Verplaatsen coax kabels wegens sloop woning

2pk
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Verplaatsen coax kabels wegens sloop woning

#1 , 15 feb 2025 22:35

De coax kabels van Telenet (beheerd door Wyre) lopen op de gevel van de woning van mijn overleden ouders.
Er staat ook een distributiekastje op de oprit van de woning. De kabels lopen bovengronds verder naar de volgende woning (7m afstand)
Omdat ik de woning wil laten slopen, moet ik aan Wyre vragen om de kabel voor de woning los te koppelen van het distributie kastje.
Maar omdat het kastje moet verplaatst worden en de kabel wegens het slopen van de woning niet langer meer bovengronds tot aan de volgende woning kan lopen, moet die ondergronds gelegd worden.
Ik moet daar blijkbaar de kosten voor dragen.
Ik weet dat die nutsbedrijven gevelrecht hebben en dus kabels op je woning mogen aanbrengen, maar dat is toch nog iets anders dan de burger laten opdrijven voor de kosten van infrastructuurwerken? Ik heb hen nooit gevraagd die kabel bovengronds te leggen. In andere delen van de straat ligt hij wel degelijk ondergronds.
Hebben zij het recht mij te laten betalen voor het verleggen van de kabel?

Sirkii

#2 , 16 feb 2025 09:02

Op hun website staat duidelijk aangegeven dat hiervoor een offerte gemaakt wordt. Zij hebben tenslotte een kost waar geen extra inkomst tegenover staat. Uw andere nutsvoorzieningen gaan ook niet gratis afgesloten/verplaatst worden.

bullgod

#3 , 16 feb 2025 09:41

ik denk dat TS bedoelt dat hij moet opdraaien voor kosten van de kabel naar de buur.
Prietpraat is des duivels oorkussen.

Reclame

ignace_vc

#4 , 16 feb 2025 21:37

Nutsbedrijven hebben inderdaad gevelrecht. Dat houdt in dat jij minstens twee maanden voor het uitvoeren van werken het nutsbedrijf op de hoogte moet brengen van je plannen waarbij een kabel van een nutsmaatschappij in de weg zit en moet verwijderd worden.

Bij afbraakwerken is het tijdelijk wegnemen van de kabel op de gevel en die tijdelijk in een buis over het publiek domein laten lopen volledig gratis.

Een tijdelijke oplossing houdt wel in dat je ook een definitieve oplossing moet bespreken met het nutsbedrijf.
Het bovengronds terugplaatsen van de kabel op de gevel van een nieuw te bouwen woning is ook volledig gratis.
Als je kiest om je aannemer een wachtbuis in de gevel te laten plaatsen zal de kabel achteraf ook onzichtbaar en volledig gratis teruggeplaatst worden door de nutsmaatschappij.

Als jij eist dat de nutsmaatschappij de kabel ondergronds moet aanleggen, dan schendt je hun gevelrecht en moet jij de werken om de kabel ondergronds te brengen volledig zelf betalen.

Maar tijdelijke wegname en bovengrondse terugplaatsing van de kabel wanneer de werken uitgevoerd zijn is volledig gratis.

Meer info in de folder "gevelwerken": https://www.wyre.be/nl/aansluiting

Als je hierover een conflict hebt met een nutsmaatschappij kan je bemiddeling vragen bij het BIPT: https://www.bipt.be/operatoren/aanleg-v ... astructuur

2pk
Topic Starter

#5 , 19 feb 2025 21:42

Bedankt voor de nuttige info.
Uiteindelijk zal ik toch gewoon moeten betalen.
Ik eis helemaal niet dat de kabel ondergronds wordt gelegd, maar er is blijkbaar geen andere oplossing gegeven de situatie.
Tussen afbraak en nieuwbouw kan makkelijk nog een jaar tijd zitten. Dus is dit nog tijdelijk?
Bovendien staat de woning nu over de rooilijn (door wijzigingen van de rooilijn).
Daarom dat ik eigenlijk ook zo goed als verplicht ben om de woning af te breken.
Aangezien ik er alleen nog instandhoudingswerken mag op uitvoeren. Waardoor renovatie eigenlijk zo goed als uitgesloten is.
Bij nieuwbouw moet ik 6 meter achter de rooilijn, terwijl de woning van de buur waar de kabel naartoe loopt, op de rooilijn staat.
Waar ik mij aan stoor is dat er indertijd is beslist om de kabel volledig ondergronds te leggen, langs de andere kant van de woning, terwijl er dan ineens geopteerd is om de kabel bovengronds te laten komen en bovengronds verder te laten lopen langs de andere kant.
Dus alle buren langs de ene kant kunnen hun woning, bij wijze van spreken, zonder problemen afbreken. Terwijl ik extra kosten moet maken voor iets waar ik zelf nooit voor gekozen heb.

Terug naar “Administratief recht”