Beste,
Ik heb een overeenkomst getekend tot het kopen van een woonst in opbouw. In die overeenkomst staat dat er maar pas een echte verkoop is bij het verlijden van de authentieke akte en dat dit moet gebeuren vóór een bepaalde datum. De datum staat vermeld in de overeenkomst.
Zoals het er nu naar uitziet, is de kans groot dat de verkoper niet aan die voorwaarde kunnen voldoen, gezien zij enkel willen verkopen bij volledige afwerking en ik denk dat ze dat niet halen.
In de overeenkomst staat letterlijk deze tekst:
"Indien één van beide partijen zijn verbintenissen niet nakomt heeft de andere partij steeds het recht om, 20 dagen na de neerlegging ter post van de ingebrekestelling van die partij bij aangetekend schrijven, verstuurd naar diens hoger vermeld adres en binnen zelfde termijn niet gevolgd door de uitvoering door die partij van diens verbintenissen:
- ofwel de gedwongen naleving van deze verbintenissen in rechte te vervolgen, onverminderd vergoeding van de geleden schade,
- ofwel de overeenkomst als van rechtswege ontbonden te beschouwen, waarbij partijen zijn overeengekomen dat de in gebreke blijvende partij in dat geval aan de andere patij een schadevergoeding verschuldigd is die forfaitair wordt vastgesteld op 10% (tien procent) van de hierna vermelde prijs tegen dewelke voorschreven eigendom zou worden aangekocht."
Ik wil mijn opties kennen ivm deze bepaling
Mijn vraag nu,
stel dat ik ze de laatste datum van de termijn aangetekend in gebreke stel,
- is de koop dan ontbonden na 20 dagen ("heeft de andere partij steeds het recht om, 20 dagen na de neerlegging ter post van de ingebrekestelling van die partij")
- of moet ik er nog 20 dagen bijtellen ("en binnen zelfde termijn niet gevolgd door de uitvoering")
M.a.w. krijgen zij na mijn aangetekend schrijven 20 of 40 dagen de tijd om alsnog aan hun verplichtingen te voldoen?
Thanks