Elektriciteit: 'de installatie is niet conform' maar veel meer gevaarlijke gebreken die niet op verslag staan

garfieldbart
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Elektriciteit: 'de installatie is niet conform' maar veel meer gevaarlijke gebreken die niet op verslag staan

#1 , 12 apr 2017 22:14

We hebben vorig jaar in december een huis gekocht. De eigenaars hebben dit nog verder van ons 'gehuurd' tot midden maart 2017 omdat ze nog niet in het appartement konden dat ze aangekocht hadden wegens vertraging. Dit staat officieel beschreven in de akte.

Nu hebben we bij het verkennen van het huis gemerkt dat er veel meer elektrische gebreken zijn aan het huis dan beschreven in het keuringsverslag. Een voorbeeld is dat er aardingskabel gebruikt is als stroomvoerende kabel voor een wisselschakeling voor verlichting, hierbij is een aardingskabel verbonden met een blauwe kabel. Andere voorbeelden zijn kabels die door een lusterklem met elkaar verbonden zijn en dan 'verborgen zijn onder een mat (die brandbaar is). Hierbij is het koper ook niet altijd goed geïsoleerd, de isolatie is te ver van de kabels afgesneden.
Al deze dingen staan niet beschreven op het keuringsverslag en we zijn ook te weten gekomen dat deze wijzigingen aan de elektriciteit gebeurd zijn door iemand die er weinig of geen kennis van heeft en dus ook niet gecertificeerd was. (dus waarschijnlijk ook in het 'zwart')

Door dit voorval gaan we in tegenstelling met wat we eerst dachten (bij het lezen van het keuringsverslag) moeten breken: muren slijpen, vloer uitbreken etc.
De reden hiervoor is dat de kabels die verkeerd aangesloten zijn (aarding verbonden met blauwe kabel etc.) ook nog eens vastgemaakt zijn in de muren/plafond/vloer, wij kunnen hier dus geen nieuwe kabels voor trekken.

Onze vragen: kunnen wij dit aanklagen, moeten wij contact opnemen met degene die het verslag opgemaakt heeft, is er een tijdslimiet om klacht neer te leggen?

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
garfieldbart
Topic Starter

#2 , 13 apr 2017 00:20

Nog even wat foto's ter informatie:

Afbeelding
Deze kabel lag op zolder onder tapijt. Dit is niet veilig en volgens mij ook niet wettelijk, toch?

Afbeelding

Afbeelding
Hier is de koppeling van twee kabels om zo een lichtcircuit van wisselschakelaars te koppelen.

mava105

#3 , 13 apr 2017 09:07

Een keurder werkt met steekproeven. Hij controleert niet elke schakelaar, stopcontact of kabel. Hij heeft natuurlijk een paar vaste punten die hij zeker onderzoekt, zoals verliesstroom schakelaars, aardingswaarden, elektrisch bord, enz
De installatie is toch afgekeurd Dan moeten er werken gebeuren. Als je aan de door u vastgestelde inbreuken niets doet, loop je kans dat de volgende controleur er wel over valt.

Reclame

garfieldbart
Topic Starter

#4 , 13 apr 2017 09:35

Een keurder werkt met steekproeven. Hij controleert niet elke schakelaar, stopcontact of kabel. Hij heeft natuurlijk een paar vaste punten die hij zeker onderzoekt, zoals verliesstroom schakelaars, aardingswaarden, elektrisch bord, enz
De installatie is toch afgekeurd Dan moeten er werken gebeuren. Als je aan de door u vastgestelde inbreuken niets doet, loop je kans dat de volgende controleur er wel over valt.
Ik snap volledig dat een controleur niet alles kan controleren en verwijt hem dus ook niks, maar deze ernstige gebreken stonden dus niet vermeld op het verslag en gaven ons een verkeerd beeld van de werken die nu nog aan het huis moesten gebeuren om het elektrisch in orde te maken.
Waar we eerst gewoon nieuwe kabels door de beschikbare buizen konden trekken, moeten we nu gaan breken om kabels te vervangen die onwettig gebruikt zijn (aardingskabel groen-geel, gebruikt als stroomvoerende kabel) wat veel meer kosten met zich mee brengt.

Mijn vraag is dus vooral of we de vorige 'elektricien' of de verkopers kunnen aanklagen voor verborgen gebreken of verkoop van een onwettige installatie. Wat hier gedaan is niet te wijten aan de kennis van vroeger, want deze installatie is achteraf bijgezet voor de nieuwe keuken (1995) zonder een herkeuring te doen.

Alvast bedankt voor uw antwoord.

Roland7

#5 , 13 apr 2017 09:57

Minstens 1 van de problemen op de fotos zijn goedkoop op te lossen.

Wat betreft de andere problemen.
Er was een niet conform keuringsattest.
De koper kon verwachten dat u bij het zien van het huis begrepen had dat er mogelijk meer aan de hand was. U kon ook hat tapijt opheffen of het relief van een leiding zien liggen.
Met deze wetenschap had u ook een bestek kunnen vragen aan een electricien alvorens te kopen.

