De lijn: klant moet opdraaien defecte automaat

ub4b
Topic Starter

De lijn: klant moet opdraaien defecte automaat

#1 , 30 mei 2011 15:57

Vandaag sta ik aan linkeroever te wachten op tram 2, had al 1,20 eur gepast geld bij voor de automaat.

Het is ondertussen de 2e keer dat de automaat het niet doet, staat dit keer duidelijk op scherm 'Buiten Dienst'.

Tram komt aan, geef een stuk van 1 eur en 20 cent aan de bestuurder, deze weigert mij echter een ticket te verkopen.

Het is 2 EUR mijnheer, waarop ik repliceer dat ik toch niet meer moet betalen omdat hun automaat niet werkt.
"Dat is niet mijn probleem" waarbij hij boos wordt en eist dat ik 2 eur betaal. Ik krijg ook een briefje met een 070 nummer waarop ik melding kan maken van de defecte automaat, en hopelijk dan mij 80 cent terug te krijgen.

Uiteindelijk dan maar 80 cent extra betaald voor hun incompetentie ipv zwart te rijden.

Naar zo'n 070 nr bellen, je gegevens doorspelen en hopen dat het goed komt. Omdat dat te veel van 't goed was, stop ik in de lijnwinkel in centraal station om mijn 80 cent terug te claimen. Moest er ook nog zijn voor een abonnement.

Bediende valt uit de lucht, kan op geen enkele manier die 80 cent teruggeven, en adviseert mij om naar dat nummer te bellen.

De vraag is: kan de lijn zomaar een premium bedrag eisen omdat ze hun werk niet goed doen (niet werkende automaat).
De klant kan toch onmogelijk hiervoor opdraaien ?

Natuurlijk geen ticket = mogelijke controle door controleur en leg het dan maar eens uit dat er een discussie was met de bestuurder die weigerde mij een ticket te verkopen voor de normale prijs zoals aan de automaat.

Kortom, dit is een oneerlijke situatie gezien de klant opdraait voor de onkunde van de lijn.

Wat valt er aan te doen ?

Volgende keer weiger ik die 2 eur te betalen en als de bestuurder reeds de tram in beweging gezet heeft, stap ik in het eerstvolgend station uit om daar een ticket te kopen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone

#2 , 30 mei 2011 18:30

als ik de site van "de lijn" mag geloven, heeft de trambestuurder "gelijk":

http://www.delijn.be/vgv/voorverkoop.ht ... =342#dummy" onclick="window.open(this.href);return false;

Wat kan ik doen als de automaat defect is? Kan ik dan op het voertuig een vervoerbewijs aan voorverkooptarief krijgen?

Als een automaat defect is, kunt u bij de chauffeur terecht voor een vervoerbewijs tegen het tarief "Verkoop op het voertuig". Achteraf kunt u compensatie krijgen. Bezorg ons daarvoor uw online reactie of bel naar De LijnInfo op het nummer 070 220 200 (0,30 EUR/min).

'compensatie' kunt u hier vragen:

http://applicaties.delijn.be/klantenrea ... ctie.faces" onclick="window.open(this.href);return false;

bartvdv

#3 , 30 mei 2011 19:01

Een 070-nummer, ... 0,30 euro per minuut. Als je tweeënhalve minuut aan de lijn hangt om je probleem uit te leggen ben je je geld alweer kwijt, of leg je er nog op toe. En zelfs via de website is het een lompe procedure.

Reclame

ub4b
Topic Starter

#4 , 31 mei 2011 09:45

Wat een logge procedure inderdaad. Zo werkt de site niet met firefox 4 maar enkel met explorer.
Allemaal tijdverdrijf om 80 cent terug te vorderen.

Ze hopen er wellicht op dat de meeste mensen niet deze procedure volgen om 80 cent terug te krijgen.
Op die manier komen ze ermee weg een premium tarief voor hun onkunde te kunnen vragen.

Drone

#5 , 31 mei 2011 11:12

site werkt hier wel met FF4 ;)

willby

#6 , 22 nov 2011 11:56

Je kan ook een "goedkoper" ticket kopen per sms. Werkt goed en je hebt geen gezeik met bestuurders(welke toch maar hun job doen) alsook met kapotte automaten of aanschuiven in de winkel voor een ticket. Dan hoef je ook niet te moeten bellen voor teruggave van 0,80 €cent.

mava105
Juridisch actief: Nee

#7 , 22 nov 2011 12:16

Goedkoopst en het snelst is de ouderdom van 65 jaar bereikt te hebben. Met de GRATIS omnipas geen gesukkel meer met het aankopen van een tiket, op welke wijze dan ook.
Geldig in heel het land op bus, tram en metro, zowel bij De Lijn, Tec, als Mivb :) :D :lol:

jojan

#8 , 22 nov 2011 12:34

Maar dus mensen zonder internet - kunnen hun 80 cent enkel terugeisen via een betalend nummer?... Knap bedacht!

Terug naar “Administratief recht”