Beste,
Ik vrees het antwoord op m'n vraag reeds te kennen, maar ik had deze kwestie graag even voorgelegd - misschien zien jullie wel nog ergens een mogelijkheid.
Situatie:
- Huis staat te koop aangeboden op immosite
- Plaatsbezoek: kandidaat-koper is geïnteresseerd en onderhandelt over de prijs
- Immo-kantoor en verkoper zijn ter plaatse, en geven te kennen dat het huis reeds verkocht was, maar die verkoop niet door ging omdat die kandidaat-koper de lening niet rond kreeg met de bank. Vandaar ook dat de verkoper er nu wel snel van af wou (gezien ze zelf ook iets nieuw heeft gekocht).
- Nieuwe K-K + verkoper + immo komen prijs overeen waar beide in zich kunnen vinden, en vraag wordt gesteld om tweede plaatsbezoek te organiseren (in daglicht) voorafgaandelijk aan tekenen compromis, drie dagen na het eerste plaatsbezoek. Dus nog geen officieel bod uitgebracht.
- 1 dag later: immo neemt contact op met nieuwe KK met de melding dat ze bericht kreeg van de voormalige KK dat hij TOCH nog een bank heeft gevonden die de lening wilt afsluiten. Daarnaast geeft immo aan dat er geen compromis was getekend tussen voormalige KK en verkoper, maar wel een "voorakkoord" - waarin het goed, de prijs, en de leningvoorwaarde was opgenomen - getekend door beide partijen. Voormalige KK wilt compromis opgesteld en tekenen.
- Immo geeft aan dat ze liever niet verkoopt aan de aanvankelijke KK, gezien de onbetrouwbaarheid, en stelt voor om ofwel een bod te doen dat iets hoger ligt dan waar het oorspronkelijk op ging uitdraaien, ofwel een compromis op te stellen zonder de bankvoorwaarde (voor de nieuwe KK).
=> Hoe ik het zie, is dat voorakkoord de facto toch al een compromis, en is dat op geen enkel moment ontbonden of nietig verklaard (want hij had enkel nog maar mondeling verklaard geen lening te kunnen vastkrijgen, en kwam nu met papieren bewijs van de bank dat ze toch willen financieren). En gezien hij aan zijn leningvoorwaarde kan voldoen, moét die verkoop doorgaan, en heeft de nieuwe KK simpelweg pech ? Is dat niet de boodschap die de immo zou moeten geven, ipv naar manieren te zoeken om de nieuwe KK toch aan een 'verkoop te helpen'?