Vanaf wanneer heb je "onvoldoende bestaansmiddelen" voor een referentieadres?

helpthecat
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Vanaf wanneer heb je "onvoldoende bestaansmiddelen" voor een referentieadres?

#1 , 02 aug 2024 18:17

Ik ga binnenkort dakloos worden en heb geen inkomen (geen werk noch uitkering), maar ik heb wel een spaarrekening waar ong 20.000 euro opstaat.

Ik ken iemand die akkoord is met mijn referentieadres bij hun te zetten. Ik zie echter op de website van de federale overheid dat je niet "voldoende bestaansmiddelen" mag hebben voor een referentieadres te hebben. Wat houdt dit in? Is het aantonen dat ik geen inkomen heb genoeg, of gaan ze ook kijken naar hoeveel geld ik op mijn rekening heb? Ik heb schrik dat ik niks kan huren aangezien ik geen inkomen heb, maar ook geen referentieadres zou kunnen aanvragen omdat ik teveel geld heb staan.

Trouwens, bonusvraag: kan ik nog aan dit geld bij gebrek aan een domicilie en referentie adres? Of wordt mijn bankrekening geblokkeerd?

Groeten

Franciscus

#2 , 02 aug 2024 19:00

https://www.vreemdelingenrecht.be/socia ... ldoen-voor

En best al beginnen te solliciteren .

Bij een particulier kan u volgens mij wel een referentieadres krijgen als u aan de voorwaarden van referentieadres voldoet . Zijn maar een aantal beperkte mogelijkheden.

Anders moet u naar het OCMW ( sociale dienst gemeente)

helpthecat
Topic Starter

#3 , 02 aug 2024 19:11

Bedankt voor uw antwoord.

Ik ben geen vreemdeling, dus ik weet niet of alles daar van toepassing is op mij, want uw link gaat over vreemdelingenrecht. Of ben ik per definitie een vreemdeling als ik geen adres heb?

De definitie van bestaansmiddelen is me nogsteeds niet helemaal duidelijk. Ik neem aan dat het enkel over inkomen gaat?

Doch het volgende vind ik wel vreemd bij het stukje waar er staat: "potentiële bestaansmiddelen waar je op het moment van je aanvraag nog geen beroep op doet. Met potentiële bestaansmiddelen worden de bestaansmiddelen bedoeld die je zou kunnen verdienen door te werken."

Dus ze gaan mij in aanmerking komend of niet in aanmerking komend verklaren ahdv of ik zou kunnen werken? Ik kan werken, ben gewoon nog op zoek. Maar ik moet een referentieadres hebben om werk te kunnen krijgen. Dus het lijkt me vreemd dat ze het zouden onthouden omdat ik kan werken. Heeft dit echt invloed op een referentieadres aanvragen? Opnieuw, dit komt natuurlijk van uw link waar het over vreemdelingenrecht gaat.

Groeten

Reclame

Thomas_A

#4 , 02 aug 2024 19:49

En waarom niet gewoon dat spaargeld gebruiken om een woning te huren? En dan een normaal adres te hebben om werk te zoeken of in tussentijd een werkloosheidsuitkering aan te vragen.

Zoals iemand anders in die situatie dit doet…

helpthecat
Topic Starter

#5 , 02 aug 2024 20:11

Omdat, naar mijn gevoel, veel verhuurders afhaken als ik zeg dat ik geen vast inkomen heb, ongeacht hoeveel geld ik heb staan. Ik zeg niet dat het onmogelijk is, ben nogsteeds op zoek naar een woonst alsook werk.

Kan je ook de vraag die ik stel beantwoorden?

LeenW

#6 , 02 aug 2024 20:16

Wat is juist het plan als het misgaat? Bij familie/vrienden, op hotel, onder een brug, ..?

helpthecat
Topic Starter

#7 , 02 aug 2024 20:20

Er is geen plan. Ik hoop dat ik een referentieadres kan krijgen waardoor ik aan werk kan geraken en uiteindelijk iets kan huren. Ik zie zelf in dat ik een periode dakloos ga zijn.

Ik vraag me gewoon dus af of ik in aanmerking kom voor een referentieadres om me te helpen werk te krijgen, ofdat ik teveel kapitaal bezit daarvoor.

Thomas_A

#8 , 02 aug 2024 20:39

Je middelen zijn voldoende voor een jaar huur en 2 maanden waarborg. Ik zie niet in waarom dit dan een belemmering zou zijn van een huurcontract voor 1 jaar.

Bovendien neem ik aan dat je met adres wel minstens voldoet aan de voorwaarden voor een werkloosheidsuitkering (staat niet expliciet vermeld).

Om te spreken over op straat slapen met 20.000 euro op de bank is wel direct heel erg negatief kijken.

Marcus Aurelius

#9 , 02 aug 2024 21:40

waarom heeft u geen recht op een uitkering?
Waarom wordt u uit uw woning gezet.
Houj er rekening mee dat je ook in orde moet blijven met de ziektekostenverzekering.
Lees: https://www.vlaanderen.be/referentieadres
https://www.vreemdelingenrecht.be/socia ... entieadres

Neem zo vlug mogelijk contact op met de sociale dienst van het OCMW en/of het CAW. U speelt immers met vuur.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Administratief recht”