Voor de kwaliteit van werken van meer dan 20 jaar geleden, mogelijk uitgevoerd door de vorige eigenaar, daar kan je niemand voor aanklagen. 20 jaar oud potentieel zwartwerk is niet relevant hier.

Conclusie: het zal zeer onwaarschijnlijk zijn dat je bij de verkoper nog iets kan afpingelen. Volgende keer het huis beter bekijken, als de verkoper dit niet toelaat, iets ander kopen.

Milo72

#6 , 13 apr 2017 10:06

Mijn vraag is dus vooral of we de vorige 'elektricien' of de verkopers kunnen aanklagen voor verborgen gebreken of verkoop van een onwettige installatie. Wat hier gedaan is niet te wijten aan de kennis van vroeger, want deze installatie is achteraf bijgezet voor de nieuwe keuken (1995) zonder een herkeuring te doen.
Louter op het keuringsverslag denk ik niet dat je veel zal kunnen halen. Een keuringsverslag geeft enkel garantie op wat ze gezien/gevonden/gecontroleerd hebben, en niet op de "onzichtbare" verbindingen. M.a.w. een positief verslag geeft enkel aan dat ze geen inbreuken vastgesteld hebben, NIET dat er geen inbreuken zijn.

Maar misschien kan u hier iets mee doen:
Ik vermoed dat ze bij de verkoop een keuringsverslag hebben gebruikt van VOOR 1995. Dit is, gezien de uitbreiding die in 1995 gebeurd is, GEEN geldig keuringsattest. Elke elektrische installatie moet door nl een erkend controle organisme gekeurd worden volgens de AREI normen, eender wanneer ze in gebruik werd genomen, bij elke wijziging, verzwaring of uitbreiding.

Nu, dat ze bij de verkoop een keuringsverslag van voor 1995 gebruikt hebben klopt dan weer niet met de bewering (of interpretatie ?) dat het keuringsattest stelt dat de installatie niet conform is, want dergelijk attest is slechts 12 of 18 maanden (naargelang de situatie) geldig.

Dus ... mss eerst wat duidelijkheid scheppen over datum van keuringsverslag, en wat er precies in staat ?
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

garfieldbart
Topic Starter

#7 , 13 apr 2017 10:15

Minstens 1 van de problemen op de fotos zijn goedkoop op te lossen.

Wat betreft de andere problemen.
Er was een niet conform keuringsattest.
De koper kon verwachten dat u bij het zien van het huis begrepen had dat er mogelijk meer aan de hand was. U kon ook hat tapijt opheffen of het relief van een leiding zien liggen.
Met deze wetenschap had u ook een bestek kunnen vragen aan een electricien alvorens te kopen.

Voor de kwaliteit van werken van meer dan 20 jaar geleden, mogelijk uitgevoerd door de vorige eigenaar, daar kan je niemand voor aanklagen. 20 jaar oud potentieel zwartwerk is niet relevant hier.

Conclusie: het zal zeer onwaarschijnlijk zijn dat je bij de verkoper nog iets kan afpingelen. Volgende keer het huis beter bekijken, als de verkoper dit niet toelaat, iets ander kopen.
Met tapijt bedoel ik vast tapijt, dus zoiets als linoleum, niet gewoon een tapijt. Hierdoor was het dus echt wel verborgen.

De kastjes waarin de kabels gekoppeld waren, zaten verwerkt in de dakisolatie die nu ook verwijdert is om nieuwe te steken. Deze gebreken kon ik dus ook niet zien op het moment van de aankoop zonder schade toe te brengen aan het huis.

Ik denk dus niet dat dit toegelaten zou zijn door de verkoper.

garfieldbart
Topic Starter

#8 , 13 apr 2017 10:29

Even wat extra informatie:

Het keuringsverslag is van maart 2016 en bevat volgende punten:
Afbeelding

Zoals u kan zien zijn de problemen die ik bovenaan beschreven heb, niet aanwezig op het keuringsverslag. De dingen die er wel op beschreven staan, zijn wel op te lossen zonder breekwerken.

Zo ver ik op de hoogte ben, moest er na de grote werken wel opnieuw gekeurd worden. Dit is ook niet gebeurd, ik ben anders zeker dat deze problemen boven gekomen waren.

denlowie

#9 , 13 apr 2017 11:13

Het zijn 13 punten waarvan de helft onmiddellijk op te lossen is, de rest is zonder veel kosten gemakkelijk op te lossen.

Wat die aardingskabel betreft dit word veel gedaan bij wisselschakelaars voor lichten, maar dan doet men op het einde met gekleurde tape zwart, blauw of rood op het einde aan, en dit mag !

Dit dood gewone kabels, het is niet omdat er op de mantel geel en groen erop staat dat de kern anders is.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

garfieldbart
Topic Starter

#10 , 13 apr 2017 14:33

Het zijn 13 punten waarvan de helft onmiddellijk op te lossen is, de rest is zonder veel kosten gemakkelijk op te lossen.

