#9 , 19 sep 2016 12:52
De vrederechter en de bewindvoerder moeten voor diegene wiens belangen ze behartigen, het maximum uit de brand slepen en daarom moet het huis verkocht worden aan de hoogstbiedende. Die garantie en volledige transparantie, heb je eigenlijk alleen maar via een openbare procedure. Of er een betere prijs bekomen wordt is maar de vraag want zo'n openbare verkoop heeft hogere kosten dan onderhands verkopen, de koper koopt zonder opschortende voorwaarden en het volledige bedrag moet binnen de 6 weken betaald worden. Maar niks houdt die buur tegen om mee te bieden bij de openbare verkoop en je weet nu al de minimumprijs die iemand bereid is te betalen ( = bod van de buur - de extra kosten eigen aan openbare verkoop makkelijk 5%). Als er weinig tegenbieders zijn, kan hij het misschien goedkoper kopen maar de koop kan ook ingetrokken worden als blijkt dat de prijs veel te weinig is.
Ik heb zelf mijn huis via zo'n openbare verkoop ten overstaan van de vrederechter gekocht en hoewel er de eerste zitdag al 70.000 € meer geboden was dan de hoogste van de 2 schattingen en ik bereid was nog 1% bij te doen als er geen recht tot hoger bod zou komen, is de vrederechter daar niet willen op ingaan en is er nog een zitting gekomen na hoger bod ( vrederechter nam hier een risico dat dat hoger bod er niet zou komen en dus die 1% die ik extra wou bieden, niet zou hebben. Helaas voor mij en gelukkig voor de verkoper, hebben ze die ene persoon nog gevonden die hoger wou gaan en op de tweede bieding waren we dus maar met 2 meer en is er nog es 30.000 € bijgekomen. Je kan je dus met zo'n openbare verkoop dus aan allerlei scenario's verwachten