook een nieuwbouw en er is geen bestaande afsluiting.
Kom nu aub niet af dat het ook een bestaande verkaveling kan zijn. Kan best, maar de kans is kleiner. En doet ook hier niets ter zake.

Mijn antwoord was duidelijk. Men kan de nabuur verplichten tot het plaatsen van de afsluiting mits aan bepaalde voorwaarden is voldaan... Zie mijn vorige posts...

Uw antwoord dat men de nabuur niet kan verplichten tot het plaatsen van de afsluiting klopt simpelweg niet... Enkel als X en Y en Z voorwaarde niet voldaan zijn heb je gelijk. Maar dat stond niet bij uw post. Om hier nu allerhande uitzonderingen bij te halen is overbodig en heeft de TS niets aan.

P.S.. Ik heb geen antwoord op livios nodig om mij hieromtrent wijzer te maken.

mjers

#12 , 16 sep 2015 16:37

k.b.
Ik heb het over deze zin. Klopt simpelweg niet volgens artikel 663 b.w. en is daarom per definitie juridisch verkeerde info.

Bart 01

#13 , 16 sep 2015 17:02

Kom nu aub niet af dat het ook een bestaande verkaveling kan zijn. Kan best, maar de kans is kleiner. En doet ook hier niets ter zake.
Inderdaad argumenten doen alleen ter zake als u ze in u voordeel kan draaien blijkbaar.
Mijn antwoord was duidelijk. Men kan de nabuur verplichten tot het plaatsen van de afsluiting mits aan bepaalde voorwaarden is voldaan... Zie mijn vorige posts...
Onder bepaalde voorwaarden, u schrijft het zelf. Mijn ervaring leert dat een verplichting op basis van Art 663 BW heel moeilijk is in praktijk.
Zoals zo vaak is een compromis in zo een situatie de meest rationele oplossing.

sloeberken

#14 , 16 sep 2015 17:10

Zou het niet simpel zijn voor TS, om eens open en eerlijk zijn standpunt, naar voor te brengen tegen zijn buur.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

denlowie
Topic Starter

#15 , 16 sep 2015 19:16

Die twee groot verdieners dit is mijn kleindochter, haar man is bouwkundig ingenieur en denkt dat iedereen zoveel verdiend als hem en ook zo vrekkig leeft.
Ik heb met mijn klein dochter gepraat en haar aan geraden om zelf de kosten te doen en om het later terug te krijgen van de buur, ik ben altijd zeer sociaal geweest en ik begrijp ook zeer goed dat het soms voor jonge mensen het moeilijk is als je pas gebouwen heeft.

Vrijdag komen ze te samen en ik zal volgende week horen wat er uit de bus gekomen is.

Terug naar “Kopen”