Wat die aardingskabel betreft dit word veel gedaan bij wisselschakelaars voor lichten, maar dan doet men op het einde met gekleurde tape zwart, blauw of rood op het einde aan, en dit mag !

Dit dood gewone kabels, het is niet omdat er op de mantel geel en groen erop staat dat de kern anders is.
Door was eerst ook mijn idee maar volgens een ander forum is dit zeker niet toegelaten.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/108503

Wij willen gewoon geen afgekeurde installatie. Andere wordt het serieus breken.

De vraag van ons uit is dus nog altijd vooral, kunnen wij dit verhalen op de verkopers?

sloeberken

#11 , 13 apr 2017 15:01

Dat is een Nederlands forum met de Nederlandse wetgeving.
Je kan dat proberen te verhalen op de verkopers, maar als ze weigeren en u moet naar de rechtbank, kan het meer kosten dan wat u kan winnen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

asperger

#12 , 13 apr 2017 15:07

Ik snap volledig dat een controleur niet alles kan controleren en verwijt hem dus ook niks, maar deze ernstige gebreken stonden dus niet vermeld op het verslag en gaven ons een verkeerd beeld van de werken die nu nog aan het huis moesten gebeuren om het elektrisch in orde te maken.
Waar we eerst gewoon nieuwe kabels door de beschikbare buizen konden trekken, moeten we nu gaan breken om kabels te vervangen die onwettig gebruikt zijn (aardingskabel groen-geel, gebruikt als stroomvoerende kabel) wat veel meer kosten met zich mee brengt.

Alvast bedankt voor uw antwoord.

Ja al die certificaten geven een vals gevoel van bescherming voor de koper-sukkelaar:
De verkoper is gedekt door de controle van het controleorganisme.
De controleur is gedekt door de juridische beperking van zijn aansprakelijkheid.

Dit is België: veel dure certificaten vereist die uiteindelijk niet veel inhouden. Maar ja, iedere politicus heeft nu eenmaal graag
een certificaat dat aan zijn naam is gelinkt. Voor de rest is het meestal inkomensverschaffing voor de vriendjes.

Mijn raad: onderga uw lot gedwee als een mak lam. Dit is het "systeem" in volle werking.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Milo72

#13 , 13 apr 2017 16:07

Het keuringsverslag is van maart 2016 en bevat volgende punten:
deze installatie is achteraf bijgezet voor de nieuwe keuken (1995) zonder een herkeuring te doen.
Als je keuringsverslag dateert van maart 2016, dan is de nieuwe keuken (1995) toch helemaal inbegrepen in de keuring.
Je kan argumenteren dat de keuring van die grote werken niet gebeurd is tussen 1995 en 2016, maar daar hebt u in wezen geen zaken mee, aangezien er een (recent) keuringsattest beschikbaar was bij de verkoop.
U bent zeker dat deze problemen bovengekomen zouden zijn indien dit wel gebeurd was, maar die keuring zou m.i. niet strenger noch anders gebeurd zijn dan de keuring die nu in 2016 uitgevoerd werd.

U kan volgens mij niks doen op basis van het keuringsverslag.
U kan wel proberen de kaart "verborgen gebrek" te spelen, maar daarvan is de uitkomst m.i. heel onvoorspelbaar.

Ik ben trouwens niet overtuigd van het feit dat de fouten niet opgelost kunnen worden zonder breken, kappen, ...
De oplossing die denlowie voorstelt (kleurcode van een geleider veranderen met tape op het eind) is zeker toegestaan in België.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

denlowie

#14 , 13 apr 2017 17:05

Ik ben trouwens niet overtuigd van het feit dat de fouten niet opgelost kunnen worden zonder breken, kappen, ...
De oplossing die denlowie voorstelt (kleurcode van een geleider veranderen met tape op het eind) is zeker toegestaan in België.
Luister Millo een 8 tal maanden geleden heb ik een keuring aangevraagd van een volledige renovatie van mijn zoon zijn woonhuis, en ik heb persoonlijk de elektriek gedaan van een volledig huis, en ik heb al de wisselschakelaars, zelfs een drie punt schakelaar gedaan met gewone kabel en op het einde de aardkabel een 20 cm over plakt met gekleurde tape, ik heb dit gemeld aan de keurder en die heeft dit nagekeken en zei als er maar geen verwarring kan ontstaan is dit in orde.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

KJ86

#15 , 13 apr 2017 19:08

De gebreken die je aanhaalt, kunnen perfect conform gemaakt worden zonder breekwerken.
De wisselschakelaars kan je gewoon vervangen door draadloze exemplaren.
De kabel die op de vloer loopt, moet je afknippen aan de muur waar ze toekomt, aftakking maken in een lasdoos en dan op de muur verder gaan in opbouw .

Terug naar “Kopen”