Wat advies nodig,...
Ok, een overzicht:
- Als koper heb ik een aankoop/verkoopbelofte getekend voor een appartement in opbouw met daarin de afspraak dat de verkoop moet doorgaan bij de volledige afwerking, doch vóór een in het contract letterlijk vermelde datum.
- aankoop/verkoop optie is door beide partijen officieel gelicht;
- ik als koper door hun te informeren dat mijn financiering rond is en ik de optie wou lichten
de verkoper door mij schriftelijk uit te nodige om de akte te tekenen, welke ze later terug annuleerde omdat ze niet willen onder de wet Breyne en het appartement nu nog niet klaar is.
Tot zover alles OK: we komen met 2 partijen een deal overeen met een deadline en een clausule als we de deadline overschrijden. Ik van mijn kant heb mijn financiering rond...
Nu komt het probleem...
- aannemer die de bouw doet in opdracht van de promotor laat mij nu via mail weten dat ze die deadline niet gaan galen en de termijn met bijna 2 maand gaan overschrijden. De verkoop kan volgens hun ook maar kan gebeuren ná volledige afwerking.
- mijn financiering, die kort na ondertekening volledig rond was, loop tot de originele datum "met een klein beetje speling" (dixit de bank) en is dus niet meer geldig bij de momenteel vooropgestelde datum (originele deadline + 2 maand)
Er stellen zich nu dus 2 problemen
- verkoper kan niet tijdig verkopen. Ik moet die dan aangetekend in gebreke stellen en 20 dagen later (cfr de clausule) is de koop van rechtswege ontbonden. In gebreke blijvende partij moet dan een schadevergoeding betalen;
- ik kan niet gewoon blijven afwachten en de 2 maand extra gewoon aanvaarden, want tegen die tijd zit ik zonder financiering en kan ik dus in theorie niet meer aankopen;
Wat doe ik nu best?
- verkoper nu al in gebreke stellen, bijna 2 maand vóór de in het contract vermelde deadline, gezien aannemer mij nu al laat weten dat ze de termijn niet gaan halen. In theorie is er op vandaag nog geen probleem, gezien we nog voor die datum zitten, maar ik wil vermijden dat niet reageren op hun mail eigenlijk een stilzwijgende aanvaarding zou inhouden van de vermelde vertraging/uitstel.
- gewoon afwachten tot de in het contract vermelde deadline verstreken is, om ze dan in gebreke te stellen. Dan loopt de in het contract vermelde periode van 20 dagen waarbinnen zij alsnog kunnen opleveren/verkopen, maar volgens de nu doorgegeven planning halen ze het dan ook niet en zouden ze die deadline + 20 dagen met +/- 40 dagen overschrijden. Risico aan deze piste voor mij is dat we dan aan deadline + 20 dagen zitten en dat ik in theorie zonder lening kan zitten.
Als de koop niet kan doorgaan op de vooropgestelde deadline, is het de bedoeling om van de contractuele bepalingen gebruik te maken om de koop van rechtswege als ontbonden te beschouwen. Niet om "misbruik" te maken van de schadevergoeding, maar eerder omdat men niet helemaal eerlijk/duidelijk geweest is bij de verkoop en er een paar punten zijn waarbij ik me nu "in de zak gezet" voel. Overschrijden van die datum geeft mij dan de mogelijkheid om nog onder de koop onderuit te raken, waarbij de schadevergoeding natuurlijk mooi meegenomen is.
Thanks